معاون اول رئیس جمهور با اشاره به سفر مقام معظم رهبری به شهرستان نهبندان همزمان با فعالیت دولت اصلاحات افزود: ایشان در آن سفر جمله معروفی بیان کردند مبنی بر این که «به شهرستان نهبندان سفر کردم تا توجه مسئولان را به این منطقه جلب کنم» و امروز من به این منطقه سفر کردم تا آن جمله را احیا کنم. نمی‌دانم در دولت‌های قبل چقدر به این منطقه توجه شده، اما تمام تلاش خود را به کار خواهیم گرفت تا امکانات تولید و ایجاد اشتغال و به تبع آن ایجاد رفاه در منطقه فراهم شود.

به گزارش جماران؛ دکتر اسحاق جهانگیری روز دوشنبه در جریان سفر به خراسان جنوبی با حضور در شهرستان مرزی سربیشه، در اجتماع مردم شهر «دُرَح» به عنوان نزدیک‌ترین شهر استان به مرز گفت: شما مردم شهر دُرَح و دیگر مرزنشینان، مرزبانان غیور عزت و سرافرازی ایران اسلامی در طول تاریخ بوده و هستید.

دکتر جهانگیری در ادامه سخنانش با بیان این که همه دنیا می‌داند که ایران اسلامی به مرزهای خود بسیار حساس است، افزود: آمریکایی‌ها با همه ادعاهای خود می‌خواستند حساسیت ایران به مرزهایش را محک بزنند و لذا پهپاد جاسوسی خود را که اساساً مدعی بودند قابل ردیابی و انهدام نیست، به مرزهای ایران اسلامی فرستادند تا به عبور از مرز، مرزبانان ما را امتحان کند. نیروهای مسلح مقتدر کشورمان با استفاده از تجهیزات و سلاح‌های پدافندی ساخت داخل، با ساقط کردن پهپاد پیشرفته آمریکایی‌ها توان و حساسیت مرزبانان کشورمان در حراست از ایران را به رخ آنها کشیدند.

دکتر جهانگیری اظهار داشت: ایران اسلامی به لطف صلابت شما مردم مرزنشین و نیروهای مسلح و امنیتی غیور خود، امروز به یک کشور کاملاً امن در منطقه‌ای ناآرام تبدیل شده است.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: آمریکایی ها به همراه پنج قدرت دیگر جهان پس از مذاکراتی پیچیده و طولانی به توافقی با ایران رسیدند که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل هم قرار گرفت. ایرانی ها بر اساس دستور دینی و مرام اخلاقی شان به همه تعهداتشان بر اساس این توافق عمل کردند اما آمریکایی ها نه تنها به تعهدات خودشان عمل نکردند بلکه از این توافق خارج شدند و به همین مقدار نیز بسنده نکرده و یک جنگ تمام عیار اقتصادی علیه ایران به راه انداختند و مکرراً اعلام کردند که هدفشان از این اقدامات فروپاشی اقتصاد و به هم ریختگی نظام ایران است. 

وی‌ افزود: آنها بارها تأکید کردند که ایرانی ها چهلمین سالروز پیروزی انقلابشان را نخواهند دید. اما امروز ما و شما اینجا در شهر مرزی دُرَح کنار هم ایستاده ایم و نشان دادیم که توطئه های آمریکایی ها شکست خورده است.

دکتر اسحاق جهانگیری با بیان این که مردم در میدان ایستاده و اعلام کردند که از دولت برای غلبه بر فشارها و آبادانی کشور حمایت می کنند به امضای سه تفاهم نامه برای توسعه استان خراسان جنوبی اشاره و خاطرنشان کرد: در اجرای اقتصاد مقاومتی اولین بار این تجربه را داشتیم که دستگاه ها و نهادهای محلی با دولت تفاهم نامه هایی برای حل مشکلات منطقه خود امضا کردند و در این زمینه بسیار موفق عمل کردند. امروز بنده به نمایندگی از دولت اعلام می کنم که دولت با تمام توان خود از اجرای این تفاهم نامه ها حمایت می کند و امیدواریم با اجرای این تفاهم نامه ها هر روز شاهد تحولاتی در مناطق محل اجرای آنها باشیم.

دکتر جهانگیری با اشاره به بازدید هفت هزار گردشگر داخلی و 800 گردشگر خارجی از روستای ماخونیک خراسان جنوبی در سال 97 گفت: چنین استقبالی از ظرفیت های گردشگری یک روستا نشان می دهد که ظرفیت های گردشگری و تاریخی و فرهنگی ایران صرفاً در استان هایی چون اصفهان و فارس خلاصه نشده و باید از چنین ظرفیت هایی که در همه مناطق کشور وجود دارند برای توسعه و ایجاد اشتغال پایدار استفاده کنیم و در خراسان جنوبی نیز این ظرفیت‌های گردشگری احیا و معرفی شود.

