امام جمعه شیراز از معضل هویتی به عنوان پیامد این روند یاد کرد و گفت:‌ زمانی که می‌خواهیم هویت اسلامی ایرانی را تعریف کنیم باید این دو بخش را با هم به خوبی مرتبط کنیم و همچنین از نظر توسعه گردشگری.

به گزارش جماران؛ نماینده ولی‌فقیه در استان فارس با اشاره به اتفاقات و حواشی چند سال گذشته در روز 7 آبان به نام روز کوروش در استان، گفت: هفت آبان به عنوان یک مسئله امنیتی ما را درگیر کرده در حالی که این موضوع ریشه فرهنگی دارد و باید با راهکار فرهنگی به دنبال حل آن باشیم.

آیت الله لطف الله  دژکام  با «ارائه مدل کثرت‌گرایانه غیر فروکاهشی» در راستای اتخاذ رویکرد مشترک فرهنگی بین دستگاه‌های اجرایی تصریح کرد: این که هر یک از گرایش های فرهنگی نسبت به عقیده و نگاه خود متعصب می‌شود،‌رویکردی انحصارگرایانه را نشان می‌دهد که تقابل شدیدی بین گرایش‌های فرهنگی را به وجود می‌آورد.

امام جمعه شیراز از معضل هویتی به عنوان پیامد این روند یاد کرد و گفت:‌ زمانی که می‌خواهیم هویت اسلامی ایرانی را تعریف کنیم باید این دو بخش را با هم به خوبی مرتبط کنیم و همچنین از نظر توسعه گردشگری.

وی با اشاره به سابقه فرهنگ و تمدن هخامنشی، ساسانی و اسلامی در استان فارس و وجود ادیان مختلف در این استان گفت:‌ این استان با سابقه طولانی در حوزه تمدن با کثرت واقعی در بین فرهنگ‌های پیش و پس از اسلام روبرو است و دیدگاه‌هایی در این زمینه وجود دارد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس ادامه داد:‌ تا زمانی که یک مدل مناسب در این حوزه نداشته باشیم با تقابل گرایش‌های متفاوت مواجه می‌شویم.

آیت الله دژکام وضعیت گردشگری استان فارس متاثر از چنین تقابل آرایی را نامناسب توصیف کرد و با اشاره به جلسات خود با معاون اجتماعی وزیر کشور و طرح دیدگاه‌های امنیتی در کنار دیدگاه‌های فرهنگی گفت: در این جلسات به این پیشنهاد رسیدیم که مدلی با عنوان مدل کثرت گرایی غیرفروکاهشی را ارائه کنیم که بیانگر نگاه دین اسلام است و مدلی کثرت گرایانه یا انحصارگرایانه نیست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس گفت:‌ اگر مجموعه‌های فرهنگی درون استان فارس با نظارت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مسیر بخواهند اقدام کنند ما این مساله را نه به شکل مساله امنیتی بلکه به عنوان یک نقطه قوت فرهنگی در فارس حل خواهیم کرد و به جای اینکه به تعارض تبدیل شد به یک همراهی و همفکری بینجامد.

وی ادامه داد:‌ این نگاه از حرم سوم اهل بیت (ع) تا تخت جمشید را در یک نگاه گردشگرانه هم می‌توان دید و به‌نظر می‌رسد اگر بخواهیم کاری را انجام دهیم چون درگیری و تصمیم‌گیری‌ها گاه از صدر استان فراتر است باید این رویکرد هم در یک سطح ملی ارائه می‌شد.

نماینده ولی فقیه در استان فارس با  طرح این موضوع که همه ادیان الهی در طول تاریخ نور بودند ، تاکید کرد:‌  گذشته تاریخی ما پیش از اسلام نورانی است پس از آمدن اسلام، دیگر مجالی برای بازگشت دین‌هایی که نسبت به اسلام کمال نایافته هستند نیست؛ گرچه نورانیت دارند.  بنابراین در عرض دین اسلام، دین‌های دیگر نمی توانند مطرح باشند اما در گذشته تاریخی نباید به آن‌ها بی‌احترامی کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.