سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: موضع ما مشخص است، ما معتقدیم که کشورها باید مسائل مورد اختلاف را پشت میز مذاکره حل کنند و برجام نمونه همکاری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا بود و نشان داد که این دو کشور می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند.

به گزارش جماران؛ سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسیه با بیان اینکه مشکلات ایران و آمریکا می تواند پشت میز مذاکره حل و فصل شود، اظهار داشت: برجام نشان داد که تهران و واشنگتن می توانند از این طریق بر مشکلات چیره شوند.

ماریا زاخارووا روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش مبنی بر اینکه اخیراً شایعاتی در خصوص میانجیگری روسیه میان آمریکا و ایران مطرح شده، با بیان این مطلب افزود: روسیه بر این باور است که نباید تنش در منطقه افزایش یابد و از این رو از همه طرف‌ها دعوت کرده است که اظهارات خصومت آمیز علیه یکدیگر بیان نکنند و یکدیگر را نترسانند.

زاخارووا گفت: موضع ما مشخص است، ما معتقدیم که کشورها باید مسائل مورد اختلاف را پشت میز مذاکره حل کنند و برجام نمونه همکاری دیپلماتیک بین ایران و آمریکا بود و نشان داد که این دو کشور می‌توانند با یکدیگر به توافق برسند.

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه ادامه داد: واشنگتن نباید اعمال تحریک آمیز علیه ایران انجام دهد و اگر به نظر واشنگتن مسأله‌ای وجود دارد باید از راه‌های دیپلماتیک با ایران به دنبال حل و فصل آن باشد.

وی پیشتر نیز در خصوص میانجیگری کشورهای دیگر میان ایران و آمریکا گفته بود: موضوع روابط دو کشور ایران و آمریکا مطرح است و همه امکانات برای بهبودی روابط بین این دو کشور موجود است فقط اگر واشنگتن از تنش آفرینی صرف نظر کند.

زاخارووا ادامه داد: امیدوارم در یاد همگان مانده باشد که چگونه واشنگتن و تهران گفت وگوهای فشرده با احترام متقابل را آغاز کردند، بدیهی است در جریان تنظیم برجام هر طرف به دنبال دفاع از منافع خود بود اما به موضع طرف مقابل هم توجه می‌کرد.

زاخارووا ادامه داد: این تجربه نه فقط لازم است بلکه باید در مسائل دیگر نیز بکار گرفته شود به همین دلیل همه امکانات برای گفت وگوهای با احترام متقابل بین واشنگتن و تهران وجود دارد. ما سه سال پیش شاهد چنین گفت وگوهایی بین محمد جواد ظریف و جان کری وزیران خارجه ایران و آمریکا بودیم.

سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفت: هیچ‌گونه موانع ایدئولوژیکی، فرهنگی یا هر مانع دیگری برای برگزاری مذاکرات وجود نداشت به همین دلیل من گمان نمی‌کنم که ایران و آمریکا برای گفت وگو با هم نیاز به میانجی داشته باشند.

چندی پیش برخی رسانه‌ها در ایران بدون اشاره به منابع خبری خود از میانجیگری روسیه میان آمریکا و ایران سخن گفته بودند.

اخیراً دنیس رأس دیپلمات سابق و عضو شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای در فارن پالسی نشریه وابسته به شورای روابط خارجی آمریکا پیش بینی کرد که ایران و آمریکا به رغم جنگ لفظی اخیر در نهایت با میانجیگری ولادیمیر پوتین به پای میز مذاکره خواهند رفت و توافق خواهند کرد، به نظر می‌رسد پایه استدلال برخی رسانه‌های ایران این مقاله باشد.

** با ایران بر سر اتخاذ تدابیر لازم دربرابر تحریم‌ها کار می‌کنیم

زاخارووا در پاسخ به پرسش دیگر در این باره که طرح پیش روی روسیه در ایران چیست؟ اظهار داشت: احداث نیروگاه بوشهر طرح پیشرو روسیه در ایران است.

وی اظهار داشت: بلوک اول نیروگاه بوشهر خوب کار می‌کند و احداث بلوک دوم طبق برنامه زمانی جریان دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی روسی افزود: تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران غیرقانونی است و با ایران بر سر اتخاذ تدابیر لازم برای ادامه فعالیت‌ها کار می‌کنیم.

زاخارووا اظهار داشت: وضعیت پیرامون نوسازی سایت هسته‌ای اراک را دنبال می‌کنیم ضمن اینکه در نشست کمیسیون مشترک برجام در وین این مسائل بررسی شد.

** همه طرف‌های برجام باید به تعهدات خود پایبند باشند

وی در خصوص تازه‌ترین تحولات در خصوص برجام نیز گفت: همه کشورهای شرکت کننده در این توافق باید به تعهداتی که برعهده گرفته‌اند پایبند باشند، ما نوسازی و تغییر کاربری سایت اراک را برعهده گرفته‌ایم.

زاخارووا اظهار داشت: همه کشورهای عضو برجام باید ضامن اجرای طرح‌ها در چارچوب این توافق باشند

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.