رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا نه فقط تعهدات خود را نقض و به صورت آشکار حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است بلکه با تهدید و از طریق تحریم سایر کشورهای جهان را هم از اجرای این توافق می‌ترساند.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد: وضعیت نگران کننده پیرامون توافق هسته‌ای با ایران موسوم به برجام به دلیل آن بروز کرده است که آمریکا نه تنها از تعهدات خود صرف‌نظر کرد بلکه از دیگر اعضا هم خواست این گونه اقدام کنند.

«سرگئی لاوروف» امروز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «نیکوس دندیاس» وزیر امور خارجه یونان با بیان این مطلب افزود: روسیه به شدت نگران وضعیت بوجود آمده پیرامون برجام است، با این وجود باید گفت که این نگرانی به تازگی بوجود نیامده است بلکه وقتی آمریکا در یک اقدام چالش برانگیز خبر از خروج خود از این توافق داد، شروع شد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه خاطرنشان کرد: آمریکا نه فقط تعهدات خود را نقض و به صورت آشکار حقوق بین‌الملل را زیر پا گذاشته است بلکه با تهدید و از طریق تحریم سایر کشورهای جهان را هم از اجرای این توافق می‌ترساند.

وی افزود: واشنگتن از دیگر کشورها خواسته است آنچه که بر اساس برجام به ایران تعلق می‌گیرد را به این کشور ندهند و جالب‌تر اینکه از ایران می‌خواهد همه تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کند و در عوض هیچ چیزی دریافت نکند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران امروز در حساب کاربری خود در توییتر نوشت: گام چهارم ایران در کاهش تعهدات برجامی امروز چهارشنبه با گازدهی به ۱۰۴۴ سانتریفیوژ آغاز می‌شود.

در این پیام آمده است: به جهت سیاست‌های آمریکا و متحدانش فوردو به زودی کاملا فعال خواهد شد.

لاوروف در ادامه سخنان خود به فشارهای آمریکا بر کشورهای اروپایی در برجام اشاره کرد و گفت: چنین به نظر می‌رسد که کشورهای اروپایی تحت فشار آمریکا سعی دارند مقصر بروز وضعیت پیرامون توافق هسته‌ای را ایران بنامند.

وی افزود: کشورهای اروپایی به دلایلی از جمله فشار شدید از طرف واشنگتن راحت‌تر می‌دانند که مقصر را ایران بدانند و در همین حال علت اولیه بروز این بحران را که خروج از این توافق است، نادیده بگیرند.

لاوروف گفت که طرح شرکت کنندگان اروپایی برجام برای ایجاد ساز و کار ویژه پرداخت‌ها با ایران با دور زدن تحریم‌های آمریکا  (اینستکس) نتیجه‌ای نداده است.

وی افزود: کشورهای اروپایی می‌خواستند این طرح را برای دور زدن تحریمهای کاملا غیرقانونی اجرا کنند و برای توافق در این مورد زمان زیادی صرف شد در نهایت اعلام کردند که این ساز و کار ایجاد شده اما فقط بر روی کاغذ باقی می‌ماند.

 اقدامات ایران در چارچوب ان.پی.تی است

وزیر خارجه روسیه در ادامه سخنان خود گفت: اقدامات ایران برای کاهش تعهدات خود در برجام، مفاد پیمان ان.پی.تی را نقض نمی‌کند.

وی ادامه داد: همه گام‌های ایران برای کاهش تعهدات این کشور با اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و با حضور ناظران این آژانس بدون نقض پیمان ان.پی.تی و مفاد پروتکل الحاقی به توافقنامه پادمان‌ها انجام می‌گیرد.

وزیر خارجه روسیه یادآوری کرد: تعهداتی که ایران در زمان حاضر از آن صرف‌نظر می‌کند داوطلبانه است. این تعهدات به صورت مستقیم با تعهدات سایر کشورها برای تامین منافع قانونی ایران ارتباط دارد.   

وی خاطرنشان کرد: روسیه در وضعیت کنونی تعهدات خود را در چارچوب برنامه هسته‌ای انجام خواهد داد.  

لاوروف گفت: ما به تلاش برای اینکه مفاد برجام از سوی همه طرف‌ها اجرا شود ادامه می‌دهیم و به اجرای تعهدات خود خواهیم پرداخت. بدیهی است که این درخواست را خطاب به ایران مطرح می‌کنیم هر چند که به خوبی می‌دانیم تهران به چه علت از تعهدات خود می‌کاهد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.