مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی خصمانه مدعی شد: فشار حداکثری ادامه می یابد تا ایران جاه طلبی های هسته ای و فعالیت های مخرب خود را کنار بگذارد.

به گزارش جماران؛ مشاور امنیت ملی کاخ سفید مدعی شد که امکان غنی سازی اورانیوم برای ایران یکی از نقص های برجام بوده و تهران نباید امکان غنی سازی داشته باشد.

جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید بامداد جمعه در پیامی توئیتری مدعی شد: یکی از بدترین اشتباه های توافق (هسته ای) ایران که اکنون کاملاً عیان شده، اجازه دادن به ایران برای حفظ توانمندی های غنی سازی (اورانیوم) بود. ایران نباید هیچ غنی سازی داشته باشد.

وی افزود: فشار حداکثری ادامه می یابد تا ایران جاه طلبی های هسته ای و فعالیت های مخرب خود را کنار بگذارد.

ادعای بولتون در حالی است که پیمان منع گسترش هسته ای (ان پی تی) حق غنی سازی را برای کشورهای عضو این پیمان قائل شده و ایران در سال ۱۳۴۷ این پیمان را امضا کرده و در سال ۱۳۴۸ به تصویب مجلس شورای ملی وقت رساند.

جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۹۴ با امضای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به صورت داوطللبانه پذیرفت که میزان غنی سازی اورانیوم را به ۳.۶۷ درصد محدود کند.

اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در اردیبهشت ماه سال گذشته پس از اعلام خروج از برجام برخلاف قوانین بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد که این توافق را تایید کرده بود، تحریم هایی را که به واسطه برجام رفع شده بود، علیه ملت ایران بازگرداند.

جمهوری اسلامی ایران با یکسال صبر راهبردی و پیگیری‌های مستمر برای جلوگیری از فروپاشی برجام، به دنبال ناتوانی اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود، تصمیم‌های جدیدی اتخاذ کرد.

طبق توافق هسته‌ای مقرر شده بود که ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایایی اقتصادی برجام برخوردار شود، اما آمریکا با اعمال فشارحداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.

در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

در پی این اقدام، شورای عالی امنیت ملی روز ۱۸ اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۸) در بیانیه‌ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای در توافق برجام خبر داد.

براساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی در صورتی که شرکای اروپایی برجام طی این مدت گامی برای تأمین منافع ایران در توافق برجام برندارند ایران گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را در پایان مهلت ۶۰ روزه برمی دارد.

پس از اتمام مهلت 60 روزه رئیس جمهوری اعلام کرد که ایران دیگر متعهد به رعایت سقف ۳/۶۷ درصد نخواهد بود و در عین حال تاکید کرد که این اقدامات در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت پذیر است و هرگاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران هم سریعاً می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.