حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی گفت: وجود هیئت منصفه می‌تواند جایگاه اجتماعی بدهد و قانون اساسی هم مشخص کرده که جرم سیاسی می‌بایست در دستگاه‌های مربوطه بررسی شود.

به گزارش جماران؛ رئیس قوه قضائیه تاکید کرد:‌یکی از معضلات دستگاه قضا افزایش ورودی پرونده‌ها است که کاهش آن تلاش همه قضات و دولتمردان را می‌طلبد.

حجت الاسلام والمسلمین ابراهیم رئیسی رئیس قوه قضاییه بعد از ظهر امروز چهارشنبه ۱۰ مهرماه ۹۸ در دیدار قضات محاکم دادگستری کل استان تهران ضمن تقدیر و تشکر از قضاتی که در دادسرا و بخش‌های اجرایی با کمبود امکانات به کار خود ادامه می‌دهند، گفت: بدون تردید تلاش‌های شما و همکاران دیگر در محاکم از سوی ثمره کار در دادسرا و در بخش‌های اجرایی در احکام شما ظاهر می‌شود و از سوی دیگر حکم متقن در دادگاه زمینه تایید خود در دادگاه‌های عالی و تجدیدنظر را فراهم می‌کند.

وی افزود: ما این نظر را داریم که حکم در دادگاه‌های اولیه چنان با استناد و محکم صادر شده باشد که فقط برای تضمین و تایید مراحل تجدید شود اگرچه گفته می‌شود تجدیدنظر اما احکام آن قدر محکم باشند که نظر محاکم تایید شود.

رئیس دستگاه قضا گفت: اینکه برخی می‌گویند که ما حکم را صادر می‌کنیم اما در مرحله بعد برای گرفتن  حقتان فرصت داده می‌شود، سخن درستی نیست، سخن دقیق این است که این گونه در نظر بگیریم که مرحله دیگری در دادرسی وجود ندارد به طوری که حکم صادره بتواند مستند قرار بگیرد.

رئیسی اظهار کرد: دادگاه یعنی آن چیزی که فصل‌الخطاب است دعوا را می‌برد و حرف آخر را می‌زند در مراحل دیگر که دیوان عالی کشور است، می‌گوید که من رای قاضی را تایید می‌کنم و ذیل رای قاضی می‌نویسد رای آن مقام تایید است.

وی با بیان اینکه رای دادگاه باید دقیق، مستند و متقن باشد، افزود: برای ما کیفیت بسیار مهم است اما همان طور که گفته شد تعداد پرونده‌ها مقداری باعث می‌شود که از کیفیت آن کاسته شود اما به فرموده حضرت امیر قاضی باید باحوصله باشد.

رئیسی با بیان اینکه قضات باید با حوصله گزارش‌ها را بخوانند و نکات را بررسی کنند، گفت: امیدواریم با همکاری و همت شما شاهد کاهش آمار ورودی باشیم. یکی از معضلات دستگاه قضا افزایش ورودی پرونده‌ها است که کاهش آن تلاش همه قضات و دولتمردان را می‌طلبد.

وی ادامه داد: آنجایی تولید پرونده می‌شود که ناهنجاری‌های اقتصادی و اجتماعی و غیره وجود دارد و با تبدیل آنها به هنجار ما دیگر پرونده نخواهیم داشت.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: مواردی نیز سازوکارهای قانونی می‌طلبد اما سعی شود پرونده‌ها قبل از ورود به دادگاه حل و فصل شود.

وی اضافه کرد: شوراهای حل اختلاف در کنار دست قضات از بار روی دوش آنها بکاهند شوراهای حل اختلاف تنها برای حل اختلاف باشند؛ چراکه اساس و تاسیس آنها گسترش صلح و سازش و حل اختلاف است.

رئیسی با بیان اینکه بالاترین ورودی پرونده به دادگستری‌ها طبق آمار عبارت از توهین و تهدید است، گفت: همه این‌ها را می‌توان در شورای حل اختلاف بررسی و رسیدگی کرد. شورای حل اختلاف کارهای ریش سفیدی و حل اختلاف انجام دهد و انتظار این است که عزیزان کارها را در این مرحله علیرغم وجود مراحل دادرسی دیگر به پایان برسانند.

وی تاکید کرد که عدم تناسب حکم و مجازات بسیار ناگوار است و باید به گونه‌ای باشد که یک سوزن به خودتان بزنیم و یک جوالدوز به بقیه به طوریکه برخی حتی بدون اینکه حقوقدان یا قاضی باشند به برخی از احکام که نگاه می‌کنند می‌گویند این حکم و موضوع تناسب ندارد و چگونه آن صادر شده است؟!

وی تاکید کرد: از نکات اساسی تناسب و حکم و موضوع است و انتظار عمومی هم از ما همین است؛ کسی هست که به خاطر اینکه شرایط تولید تفاوت کرده و وضعیت حقوقش بد است می‌گوید من نظام و انقلاب را قبول دارم فقط به من حقوق بدهید این فرد با کسی که با سوار شدن بر موج و سوءاستفاده برای رسیدن به امیال ضد انقلابی خود کاری انجام می‌دهد فرق دارد؛ با نفر اول باید با رفعت برخورد شود چرا که مشکلات صنفی دارد، باید دو متفاوت باشند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه قانون برای جرم امنیتی و سیاسی روند جداگانه تعریف کرده است، گفت: در جرم سیاسی گفته شده است که هیئت منصفه حضور داشته باشد که می‌تواند در تشخیص خوب به قاضی کمک کند.

وی ادامه داد: وجود هیئت منصفه می‌تواند جایگاه اجتماعی بدهد و قانون اساسی هم مشخص کرده که جرم سیاسی می‌بایست در دستگاه‌های مربوطه بررسی شود.

