پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

یک دانش آموخته علوم کشاورزی پاسخ داد؛

چطور می توان مصرف آب در ایران را مدیریت کرد؟

امروز به دلیل اهمیت ندادن به مدیریت منابع آب، اجرایی نشدن روش های صحیح مصرف و عدم استفاده از روش های نوآورانه به منظور صرفه جویی در حوزه های مختلف نیازمند آب، به کشوری با وضعیت بحرانی از نظر منابع آبی تبدیل شده ایم.

به گزارش جماران؛ مصطفی دینی دانش آموخته علوم کشاورزی از دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد کشاورزی و طراحی فضای سبز می باشد که چند سالی است تلاش و تحقیقات خود را در زمینه صرفه جویی در مصرف آب مصروف داشته است.

او معتقد است: با استفاده از سوپر جاذب ها به عنوان جدید ترین تکنولوژی دنیا در زمینه صرفه جویی در مصرف آب، می توان گامی در جهت توسعه کشور برداریم لذا توجه دستگاه های برنامه ریزی در کشور به منظور الزام دستگاه ها و مجریان فضای سبز و کشاورزی به استفاده از این سوپر جاذب ها می تواند نقش بسیار مهمی در مدیریت مصرف آب در کشور ایفا نماید.

متن گفت وگو با مصطفی دینی را می خوانید:

* چه موضوعی باعث شد شما فعالیت یا مطالعاتتان را در موضوع صرفه جویی در مصرف آب متمرکز کنید؟

ایران از دیرباز کشوری کم آب بوده است. گرچه ایران ما در خاورمیانه به مدد چاره اندیشی ایرانیان قدیم و وجود ارتفاعات و… از اوضاع  بهتری نسبت به همسایگان خود برخوردار بوده است، اما امروز به دلیل اهمیت ندادن به مدیریت منابع آب، اجرایی نشدن روش های صحیح مصرف و عدم استفاده از روش های نوآورانه به منظور صرفه جویی در حوزه های مختلف نیازمند آب، به کشوری با وضعیت بحرانی از نظر منابع آبی تبدیل شده ایم.

از طرفی بارها شنیده ایم که جنگ آینده جنگ آب می باشد. این موضوع صحیحی است و ما باید بتوانیم برای تامین غذا و حتی برای تامین نیاز های زیست محیطی خودمان در شهرهای بزرگ که تامین سرانه های فضای سبز می باشد با استفاده از منابع آبی موجود به شرط باقی ماندن در سطح فعلی که امری محال می باشد، چاره اندیشی کنیم.

* کمبود آب چه اثری در حوزه شهری دارد؟

باید بتوانیم با توجه به افزیش جمعیت و باالطبع آن سرانه فضای سبز را نیز بالا ببریم و این امر با توسعه فضای سبز ممکن خواهد بود. یعنی اگر بخواهیم نتیجه گیری کنیم ما منابع آبی مشخص و جمعیت در حال رشد داریم و برای این که بتوانیم با منابع موجود به توسعه بپردازیم باید روش مصرف و مقدار مصرف را مدیریت کنیم. و نسبت به قبل با یک لیتر آب بتواینم مقدار عرصه سبز بیشتری را آبیاری کنیم، حال با این مشکل نیز مواجه هستیم که همان منابع آبی را که به طور مثال ده سال قبل در اختیار داشتیم دیگر در اختیار نداریم و این بتدریج در حال کم شدن هست.

* آیا این مشکل فقط در شهرهای بزرگ هست یا کشاورزی را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد؟

این مشکل صرفا مربوط به شهر ها نیست این معضل در کشاورزی نیز مطرح هست. به طوری که طبق اعلام رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست شاهد خشک شدن هشتاد درصد دشت ها در کشورمان هستیم. خشک شدن دشت ها یعنی فشار آوردن به منابع آب جدید. خشک شدن دشت ها یعنی مهاجرت کشاوزان از دشت های خشک شده به دشت های دست نخورده مانند مهاجرت هندوانه کاران از مناطق غربی و مرکزی ایران به نقاط جنوبی استان سیستان و بلوچستان،

چه راهکاری برای این مشکل می توان پیشنهاد داد؟

قاعدتا هیج راهکاری مهم تر و کارآمد تر از استفاده بهینه از منابع موجود نمی توان معرفی کرد. شاید مهم ترین موضوع در بحث مدیریت بهینه مصرف آب را بتوان و ضع قوانین جامع در کشور و مهم ترین موضوعی که در این وضع قوانین باید به آن توجه شود، این است که یک متولی و مسئول مشخص و پاسخگو نسبت به این مسئله در کشور تعریف بشود تا این نهاد بتواند با صدور دستورالاعمل های جامع در حوزه مصارف شهری و کشاورزی و پیاده سازی قوانین به موضوع بهره برداری و مصرف از منابع آبی حوزه کشاورزی و فضای سبز ساماندهی و مدیریت جدی داشته باشد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.