اعظم طالقانی، فعال سیاسی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی از بامداد پنجشنبه دوم آبان به علت عارضه مغزی در بیمارستان تحت مراقبت بود.

به گزارش جماران؛ اعظم طالقانی از پیشگامان زن مبارزه با رژیم پهلوی و دختر آیت الله طالقانی دقایقی پیش درگذشت.

اعظم طالقانی، فعال سیاسی و نماینده دوره اول مجلس شورای اسلامی از بامداد پنجشنبه دوم آبان به علت عارضه مغزی در بیمارستان تحت مراقبت بود.

خانواده این فعال سیاسی تایید کردند که وی در یکی از بیمارستان‌های تهران دار فانی را وداع گفت.

مراسم تشییع پیکر ایشان روز جمعه دهم آبان ساعت ۹ صبح از محل موسسه اسلامی زنان واقع در خیابان سعدی شمالی، خیابان برادران قائدی (هدایت) برگزار می گردد.

پیام تسلیت خانواده شهید بهشتی به مناسبت درگذشت اعظم طالقانی

خانواده آیت الله شهید بهشتی در پیامی درگذشت اعظم طالقانی را تسلیت گفتند.

متن پیام بدین شرح است:

انا للله و انا الیه راجعون

خبر درگذشت مرحومه مغفوره، سرکار خانم اعظم طالقانی، تألم و تأثر همه کسانی که او و خاندان معزز آیت الله طالقانی را از دور و نزدیک می شناختند برانگیخت. بانویی که پیش و پس از انقلاب اسلامی لحظه‌ای از کوشش برای اعتلای زیست مسلمانی باز نماند و صبورانه، بی‌مهری‌ها را از همه سو به جان خرید. نام اعظم طالقانی با سیاست‌ورزی جامعه محور، آزادگی، مدارا و رسیدگی به محرومان و نیازمندان و تلاش برای توانمندسازی آنان و حضور پررنگ زنان در عرصه اجتماع عجین شده و نامیراست. درگذشت آن بانوی گرانقدر را به خانواده محترم ایشان و همه بازماندگان تسلیت عرض می کنیم و از خدای مهربان برای روح بلندش آرامش و برای بازماندگان شکیبایی خواهانیم.

خانواده شهید آیت الله دکتر بهشتی

پیام تسلیت محمدرضا عارف به مناسبت درگذشت اعظم طالقانی

الَّذِینَ إِذَا أَصَابَتْهُم مُّصِیبَةٌ قَالُواْ إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّـا إِلَیْهِ رَاجِعونَ

خبر درگذشت بانوی گرانقدر،قرآن پژوه و از شخصیتهای برجسته سیاسی کشورمان ،سرکار خانم سیده اعظم طالقانی، برای اینجانب تلخ و اندوهبار بود.

خانم اعظم طالقانی ،میراث دار ارزشمند پدر بزرگوارشان ،آیت الله سید محمود طالقانی بودند.ایشان در قبل از انقلاب به عنوانی یک چهره مبارز و انقلابی و به تبعیت از پدرشان که پدر همه امت مبارز و آزادیخواه بود مدتها در زندان رژیم ستمشاهی رنجهای فراوان متحمل شدند و در بعد از انقلاب اسلامی تلاش کرد روش و منش آیت الله طالقانی را با انتشار آثار ایشان در جامعه نشر دهد که الحق در این راه موفق بودند.

خانم اعظم طالقانی با تاسیس تشکلی سیاسی  و انتشار نشریه ای وزین و با روشی مصلحانه فعالیت سیاسی خود را با دفاع از حقوق زنان ادامه دادند و در راه توانمندسازی زنان و کار آفرینی برای آنان بویژه در نقاط محروم کشور تلاش فراوانی کردند.

فقدان این بانوی آزادیخواه مطمئنا ثلمه ای جبران ناپذیر برای ما که دوست دار آیت الله طالقانی و خانواده ایشان هستیم می باشد.