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه حتی تخلف یا جرم تفاوت دارد، گفت: در قانون قدیم می‌گفتند خلاف، جرم، جنایت که البته کار سخت تشخیص موضوع است و خیلی مهم است که تشخیص دهیم کار انجام شده از جنس جرم است یا تخلف.

وی تصریح کرد نسبت به شنیدن صحبت‌های کارشناس، وکیل، ضابط، متهم و شاکی اهتمام کنید و هرچه تصمیم قاضی بر اساس نظرات کارشناس باشد بهتر است.

رئیسی ادامه داد: سخن وکیل را باید در دفاع از موکل شنید و این کمک در کشف حقیقت می‌کند، اگر وکیل دفاع حق کند به قاضی در کشف حقیقت کمک می‌کند، اگر کارشناس به درستی بررسی و کارشناسی کرده باشد به قاضی در کشف حقیقت کمک می‌کند اگر پزشک قانونی را به درستی تشخیص داده باشد در کشف حقیقت به قاضی کمک کرده است.

وی ادامه داد: عزت قاضی باعث می‌شود که نفوذ ناپذیر باشد عزیز کسی است که نفوذ نمی‌پذیرد از بغض و حب شخصی، البته سازمان اداری می‌تواند این عزت را بالا ببرد.

رئیسی یادآور شد: قاضی عزیز کسی است که خدا، موضوع و متهم را خوب ببیند و در محضر پروردگار حکم به ظالم بدهد.

وی با تاکید بر اینکه قاضی شجاع، عزیز و توانا افتخار دستگاه قضایی و کشور است که باید معرفی شود، گفت: در برنامه کاری ماه است که قضات شجاع و نفوذ ناپذیر را به جامعه معرفی کنیم قضاتی را که با حکم‌شان برکات زیادی برای کشور و انقلاب ایجاد می‌کنند.

رئیس دستگاه قضا افزود: هر چند که برخورد با تعدادی از افراد اینگونه مطرح می‌شود که در جهت تضعیف دستگاه قضا است اما درست نیست این یعنی که دستگاه قضا یک تابلوی سفیدی است که چند نقطه سیاه را هم قبول نمی‌کند.

وی با بیان اینکه قضات محترم نسبت به برخورد با متهم ارباب رجوع و شاکی با حسن خلق رفتار کنند چرا که رفتار آنها می‌تواند انسان ساز باشد خداوند به پیامبر فرمود که اگر خوش اخلاق نباشی افراد از اطرافت پراکنده می‌شوند.

 

رئیسی با تاکید بر منظم بودن قضات گفت: در بعضی از مجتمع‌ها رفتم که ساعت ۱۰ صبح مسئول نیامده است مرخصی حق همه است اما هماهنگ و اعلام شود اگر کسی از شهرستان می آید آنجا معطل نشود

وی در ادامه با تاکید بر حسن خلق و با اشاره به اینکه من از پیش از انقلاب با سلوک مقام معظم رهبری آشنا هستم، گفت: زمانی که طبقه ۱۵ یا ۱۶ ساله بودم و آقا یک آقای مدرس عالی حوزه علمیه بودند هیشه با آغوش باز با ما برخورد می‌کردند در حال حاضر نیز در برخورد با افراد احوالپرسی‌های شخصی از آنها می‌کند.

رئیسی تصریح کرد: مراتب اجرای مواردی که ابلاغ شده است برای استحضار نیست برای اجرا است.

وی با اشاره به بخش نامه کرامت و دستورالعمل کاهش احکام کیفری گفت: تا جایی که امکان دارد حکم به زندان ندهید آقایانی که حکم به زندان می‌دهند گاهی خودشان سری به زندان بزنند.

رئیس قوه قضائیه اضافه کرد: گفته می‌شود که قرار وثیقه صادر کردم برای چه کسی با چه اتهامی آیا می‌تواند وثیقه را بدهد آمار زیادی از افرادی دارم که ۱۲ یا ۲۴ ساعت به زندان رفتند این که زندان جلوی دست ماست حکم به آن بدهیم با سارق سابقه‌دار، حرفه‌ای، قاچاقچی و یا ناامن کننده کشور فرق می‌کند. آن کسی که ما در مورد آنها موظف هستیم مجرمین متجاهر به قانون هستند.

سید ابراهیم رئیسی تصریح کرد: اثر حکم در اجرا ظاهر می‌شود و اگر حکم اجرا نشود گویی که صادر نشده است

وی در مورد مسائل رفاهی و فضای مناسب اداری دستگاه قضا گفت تا جایی که امکان داشته باشد سعی داریم غذای مناسب اداری برای همکاران فراهم کنیم و همچنین برای مسائل رفاهی که معتقدم قضات همواره باید بدون دغدغه زندگی کنند تلاش‌هایی داشته‌ام و همیشه تاکید داشتم که شأن و عدالت در موارد رفاهی برای همکاران رعایت شود اما در حال حاضر شرایط بودجه کشور شرایط خاصی است.

رئیسی بیان کرد: تلاش‌های انقلابی و جهادی شما همکاران با توجه به اینکه نیروها کم و پرونده‌ها زیاد است اگر جدی شود می‌تواند به ارتقاء و تحول دستگاه قضا کمک کند.

وی با اشاره به تحول مورد نظر رهبر انقلاب که در حکم انتصاب رئیس دستگاه قضا آمده است، گفت: باید حرکتی درخور تحول ایجاد کرد تک تک همکاران می‌توانند نقش ایفا کنند و هر چه بیشتر تلاش را مضاعف کنند، تلاش‌ها جهادی انقلابی قاطع و مطمئن باشد

وی افزود: برنامه جدی آن است که علاوه بر مدیران با بدنه دستگاه قضا نیز در ارتباط باشم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.