ژاپن که به شدت به نفت و انرژی خاورمیانه و خلیج فارس نیاز دارد تلاش های خود را بکار بسته است تا از طریق کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا ضمن تقویت صلح در منطقه، نیازهای انرژی خود را نیز در امنیت تامین کند.

به گزارش جماران؛ «کیودو» خبرگزاری رسمی ژاپن در گزارشی ضمن بازتاب دیدار «آبه شینزو» نخست وزیر ژاپن با «حسن روحانی» رییس جمهوری اسلامی ایران در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، نوشت کاهش تنش ها با ایران، محور دیدار آبه با ترامپ رییس جمهوری آمریکا است که قرار امروز چهارشنبه به وقت محلی برگزار شود.

کیودو روز چهارشنبه با اشاره به دیدار مقامات ارشد ایران و ژاپن نوشت: ژاپن همواره از صلح و امنیت در تنگه هرمز و خلیج فارس حمایت کرده است و از قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام نیز دفاع کرده است.

گزارش می افزاید ژاپن که به شدت به نفت و انرژی خاورمیانه و خلیج فارس نیاز دارد تلاش های خود را بکار بسته است تا از طریق کاهش تنش ها میان ایران و آمریکا ضمن تقویت صلح در منطقه، نیازهای انرژی خود را نیز در امنیت تامین کند.

کیودو می گوید نخست وزیر ژاپن روز سه شنبه در دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران گفته است که ژاپن انتظار دارد ایران نقش سازنده ای در تثبیت صلح در خاورمیانه ایفا کند.

آبه همچنین از ایران خواسته است مسئولیت خود را به عنوان یک کشور محوری در خلیج فارس برای اطمینان از ایمنی حمل و نقل کشتی ها انجام دهد امنیت خلیج فارس یک مساله مهم برای ژاپن است زیرا این کشور به نفت خاورمیانه وابستگی زیادی دارد.

گزارش می افزاید: حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز در این دیدار ضمن اشاره به سفر اخیر آقای آبه به تهران، بر پیگیری اجرای هرچه سریعتر توافقات این سفر تأکید کرد.

روحانی در این دیدار بر حفظ و توسعه روابط تهران- توکیو در تمامی زمینه ها تأکید و از تلاش های دولت ژاپن برای حفظ و اجرای کامل برجام تشکر کرد.

وی همچنین از تلاش های دولت ژاپن برای حفظ و تداوم اجرای برجام تشکر و بر حفظ و توسعه روابط دوجانبه در همه زمینه ها و به ویژه روابط اقتصادی تأکید کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.