صمیمانه درگذشت سرکار خانم اعظم طالقانی را به فرزندان،اخوان گرامی و خواهران ارجمند ایشان تسلیت عرض می کنم و از خداوند قادر متعال برای آن بانوی والامقام علو درجات و همنشینی با حضرت فاطمه زهرا(س) مسالت دارم.

محمدرضا عارف

پیام تسلیت حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در پی درگذشت سرکارخانم اعظم طالقانی

به نام خدا

انالله و انا الیه راجعون

یا ایتها النفس الطمئنه ارجعی الی ربک راضیه مرضیه فادخلی فی عبادی و ادخلی جنتی

روح پاک‌ مبارز خستگی ناپذیر، پاره‌تن مرحوم آیت‌الله طالقانی، سرکار خانم اعظم طالقانی به دیدار حق شتافت و در جنةالمأوا سکنى گزید.

 مصیبت درگذشت آن بانوى پرتلاش را به خانواده و علاقمندان او و نیز ملت شریف ایران تسلیت مى‌گوییم.

برای اعظم طالقانی نباید و‌ نمی‌توان به یک پیام تسلیت کوتاه و معمول بسنده کرد. از او باید بسیار گفت و بسیار شنید.

او تحت تربیت پدری روحانی و آزادی‌خواه رشد یافته بود و در همراهی با پدر زندان طاغوت را کشید و طعم شکنجه جلادان را چشید و‌ صبورانه تحمل کرد. او به عنوان یک زن مبارز در قبل و بعد از انقلاب نقش بی بدیلی در ترسیم چهره زن در جایگاه اصیل آن در جامعه ایران داشت و الگوی برجسته‌ای برجای گذاشت.

او نه تنها راه پدر را ادامه داد، بلکه در منش سیاسی و مبارزاتی خود به گونه‌ای رفتار کرد که چهره‌ای مستقل از خود به عنوان یک زن مسلمان آزاده و دوستدار وطن ارائه کرد و با وجود بیماری و مشکلاتی که در خانواده برای نگهداری از فرزند بیمارش داشت، هیچگاه از پای ننشست.

او‌ چه در زمانه‌ای که پیامش را در صفحات «پیام هاجر»به جامعه و زنان ایران می‌رساند و‌ چه در روزهایی که با همه سختی‌ها و کم‌فروغی‌های مطبوعات در ایران، سخنش را در «پیام ابراهیم» می‌گفت و چه در تلاشی که برای تداوم فعالیت تشکل مطبوعش «جامعه زنان انقلاب اسلامی »داشت، همه و همه گویای مشئ امیدوارانه، مؤمنانه و مداوم او برای پاسداری از ارزش‌های ملی و مذهبی بود که به آن باور عمیق داشت.

اما همه نستوهی اعظم طالقانی به اینها خلاصه نمی‌شد، او یک ویژگی برجسته دیگر نیز داشت که او را به عنوان یک نماد برای زنان مسلمان آزادیخواه، عدالت‌طلب و اصلاح‌جو تبدیل کرده است.

او در تلاشی مکرر و خستگی ناپذیر حتی اگر مجبور بود با واکر در صحنه حاضر شود، این پیام را به زنان و‌ مردان ایران می‌رساند که دین رحمانی اسلام و آموزه‌های آن در ایفای مسئولیت انسانی، دینی و اجتماعی هیچ تفاوتی بین زن و‌ مرد قائل نیست و به همین دلیل هم مکرر در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کرد که بگوید : « در اسلامی که من به آن باور دارم زن هم رجل سیاسی است.» و گفته بود؛  تا زنده است این راه را ادامه خواهد داد. 

اعظم طالقانی سعی داشت که بگوید ؛«هیچ جامعه‌ای با خانه‌نشین کردن زنان به رشد و تعالی نخواهد رسید.»

