دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امروز مردم از عینک نظام، حوزه را و از عینک حوزه، نظام را می بینند، تصریح کرد: ما عملا هرکاری در حوزه کنیم که ضرری به اخلاقیات اسلامی داشته باشد و مشکلی در جامعه باشد که ضعف حوزه را از نظر اخلاقی و رفتاری نشان دهد، هم حوزه و نفوذ و حرمت آن را از بین خواهد برد و هم نظام اسلامی را از بین می برد لذا لازم است در رفتار و اخلاق و انتقادات و جبهه گیری ها این را مدنظر قرار دهیم.

آیت الله موسوی تبریزی

به گزارش جماران؛ دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم خواستار توجه جدی مراجع و مسئولان حوزه نسبت به بی حرمتی ها در حوزه شد و تاکید کرد: اگر جلوی این قبیل حرکات و اقدامات گرفته نشود، هم نفوذ و حرمت حوزه در جامعه و هم نظام اسلامی از بین می رود.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی اظهار داشت: حوزه که متشکل از علما، بزرگان و مجتهدین است از قدیم الایام مورد توجه مردم بوده است و قبل از انقلاب، اگر اکثر مردم از لحاظ سیاسی توقعی از روحانیت و مراجع و حوزه نداشتند اما از لحاظ اخلاق و رفتار دین کاملا متوقع بودند که از حوزویان یاد بگیرند و این مساله روز به روز اعتقادات مردم را تحکیم می بخشید.

او با اشاره به اینکه مردم براساس اعتقادی که به مرجعیت و روحانیت داشتند با انقلاب اسلامی همراهی کردند، گفت: اگر این مساله از بین برود برای نظام و حوزه خطرناک خواهد بود چنانکه دشمن فهمیده برای از بین بردن نظام، اسلام و روحانیت باید حوزه را در بین مردم کم اهمیت و بی اهمیت نشان دهند و کار به جایی برسد که حرمت حوزویان حفظ نشود.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تلاش دشمنان درونی و بیرونی در کاهش محبوبیت روحانیت در جامعه به نقل خاطره ای از امام خمینی(ره) پرداخت و افزود: خدمت امام خمینی برای انتصاب امام جمعه دوتا از شهرها رسیدم؛ ایشان به من گفتند که با فلانی و فلانی صحبت کنید که برای امامت جمعه به این شهرها بروند. من رفتم و با آن دو نفر صحبت کردم. آنها به من گفتند که ما حوزه را حفظ می کنیم و اگر از حوزه برویم ممکن است حوزه تخلیه شود. خدمت امام رسیدم و سخن آنها را بیان کردم. امام قبول نکردند و فرمودند: «الان حوزه با نظام گره خورده است، اگر نظام بماند حوزه هم می ماند و اگر نظام نماند حوزه هم نخواهد ماند و مردم حوزه را با نظام یکی می دانند».

او با بیان اینکه امروز مردم از عینک نظام، حوزه را و از عینک حوزه، نظام را می بینند، تصریح کرد: ما عملا هرکاری در حوزه کنیم که ضرری به اخلاقیات اسلامی داشته باشد و مشکلی در جامعه باشد که ضعف حوزه را از نظر اخلاقی و رفتاری نشان دهد، هم حوزه و نفوذ و حرمت آن را از بین خواهد برد و هم نظام اسلامی را از بین می برد لذا لازم است در رفتار و اخلاق و انتقادات و جبهه گیری ها این را مدنظر قرار دهیم.

موسوی تبریزی با ابراز تاسف از حاشیه پیش آمده در دفتر تبلیغات اسلامی گفت: این حرکت سبب شد آنچه که درون حوزه ریشه دوانده و پیش می رود، نشان داده شود بلکه مراجع و مسئولان حوزه متوجه شوند.

او با اشاره به سابقه بی حرمتی ها در سالهای اخیر از بی حرمتی به رئیس جمهور در حوزه تا گفتمان روسای قوه قضائیه اظهار داشت: این قبیل اقدامات نشان می دهد آن اخلاق و رفتار و کیفیت امر به معروف و نهی از منکر به درستی رعایت نمی شود و جای تاسف دارد. بزرگان، مراجع و شورای مدیریت باید فکری به حال این مساله کنند چون اگر این وضعیت ادامه پیدا کند نمی توان دیگر جلوگیری کرد.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به وصیت نامه امام خمینی به گروه های مختلف سیاسی گفت: می بینیم هنگامی که اختلافات میان گروه های مختلف جامعه بالا می گرفت، امام برای حفظ حرمت هردو در جامعه از طرف دیگری سفارش زیادی می کند این بخاطر این است که دین جامعه هم علاوه بر سیاست وابسته به حوزه شده است.

او با اشاره به حساسیت جامعه در قبال رفتار روحانیت تاکید کرد: معتقدم مراجع، رهبری و شورای مدیریت حوزه باید در این زمینه فکری کنند و چاره ای بیندیشند چون اگر این بی احترامی ها، حرمت شکنی ها و خلاف اخلاق رفتار کردن ها ادامه پیدا کند تمام حرمت و تعصبات مذهبی ما از بین می رود.

موسوی تبریزی با اشاره به کرسی های اخلاق، قبل از پیروزی انقلاب در حوزه گفت: درس اخلاق در حوزه علمیه قم باید راه اندازی شود، لااقل مراجع و بزرگان ما یک روز در هفته درس خود را به بیان اخلاق اسلامی اختصاص دهند چون امروز اخلاق عملی با اخلاق سیاسی و اخلاق نظری ممزوج شده است و لذا باید مقداری از اخلاقیات را بیان کنیم.

او با اشاره به کرسی درس اخلاق مرحوم انصاری شیرازی عنوان کرد: طلاب هنگامی که پای درس این استاد اخلاق حاضر می شدند و سخنان او را می شنیدند مبهوت او می شدند و گویی در دنیا نبودند، این جلسات و کرسی ها نیاز امروز حوزه است.

دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: دروس عمومی اخلاق و کرسی های اخلاق اسلامی فارغ از گروه و احزاب و جریانات سیاسی باید برگزار شده و با واقعیات جامعه تطبیق دهند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.