معاون اول رییس جمهور اظهار داشت: دولت برای کمک به توسعه مناطق محروم از اجرای توافق سازمان برنامه و بودجه با کمیته امداد امام خمینی و بنیاد مسکن برای احداث ده هزار واحد مسکونی در روستاها حمایت می کند که بنا به گفته رییس محترم کمیته امداد اجرای پنج هزار واحد از این واحدهای مسکونی آغاز شده است. دولت همچنین طرح های خوبی برای آبرسانی روستایی و نوسازی و توسعه راه های روستایی دارد که اعتبارات خوبی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

دکتر جهانگیری تصریح کرد: از وزیر صمت می خواهم که به همراه معاونانش به این منطقه سفر کند تا تمهیدات لازم برای فعال کردن استعدادها و ظرفیت های معدنی این مناطق اندیشیده شود و اقدامات اجرایی برای تکمیل اکتشاف و استخراج از معادن آغاز شود. برای فعال تر شدن بخش کشاورزی استان نیز باید به سراغ شیوه های نوین کشت گلخانه ای و استفاده از آبیاری تحت فشار برویم که برای مناطق کم آبی مثل خراسان جنوبی مناسب تر هستند.

معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: برای اطمینان از روند مطلوب اجرای مصوبات این سفر از معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری، معاون وزیر کشور، رییس کمیته امداد، و استاندار خراسان جنوبی خواهش می کنم که ستادی را ایجاد کرده و روند اجرای مصوبات را به طور مرتب رصد و به بنده گزارش کنند.

دکتر جهانگیری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که روابط جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلامی افغانستان امروز در سطح بسیار مطلوبی قرار دارد گفت: این روابط دوستانه برای ما بسیار اهمیت دارد و علاقمند هستیم امنیت و اقتدار و اقتدار دولت در افغانستان هر چه بیشتر افزایش یابد تا بتوانیم روابط دو جانبه را بیش از پیش گسترش دهیم.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به حجم 800 میلیون دلاری مبادلات ایران و افغانستان از مرز ماهی رود گفت: ایران همواره روابط خوبی با دولت و ملت افغانستان داشته و هیچ گاه در مواقع مورد نیاز از کمک و حمایت افغانستان دریغ نکرده و لذا این حق ما و البته حق و اختیار دولت و ملت افغانستان است که برای تعمیق و گسترش روابط دوجانبه مبادلات تجاری و همکاری های اقتصادی خود را بیش از پیش گسترش دهیم.

دکتر جهانگیری تأکید کرد: یکی از دلایل شکست طرح های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران همسایگان پرشمار ایران و روابط حسنه ما با اکثر همسایگان مان است که باعث شده تلاش ها و توطئه های دشمنان علیه جمهوری اسلامی موثر واقع نشود.

در این مراسم سه تفاهم‌نامه همکاری برای توسعه بخش دُرَح، زیرکوه و نهبندان بین استانداری خراسان جنوبی و کمیته امداد امام خمینی، بسیج سازندگی کشور و بنیاد برکت به امضا رسید.

فرماندار شهرستان سربیشه نیز در سخنانی با برشمردن خدمات دولت در بخش‌های ساخت مسکن، احداث راه‌های روستایی، افزایش حق سوخت به مرزنشینان و آبرسانی به مناطق روستایی گفت: درست است که خشکسالی‌های دو دهه اخیر چهره محرومیت را در استان خشن‌تر کرده است، اما روستائیان و عشایر منطقه قدردان خدمات دولت تدبیر و امید بوده و ذره‌ای از وفاداری آنان به نظام جمهوری اسلامی کم نشده است.

نماینده مردم سربیشه و نهبدان نیز با تشکر از خدمات دولت در بخش‌های مختلف به مردم استان محروم خراسان جنوبی، با بیان اینکه نهضتی بزرگ برای رفع مشکل آب روستایی در کشور پا گرفته است، اظهار داشت: شهرستان‌های سربیشه و نهبندان از کم‌آبی شدید رنج می‌برند و امیدواریم با تلاش‌های دولت تدبیر و امید در حل مشکل آب منطقه، شاهد تزریق روحیه امید در مردم رنج کشیده این بخش از کشورمان باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.