او هم راه پدر را زنده نگاه داشت و هم تصویری از زن مسلمان که پدر به آن باور داشت را به جامعه امروز ایران ارائه کرد.

روحش شاد، نامش ماندگار و راهش پر رهرو باد.

حزب اتحاد ملت ایران اسلامی

آبان‌ماه ۱۳۹۸

پیام تسلیت محمدجواد ظریف

درگذشت سرکار خانم اعظم طالقانی از مجاهدان و مبارزان نسل اول انقلاب را به بیت مرحوم آیت الله طالقانی، خانواده، دوستان و عموم ملت شریف ایران تسلیت عرض می کنم و برای آن مرحومه شادی روح و علو درجات از خداوند متعال مسئلت می نمایم. 

محمدجواد ظریف 

وزیر امور خارجه

پیام تسلیت دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور و سخنگوی دولت در پی درگذشت خانم اعظم طالقانی

به نام خدا

چندی پیش در بیمارستان شهید رجایی به عیادت زنده‌یاد اعظم طالقانی رفتم. با وجود بیماری، همچنان بیم مردم را داشت اما امیدوارانه صحبت می‌کرد. نام اعظم طالقانی برای چند نسل ایرانی پر از خاطرات نوستالژیک است. خاطراتی که با یاد آیت‌الله طالقانی، روزهای انقلاب، حضور زن در مشارکت‌های سیاسی_اجتماعی، پاکی صداقت و ساده زیستی، جسارت، آرمان‌خواهی، ایستادگی در پای اعتقادات و خستگی ناپذیری درهم آمیخته است. 

به خانواده، همراهان و دوستدارانش تسلیت می‌گویم. یادش گرامی‌باد.

علی ربیعی

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری و سخنگوی دولت

پیام تسلیت انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها به مناسبت درگذشت خانم اعظم طالقانی 

باسمه تعالی

انا لله و انا الیه راجعون

ضایعه درگذشت بانوی بزرگ، خانم اعظم علایی طالقانی، ازپیشگامان مبارزه با رژیم ستم‌شاهی پهلوی، فرزند مرحوم آیت الله طالقانی (ره) و دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی را به خانواده شریف طالقانی، ملت ایران و زنان آزاده کشورمان، به‌ویژه زنان فعال سیاسی- اجتماعی، جامعه مدنی و کلیه احزاب تسلیت عرض می کنیم.

 این بزرگ بانوی بزرگ یادگار صلابت، استواری، ثابت قدمی، حقیقت طلبی و مجاهدت های پدر نستوه خویش حضرت آیت الله طالقانی (ره) و امید به آینده بود.  شکل‌دهی  و فعال‌سازی تشکل‌های مدنی از دغدغه‌های همیشگی او بود و  درگذشتش ضایعه بزرگی برای جامعه مدنی ایران است. 

او علی‌رغم کهولت سن و بیماری و ناتوانی جسمی با استفاده از عصا و واکر، ولی همچنان با شور انقلابی و امیدواری  سال های پیش از انقلاب و آغازین پیروزی، شعور و عقلانیت و تجارب کنش‌گری خود و پدر بزرگوارش را تا آخرین روزهای عمر خویش، به عنوان میراثی ارزشمند برای جامعه مدنی و زنان آزاده کشورمان برجای گذاشت.

بی‌تردید نام او برای همیشه در تاریخ این مرز و بوم در کنار نام درخشان بزرگ مردی چون آیت الله طالقانی زنده خواهد ماند.

 روحش شاد و یادش گرامی

انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها از اقشار مختلف ملت حق‌شناس ایران به ویژه بانوان فرهیخته این مرز و بوم دعوت می‌کند تا در مراسم تشییع پیکر این آزاده زن که جمعه ساعت 9 صبح از محل دفتر ایشان به عمل می آید شرکت نمایند.                   

 شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها

پنجشنبه نهم آبان نود و هشت

پیام تسلیت رئیس مجلس در پی درگذشت اعظم طالقانی

متن پیام تسلیت رئیس مجلس به شرح ذیل است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت سرکارخانم‌ اعظم‌ طالقانی، نماینده دوره اول  مجلس شورای اسلامی و از مبارزان دوران ستمشاهی  را به بیت مرحوم‌ آیت الله طالقانی ، خانواده گرامی  ایشان و سایر بستگان   تسلیت عرض نموده، از درگاه خداوند متعال برای آن مرحومه مغفوره رحمت و آمرزش و  برای بازماندگان صبر  و اجر طلب می کنم.

علی لاریجانی

رییس مجلس شورای اسلامی

رئیس‌جمهور در پیامی درگذشت اعظم طالقانی را تسلیت گفت

حسن روحانی، رئیس‌جمهور در پیامی با تسلیت در گذشت مرحومه خانم اعظم طالقانی بانوی پر تلاش و انقلابی و دبیر کل جامعه زنان انقلاب اسلامی، از درگاه احدیت برای ایشان رضوان الهی و همجواری با صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت کرد.

بسم الله الرحمن الرحیم 

انالله و اناالیه راجعون

درگذشت بانوی پر تلاش و انقلابی مرحومه اعظم طالقانی، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی، موجب اندوه فراوان شد.

این بانوی مبارز، نه تنها شاهد مجاهدات و همچنین زندان‌های طولانی پدر بزرگوارش مرحوم آیت‌الله طالقانی بود، بلکه خود نیز از زنان پیشگام در مبارزه با رژیم پهلوی بود و سختی‌های فراوانی در این مسیر تحمل کرد.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز علاوه بر فعالیت های سیاسی، سالیان متمادی از عمر خود را وقف انجام فعالیت اجتماعی و فرهنگی به ویژه در حوزه دفاع از حقوق زنان کرد و کارنامه پر باری از خود بر جا گذاشت.

اینجانب مصیبت وارده را به خانواده گرامی و بیت شریف اندیشمند فقید، آیت الله طالقانی و عموم دوستداران آن سفر کرده تسلیت می‌گویم و از درگاه احدیت برای ایشان رضوان الهی و همجواری با صالحان و برای بازماندگان صبر و سلامتی مسالت دارم.

واعظی درگذشت اعظم طالقانی را تسلیت گفت

رئیس دفتر رئیس جمهور در پیامی با تسلیت درگذشت دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی، از درگاه خداوند متعال برای وی رحمت واسعه و همجواری با پدر بزرگوارش و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسألت کرد.

در متن پیام محمود واعظی آمده است: درگذشت دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و از مبارزان پیشکسوت آزادیخواهی، بانو اعظم طالقانی باعث تأثر و تألم خاطر گردید.

در ادامه این پیام آمده است: ایشان از معدود زنان شجاع و فداکاری بود که سختی های دفاع از آرمان های بلند انسانی و اسلامی را در دوران ستمشاهی تحمل کرد و پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با حضور فعال در عرصه های سیاسی و اقدامات آگاهی بخش در حوزه مسائل فرهنگی به فعالیت های اجتماعی خود در جایگاه الگوی یک زن آزاده و مسلمان معاصر، تداوم بخشید.

اینجانب ضایعه وارده را به خانواده محترم و بیت مکرم مجاهد نستوه حضرت آیت الله طالقانی و همه همکاران مطبوعاتی و بانوان فعال سیاسی و اجتماعی کشور تسلیت عرض می کنم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت واسعه و همجواری با پدر بزرگوارشان و برای عموم بازماندگان صبر و اجر، از درگاه خداوند بزرگ مسألت دارم.

جهانگیری درگذشت اعظم طالقانی را تسلیت گفت

معاون اول رییس جمهور با صدور پیامی درگذشت اعظم طالقانی مبارز خستگی ناپذیر و انقلابی کشور را به عموم ملت ایران، جامعه زنان و فعالان سیاسی و اجتماعی، علاقمندان و بستگان به ویژه خانواده و بیت شریف مرحوم آیت الله طالقانی تسلیت گفت.

