وزیر امور خارجه ایران گفت: «بیانیه من در دفاع از کشورم بسیار قوی است. من با جدیت می گویم که خواستار وارد شدن در درگیری نظامی نیستیم. واکنش نظامی بر اساس «دروغ» درباره حملات به عربستان «تلفات زیادی» بر جای خواهد گذاشت اما ما از دفاع از خاک کشور خود غفلت نخواهیم کرد.»

به گزارش جماران؛ «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه اختصاصی با شبکه خبری سی ان ان هشدار داد، حمله نظامی به ایران به «جنگی تمام عیار» منجر می شود.

ظریف در مصاحبه با سی ان ان گفت، ایران امیدوار است وارد درگیری در منطقه نشود و خواستار مذاکره با رقبای منطقه ای خود و امارات است. اما امکان مذاکره  با آمریکا وجود ندارد مگر این که واشنگتن طبق توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ تحریم های ایران را به طور کامل لغو کند.

سی ان ان افزود: وزیر امور خارجه ایران دخالت تهران در حمله به تاسیسات نفتی عربستان را بار دیگر تکذیب کرد و گفت : حوثی های (انصارالله) که مسئولیت این حمله را برعهده گرفته اند قادر به انجام عملیات پیچیده ای نظیر آنچه هستند که به نیمی از تولید نفت عربستان آسیب رساند.

دیپلمات ارشد ایرانی گفت تهران مذاکره با دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا را قبل از لغو همه تحریم ها از سر نخواهد گرفت.

ظریف در پاسخ به این پرسش که حمله احتمالی نظامی آمریکا یا عربستان علیه ایران چه تبعاتی خواهد داشت؟ گفت این حمله به «جنگی تمام عیار» خواهد انجامید و عربستان باید تا آخرین سرباز آمریکایی بجنگد.

وی گفت: «بیانیه من در دفاع  از کشورم بسیار قوی است. من با جدیت می  گویم که خواستار وارد شدن در درگیری نظامی نیستیم. واکنش نظامی بر اساس «دروغ» درباره حملات به عربستان «تلفات زیادی» بر جای خواهد گذاشت  اما ما از دفاع از خاک کشور خود غفلت نخواهیم کرد.»

ظریف درباره برنامه جامع اقدام مشترک (توافق هسته ای یا برجام) گفت: برنامه جامع اقدام مشترک ( برجام ) توافقی است که ما با آمریکا به آن دست یافتیم. چرا باید دوباره درباره آن مذاکره کنیم. چرا باید چیز دیگری را آغاز کنیم که ممکن است در یک سال و نیم آتی از اعتبار ساقط شود؟

وزیر امورخارجه ایران افزود: اگر تحریم هایی که به طور غیرقانونی اعمال شدند، لغو شوند وضعیت فرق خواهد کرد. آن گاه می توانیم مذاکره را بررسی کنیم.

ظریف گفت: آنها هر کاری را که می توانستند  انجام دادند اما نتوانسته اند ما را به زانو در آورند.

دیپلمات ارشد ایران درباره موضوع صدور روادید برای رئیس جمهور و هیات ایرانی برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک گفت: آمریکا هنوز روادید برای تیم همراه رئیس جمهور صادر نکرده  است و این موضوع عزیمت او را دشوار کرده است.

وی در پاسخ به پرسشی درباره این که ایا زمان از دست رفته است؟ گفت «نمی گویم خیر دیر شده اما تقریبا دیگر دارد دیر می شود.

وزیر امور  خارجه که سابقه زندگی و تحصیل در آمریکا را دارد گفت امیدوار است که «منطق» به سیاستگذاری آمریکا بازگردد.

ظریف گفت: دلم برای عقلانیت ومنطق تنگ شده و فکر می کنم که شایسته است آمریکا منطقی باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.