رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای قانون می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص در اجرای عدالت باشد، تصریح کرد: هر نوع قانون‌شکنی، رابطه ناسالم، پارتی‌بازی، دور زدن قانون و فساد، خدشه وارد کردن به چهره عدالت است.

به گزارش جماران؛ رئیس قوه قضائیه گفت: فرار مالیاتی قابل تحمل نیست و توجه به این امر از نکات مهم و حائز اهمیت در اجرای عدالت است.

سیدابراهیم رئیسی پیش از ظهر امروز در دیدار با علما، نخبگان و برگزیدگان استان زنجان، گفت: واژه شور و شعور حسینی برای زنجانی‌ها به‌حق است، مردمی که به تدین و اخلاص و عشق به انقلاب معروف و زبانزد هستند، خداوند ان‌شاءالله از برکت نام امام حسین (ع) ما را بهره‌مند کند؛ چرا که آنچه داریم به برکت نام حسین (ع) است.

وی با اشاره به اینکه برای ارتباط با اقشار مختلف و دریافت نقطه‌نظرات آنان خط‌های ارتباطی داریم، اظهار کرد: مطالب به اشکال مختلف به من می‌رسد، همچنین در جریان گزیده‌ نامه‌ها قرار می‌گیرم اما نوشته و پیشنهاد دوستان ان شاءالله مورد توجه قرار خواهد گرفت.

رئیس قوه قضائیه به نظرات و پیشنهادات نمایندگان استان در این دیدار اشاره کرد و یادآور شد: آنچه که در سخنان اکثر نمایندگان اعلام شد، لزوم اجرای عدالت بود. در مفاهیم دینی ما بعد از توحید هیچ مفهومی به گستردگی عدالت وجود نداشته است. عدالت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی؛ عدالت امر بسیار مهم و محوری است که اگر بخواهیم در مورد تعریف عدالت بگوییم کتاب‌ها می‌توان نوشت. بحث ما برای عدالت توصیفی نیست، بلکه سخن در عدالت اثباتی و اجرایی و در میدان اجرای عدالت است.

این مسئول ادامه داد: در گام اجرا، سخن از عدالت امر را به آن وسعت توصیف نمی‌کند، سخت است اما شدنی است. امیرالمومنین (ع) به بشریت آموخت که عدالت امری شدنی است و به ما تکلیف شد که علاوه بر امام مسلمین که از عدالت برخوردار است، همه کسانی‌ که در نظام خدمت می‌کنند باید عادل باشند تا مردم نسبت به عدالت کامیاب شوند. در هر کوی و برزن که مردم باشند، می‌توان مردم را از عدالت بهره‌مند کرد. نکاتی که در اینجا اشاره شد اگر در جای خود نسبت به آن‌ها تصمیم‌گیری درست و اقدام مناسب شود، همان اجرای عدالت است.

رئیس قوه قضائیه با بیان اینکه اجرای قانون می‌تواند در زمان ما بهترین شاخص در اجرای عدالت باشد، تصریح کرد: هر نوع قانون‌شکنی، رابطه ناسالم، پارتی‌بازی، دور زدن قانون و فساد، خدشه وارد کردن به چهره عدالت است.

رئیسی افزود: باید به مسئله زمین و نگهداری از آن به عنوان ثروت ملی توجه شود، رودخانه را مورد تجاوز قرار دادن و به ثروت‌های ملی دست‌اندازی کردن خلاف عدالت است، حالا این امر از ناحیه هر شخص که در هر جایگاهی قرار دارد، صورت گیرد. این موضوع یک امر پیشگیرانه دارد و آن هم کسانی‌ هستند که به عنوان حافظان ملت تعیین شده‌اند. در حوزه اقتصاد، گمرک مرزبان است؛ در مرز فرهنگی مرزبانان فرهنگی مرزبان مسائل فرهنگی هستند؛ اگر جنگل‌ها، آب، خاک، هوا و فضا مورد دست‌اندازی افراد سوداگر و متخلف قرار گیرد باید آن کسانی‌ که از طرف دولت اسلامی مسئولیت نگه‌داری دارند، پیشگیری کرده و در زمان خود نگذارند تخلف واقع شود.

