- نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی و محسن اسماعیلی سه عضو حقوقدان شورای نگهبان به‌عنوان گزینه پیشنهادی از سوی رئیس قوه قضاییه برای عضویت در شورای نگهبان معرفی نشده‌اند. سوادکوهی در این باره معتقد است که قطعاً آیت‌الله احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان در این باره طرف مشورت بوده و نظر مثبتی هم نداشته است.

سام سوادکوهی، عضو حقوقدان شوراي نگهبان

به گزارش جماران، با پایان مأموریت شش‌ساله نجات‌الله ابراهیمیان، سام سوادکوهی و محسن اسماعیلی به‌عنوان حقوقدان در شورای نگهبان، سیدابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه، پنج گزینه جدید به مجلس شورای اسلامی معرفی کرده تا از بین آنان سه نفر جایگزین حقوقدانان قبلی شوند. در این لیست پنج نفره، نه‌تنها نام حقوقدانان قبلی نیست، بلکه نام یکی از اصولگرایان مجلس یعنی محمد دهقان نیز مشاهده می‌شود. سام سوادکوهی به ایرناپلاس می‌گوید نسبت به معرفی محمد دهقان به‌عنوان حقوقدان، نگرانی وجود دارد، اما امید است او در مقام قضاوت بتواند درست عمل کند.

آقای سوادکوهی نام شما در بین گزینه‌های معرفی شده به‌عنوان حقوقدان به مجلس شورای اسلامی وجود ندارد؛ به نظر شما چه مسئله‌ای باعث شده است که معرفی نشده باشید؟

خوب نباشد! موضوع مهمی نیست. تغییراتی واقع می‌شود که ان‌شاءالله این تغییرات و همچنین اشخاص معرفی شده بهتر باشند. ما ۶ سال در شورای نگهبان بودیم و ۶ سال برای کار کردن کافی است. ان‌شاءالله بقیه عزیزان می‌آیند و مشغول به‌کار می‌شوند.

رویه انتخاب حقوقدانان به چه صورت است؟ آیا رئیس قوه قضاییه قبل از معرفی حقوقدانان با دبیر شورای نگهبان مشورت می‌کند؟

قاعدتاً غیر از این مطلوب نیست. رئیس قوه قضاییه با اشخاص مختلفی مشورت و بعد تصمیم‌گیری می‌کند. از این افراد که مورد مشورت قرار می‌گیرند، اعضای شورای نگهبان هستند و حتماً ایشان با دبیر شورا صحبت کردند و بعد به این نتیجه رسیدند.

آقای سوادکوهی تجربه همکاری با آیت‌الله جنتی چطور بود؟

تجربه خوبی بود.

آقای ابراهیمیان یک‌بار در مصاحبه‌ای اعلام کرده بودند که آقای جنتی با معرفی شما، آقای ابراهیمیان و همچنین آقای اسماعیلی به‌عنوان حقوقدان موافق نبودند و نظر مثبتی به شما نداشتند، چرا این‌طور بود؟ در طول این سال‌ها نظر ایشان عوض شد؟

ایشان با ما آشنایی نداشتند و با ما هم کار نکرده بودند. طبیعتاً فردی تا بخواهید با کسی انس بگیرد و آشنا شود، طول می‌کشد. شاید علت (عدم موافقت) این بوده و رویکرد ما با میل، سلیقه و موازینی که ایشان به آن اعتقاد داشتند مطابقت نداشته.

پس ممکن است علت عدم معرفی مجدد شما از سوی رئیس قوه قضاییه این باشد که مشورت آقای جنتی نسبت به شما مثبت نبوده؟

قطعاً این‌طور است. اگر مثبت بود که معرفی می‌شدیم.

اما معرفی آقای دهقان به جهت سمت و سوی سیاسی ایشان بحث‌برانگیز شده است. آیا این نگرانی درباره آقای دهقان وجود ندارد که مواضعش به شورای نگهبان صدمه وارد کند؟

همان‌طور که عرض کردم همه عزیزان از خوبان هستند. اینکه شما می‌فرمایید سوگیری دارند، باید گفت که برخی مسائل مثل تندروی، نسبی است. حتماً در مقام داوری قرار گرفتن تا در قامت یک فعال سیاسی بودن تفاوت خواهد داشت. امیدوارم ایشان در مقام داوری بتوانند به‌درستی عمل کنند. اما در هر صورت باید تأکید کنم که کار داوری، کار بسیار سختی است و نگرانی که شما می‌گویید بجاست. اما امیدواریم در عمل آنچه خیر است اتفاق بیفتد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.