اسپر برخلاف دیگر مقام‌های آمریکایی به صورت مستقیم ایران را متهم به دست داشتن در این حملات نکرد، اما گفت که نظم بین‌المللی توسط تهران تضعیف می‌شود.

به گزارش جماران؛ وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه مدعی شد که واشنگتن از نظم بین‌المللی که توسط ایران در حال تضعیف است، دفاع می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا پس از نشست امنیتی که با حضور دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و سران پنتاگون در کاخ سفید برگزار شد، گفت که ارتش ایالات متحده برای واکنش به حملات روز شنبه به تاسیسات نفتی عربستان آماده می‌شود.

اسپر برخلاف دیگر مقام‌های آمریکایی به صورت مستقیم ایران را متهم به دست داشتن در این حملات نکرد، اما گفت که نظم بین‌المللی توسط تهران تضعیف می‌شود.

وی در پیامی توئیتری نیز نوشت: ارتش ایالات متحده با یک تیم متشکل از نهادهای مختلف در حال همکاری با شرکای خود برای رسیدگی به این حمله بی‌سابقه و دفاع از نظم بین‌المللی قاعده محور هستیم که توسط ایران تضعیف می‌شود.

اسپر پیشتر نیز در تماسی تلفنی با محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی و ناج الشماری وزیر دفاع این کشور گفت‌وگو کرد.

جنبش انصار الله یمن، روز شنبه در واکنش به تداوم حملات جنگنده های سعودی به یمن و محاصره چندین ساله این کشور در عملیاتی تحت عنوان "توان بازدارندگی دوم" تاسیسات نفتی و پالایشگاه های بقیق و خریص واقع در شرق عربستان را هدف حملات پهپادی خود قرار داد.

 میدان نفتی بقیق در شرق عربستان سعودی واقع شده که توان تولید روزانه هفت میلیون بشکه نفت را دارد و متعلق به شرکت نفتی سعودی آرامکو عربستان است.۷۰ درصد تولیدات این شرکت نفتی در پالایشگاه‌های بقیق تولید می شود. با این حمله ۵۰ درصد از تولید و صادرات نفت عربستاه به طور موقت مختل شده است.

نیروهای انصار الله همچنین عربستان و نیز امارات را به حملات بیشتر در صورت عدم توقف جنگ تهدید کرده اند.

در پی هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی آرامکو، قیمت نفت در بازار جهانی افزایش یافت و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور داد در صورت لزوم و کمبود نفت در بازارهای جهانی از ذخیره سازی های راهبردی نفت کشورش استفاده شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.