وی به موضوع تخریب باغ‌شهرها در استان زنجان اشاره کرد و گفت: امروز اگر دادستان دستور به قلع و قمع بنایی می‌دهد به خاطر آن است که در زمان خود، جلوی احداث بنا گرفته نشده است تا تبدیل شده به خانه و ویلا و الان برخورد با آن هم برای صاحب بنا سخت است هم برای افکار عمومی. اگر قبل از همه این موارد پیشگیری می‌شد و اجازه تصرف داده نمی‌شد، خیلی کار آسان بود. الآن هم برای اینکه این ثروت ملی حفظ شود، لازم است در مورد خاص، باغ‌شهرها و اراضی که دست‌اندازی شده و آن‌هایی که مجازند، از آن‌هایی که نیستند جدا شوند.

این مسئول با بیان اینکه در راستای اجرای عدالت در ارتباط با مسائلی همچون، چاه‌های غیرمجاز، دست‌اندازی به اراضی، گاز و برق در استان اقدام به تشکیل کارگروهی شود، افزود: این کارگروه باید بدون فوت وقت و با نگاه به اولویت‌ها تشکیل و موارد بررسی شود. البته در ابتدا باید مانع تصرفات آتی احتمالی شویم. همچنین وضع موجود هم بررسی شده و اقدامات لازم صورت گرفته و مردم در جریان امور قرار گیرند.

رئیسی در ادامه با بیان اینکه توجه به خصوصی‌سازی در دستور کار این قوه قرار دارد، گفت: موارد واگذار شده بار دیگر مورد بررسی قرار گرفته و مردم را در جریان قرار خواهیم داد. همچنین در استان زنجان شرکت‌های هفده گانه اعلام شده، در حال بررسی بوده و گزارش‌ها به سمع مردم خواهد رسید.

وی در ادامه به موضوع رسیدگی به مفاسد در کشور نیز اشاره کرد و یادآور شد: ما معتقدیم همه بخش‌ها باید در امر مبارزه با فساد سهم داشته باشند؛ دولت به عنوان اصلاح ساختارها و مجلس با اصلاح قوانین فساد و احیانا منافذی که سوداگران از آن استفاده می‌کنند. همچنین عموم مردم نقش خود را در این‌خصوص باید ایفا کنند.

رئیس قوه قضائیه با تاکید بر اینکه حساسیت‌ها و داشتن روحیه امر به خوبی‌ها و نهی از زشتی‌ها بسیار روحیه مبارکی است و باید مورد تشویق قرار گیرد، تصریح کرد: این امر پشتوانه‌ای ارزشمند در مشارکت دادن مردم در اجرای قانون و مبارزه با فساد است. در جامعه اگر این حس وجود نداشته باشد، آن جامعه مرده است. در قوه قضائیه هم اولویت ما این مسئله است.

رئیسی در ادامه به ضرورت در اولویت قرار گرفتن رسیدگی به پرونده‌های روی میز قضات اشاره کرد و افزود: به‌ویژه پرونده‌هایی که در ذهن مردم به عنوان سئوال باقی مانده که مطرح می‌شود که چرا به این پرونده‌ها تاکنون رسیدگی نشده است. این‌ها اعتمادساز است و به عنوان پشتوانه ماندگار مورد توجه قرار خواهد گرفت.

