«سید حسین موسویان» پژوهشگر دانشگاه پرینستون گفت: کمک های مالی و تسلیحاتی به داعش قطع نشده و کشورهای متحد آمریکا در منطقه همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه ادامه می دهند.

به گزارش جماران؛ "سید حسین موسویان" پژوهشگر دانشگاه "پرینستون" و عضو سابق گروه مذاکره کننده هسته ای ایران در میزگرد تلویزیون چین در آمریکا گفت: باید همکاری جمعی مشترک بین قدرتهای منطقه و قدرتهای جهانی برای مقابله با "داعش" شکل گیرد و تا زمانی که این همکاری مشترک وجود نداشته باشد، موفق نخواهیم شد.

در این میزگرد که «جان سیتیلیدس» مشاور وزارت خارجه آمریکا، «مجید گلی» ژورنالیست کردستان عراق و «یوسف الا اباردا» تحلیلگر ترکیه حضور داشتند، ابتدا «نتان کینگ» گزارشگر تلویزیون چین در کاخ سفید اشاره کرد: حدود 18 هزار  عضو گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه وجود دارند و حدود چهار هزار دیگر از اعضای این گروه در افغانستان هستند که در حال سازماندهی مجدد برای آغاز عملیات در این سه کشور و در مرزهای ایران می باشند. آمریکا در حال تفاهم با گروه "طالبان" برای مقابله با داعش است. در عراق هم آمریکا با نیروهای متحد ایران برای مقابله با داعش همکاری کرد.

 الا اباردا در این رابطه گفت که داعش اکنون حدود 400 میلیون دلار در اختیار دارد و همچنان تهدید جدی در سوریه و عراق است. داعش همچنان پول و اسلحه و پشتیبان دارد و فعال است.

در این میز گرد این پرسش مطرح شد که آیا سیاست آمریکا در مورد خروج نیروهایش از سوریه و عراق شانس تجدید سازماندهی مجدد به داعش داده است، سیتیلیدس مشاور وزیر خارجه آمریکا گفت: «دونالد ترامپ» شکست داعش را اعلام کرد، اما این گروه یک خطر درازمدت است و با یک ایدئولوژی که دهها هزار طرفدار دارد.

در سوال مجری این میزگرد مبنی بر اینکه حال که ترامپ بخشی از نیروهای آمریکا را از سوریه خارج کرده، جنگ با داعش به کجا ختم خواهد شد. موسویان پاسخ داد: داعش تنها یک گروه نظامی نیست. داعش یک ایدئولوژی است. این ایدئولوژی هم ظرف دو یا سه سال بوجود نیامده است. داعش و گروههای مشابه مثل القاعده، بوکوحرام، الشباب و غیره از ایدئولوژی وهابیت تغذیه می شوند. سرزمین مادری این ایدئولوژی عربستان است که طی 50-60 سال دهها میلیارد دلار جهت ترویج این ایدئولوژی هزینه کرده، بطوریکه صدها هزار طرفدار افراطی در خاورمیانه، آفریقا و سرتاسر جهان دارد. اگر بنا باشد با داعش مبارزه ای جدی بعمل آید، اولویت اول مقابله با این ایدئولوژی است. کشوری که بیشترین نقش را در این مبارزه می تواند داشته باشد، آمریکاست زیرا منبع فکری و مالی این ایدئولوژی کشورهای متحد آمریکا مثل عربستان هستند.

وی ادامه داد: نکته دوم این است که کمک های مالی و تسلیحاتی به داعش قطع نشده و کشورهای متحد آمریکا در منطقه همچنان به حمایت مالی و تسلیحاتی از این گروه ادامه می دهند.

سیتیلیدس در مورد سخنان موسویان گفت: می دانیم که عربستان میلیاردها دلار برای آموزش وهابی در منطقه و جهان هزینه کرده، اما این بخاطر مقابله با ایران بود.

موسویان در این مورد تاکید کرد: نه من قبول ندارم. عملیات تروریستی که داعش در آمریکا و اروپا انجام داد برای مقابله با ایران شیعه بود؟ این عملیات هیچ ربطی به شیعه ندارد. ما در آمریکا و اروپا حکومت شیعی نداریم که داعش برای مقابله با آن، عملیات تروریستی کرده باشد. داعش بخش سنی نشین عراق را اشغال کرد و نه بخش شیعه نشین را. داعش سنی بیشتر کشته تا شیعه. لذا این جریان تروریستی هیچ ربطی به شیعه و ایران ندارد. همه مذاهب اصلی جهان اهل سنت همچون شافعی و مالکی با وهابیت و داعش و القاعده مخالفند. بیش از 90 درصد جهان اهل سنت مخالف وهابیت هستند.

الا اباردا تحلیل گر ترک در این رابطه گفت :من با آقای موسویان موافقم که اکثریت اهل سنت مخالف وهابیت هستند، منتهی مسایل دیگری هم عامل پیدایش داعش بوده اند.

سیتیلیدس درباره نقش آمریکا و نظر پنتاگون درباره تجدید قوای داعش گفت: انتقال داعش به افغانستان خطر بزرگی است. ایدئولوژی داعش با اهداف سیاسی برای قبضه کردن حکومت مخلوط شده است. باید هم با ایدئولوژی و هم با اهداف سیاسی آنها مقابله کرد.

وی افزود: حتی دمکرات ها هم علاقه به حضور نیروی نظامی آمریکا در سوریه و عراق ندارند. لذا بعد از انتخابات بعدی آمریکا هم همین سیاست ترامپ ادامه خواهد یافت.

موسویان در این مورد اشاره کرد: باید همکاری جمعی مشترک بین قدرتهای منطقه ای و جهانی برای مقابله با داعش شکل گیرد و تا زمانی که این همکاری مشترک وجود نداشته باشد، موفق نخواهیم شد.

موسویان گفت: باید با ریشه ها و عوامل تروریسم داعشی مقابله کرد. قبلا در مورد ایدئولوژی صحبت کردیم. عامل مهم دیگر دخالت خارجی در منطقه است. حمله آمریکا به عراق و افغانستان، حمله عربستان و آمریکا به یمن، حمله ناتو و عربستان به لیبی از جمله جنگ ها و دخالتهایی بود که موجب رشد تروریسم در خاورمیانه شده است. عامل مهم سوم هم رژیمهای فاسد دیکتاتوری مورد حمایت آمریکا در منطقه هستند که موجب فقر و فساد در این کشورها شده و تروریسم را گسترش داده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.