متن پیام اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

انا لله و انا الیه راجعون

درگذشت سرکار خانم اعظم طالقانی مبارز خستگی ناپذیر و انقلابی کشورمان در آستانه چهلمین سالگرد رحلت آیت الله طالقانی موجب تأسف و تأثر فراوان گردید.

دختری که همیشه همراه پدر بود و حتی در زندان ها و شکنجه گاه های رژیم ستم شاهی تلاش می کرد چهره ای جذاب و تأثیرگذار از اسلام و زن مسلمان و مبارز ارائه کند و خستگی را به تلاش های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اش راه ندهد.

این ضایعه را به عموم ملت ایران، جامعه زنان و فعالان سیاسی و اجتماعی، علاقمندان و بستگان به ویژه خانواده و بیت شریف مرحوم آیت الله طالقانی صمیمانه تسلیت می گویم.

از خداوند بزرگ برای آن فقیده سعیده غفران و رحمت واسعه الهی و برای بازماندگان داغدارش صبر و اجر مسألت دارم.

اسحاق جهانگیری

معاون اول رییس جمهور

اعظم طالقانی

پست اینستاگرامی حسین جابری انصاری برای مرحوم اعظم طالقانی

بنام خدای، خالقِ خوبی ها

روح بلند بانو اعظم علایی طالقانی، زندانی محکوم به حبس ابد شماره سی - پنجاه و هفتِ زندانِ ستم شاهی، فرزند شایسته آیتِ راستینِ خدا آقا سید محمود طالقانی، نماینده اولین دوره مجلس شورای اسلامی، دبیرکل جامعه زنان انقلاب اسلامی و مدیر مسئول مجلات پیام هاجر و پیام ابراهیم، پس از دهه ها برخورداری از نعمت ایمان و عمل صالح و تلاش و مجاهدت مداوم و خستگی ناپذیر در راه خدا و خدمت به خلق خدا، از قفس تن و زندان همیشگیِ این جهان، رها شد و به سوی ملکوت آسمان ها و جهان دیگر پرکشید. با دعا برای آمرزش و آسایش و برخورداری او از بهشت خداوندی، و تسلیت به خانواده عزیزش و خاندان معظم طالقانی و همه دوست داران وی، یاد و خاطره اش را گرامی می داریم و آرزو می کنیم راه خوبان و نیکانی چون او پر رهرو باشد.

پیام تسلیت آیت الله العظمی صانعی در پی درگذشت اعظم طالقانی

آیت الله العظمی صانعی در پی درگذشت حاجیه خانم اعظم طالقانی پیام تسلیتی صادر کردند.

متن پیام این مرجع تقلید شیعیان به شرح زیر است:

بسمه تعالی

درگذشت مؤمنه مجاهده، حاجیه خانم اعظم طالقانی (قدس سرّها) موجب تأسف و تأثر گردید، بی شک مبارزه برای اهداف والای انسانی و اسلامی و تحمّل شکنجه‌ها و ناملایمات و پایداری، صبر و اعتقاد راسخ به حفظ حقوق انسانها که از آموزه‌های پدر بزرگوارش مجاهد متقی آیت الله طالقانی (رحمه الله علیه) به ارث برده بود، الگوی مناسبی از زن مسلمان در تاریخ ثبت خواهد نمود.

اینجانب ضمن عرض تسلیت به خانواده محترم و کلیه وابستگان نسبی و سببی برای آن مرحومه غفران و رحمت الهی و حشر با صدیقه طاهره حضرت زهرا (سلام الله علیها) و ائمه اطهار (علیهم السلام) و صبر جمیل و اجر جزیل برای بازماندگان خواهانم.

مشهد المقدس- ۹/۸/۱۳۹۸

۲ ربیع الاول ۱۴۴۱

یوسف صانعی

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
34 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.