این مقام مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌هایی وجود دارد که باید به عدالت در اختیار نخبگان قرار گیرد تا استعدادها شکوفا شود، ابراز کرد: ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد که جوانان و نخبگان یکی از مهم‌ترین آن‌ها است و باید احیا شود. سهم ما در اقتصاد فضای مجازی چقدر است؟ صرف اینکه بگوییم در یک روستا توسعه داریم، آیا کفایت می‌کند یا اینکه چه میزان در بحث اقتصاد فضای مجازی اشتغال ایجاد شده است، مهم است؟

وی توزیع عادلانه ظرفیت‌ها را ضروری دانست و اظهار کرد: اگر ظرفیت‌ها عادلانه توزیع شود، قطعا همه استعدادها در نقاط مختلف کشور شکوفا می‌شود و در این شرایط است که می‌توان توانمندی‌ها را به کار گرفت؛ باید تولید در کشور رونق داده شود و رمز آن توزیع عادلانه امکانات است.

رئیسی ادامه داد: در این مسیر، توجه به تسهیل امر سرمایه‌گذاری حائز اهمیت است؛ سرمایه‌گذار، صنعت‌گر و کارآفرین باید احساس کند که فرآیندی سالم و راحت در مسیر سرمایه‌گذاری و کارآفرینی طی می‌کند. از این قشر باید به شکل قانونی حمایت شود. باید صنعت را حفظ کنیم. حمایت از صنعتگران و کارآفرینان در هر بعدی باید به شکل قانونی صورت گیرد و به شکل قضایی می‌بایست حامی تولیدکننده و صنعتگر باشیم. حمایت کردن تنها با صرف سخن گفتن اجرایی نمی‌شود، بلکه باید حمایت عملی باشد.

وی همچنین با اشاره به اینکه در دستگاه قضایی تلاش بر آن است که علل وقوع اطاله دادرسی از برون و درون دادگستری‌ها از بین برود تا اطاله رفع شود، گفت: باید میزان سیر پرونده در مراحل مختلف توسط رئیس‌کل دادگستری‌ها به اطلاع عموم برسد و این روند نباید طولانی باشد.

رئیس قوه قضائیه در خصوص به‌کارگیری قضات برکنار شده در کسوت وکالت، متذکر شد: علی‌القاعده اگر عدم صلاحیت قاضی اعلام شود، این فرد دیگر صلاحیت برای وکالت را نیز نخواهد داشت؛ مگر می‌شود فردی صلاحیت قضاوت نداشته ولی به عنوان وکیل کار کند و حتی وکیلی که صلاحیت وکالت ندارد نیز نمی‌تواند در کسوت قضاوت قرار گیرد.

وی در ادامه به اهمیت اجرای عدالت در موضوع پرداخت مالیات اشاره کرد و گفت: فرار مالیاتی قابل تحمل نیست و توجه به این امر از نکات مهم و حائز اهمیت در اجرای عدالت بوده و می‌تواند ما را به این مسیر نزدیک کند. البته باید در این رابطه همکاری‌های لازم انجام شود تا افراد نتوانند قانون را به راحتی دور بزنند.

رئیسی همچنین به ضرورت به‌کارگیری شایستگان اشاره کرد و افزود: افراد شایسته توانمند، امین، علیم نسبت به کار می‌توانند کشور را از مشکلات نجات دهند و گره‌ها را بگشایند و حتما افراد ناشایست به همه ضربه می‌زنند.

وی، پاسخ‌گو بودن مسئولان در قبال مراجعات مستقیم مردمی به آنان را از بهترین روش‌های نظرسنجی از مردم دانست و اظهار کرد: افکارسنجی تمام کار نیست، بلکه مهم‌ترین بخش، ارتباط مستقیم مسئولان ما با مردم است که در آن برکات فراوانی وجود دارد.

رئیس قوه قضائیه در ادامه با بیان اینکه آنچه در کلام مقام معظم رهبری وجود دارد، دردها و دغدغه مردم است، یادآور شد: آن‌چه برای همه ما موضوعیت دارد آن است که منویات رهبری که دردهای مردم است و از اینرو تحقق منویات موضوع محوری ما است. گفتمان غالب در کشور باید گفتمان رهبری و امام و عملکرد دستگاه‌ها نیز جلوه انجام سخنان رهبری باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.