مالی که ریاست اندیشکده گروه بین‌المللی بحران را برعهده دارد گفت: ما قبلاً یک دوره تحریم، مذاکرات و معامله را گذرانده ایم و انتظار می‌رود تکرار این دوره این بار سخت‌تر خواهد بود زیرا بی اعتمادی در دوران دونالد ترامپ بیشتر از باراک اوباما است.

به گزارش جماران؛ «راب مالی» یکی از اعضای تیم آمریکا در مذاکرات کننده هسته ای در سال ۲۰۱۵ گفت: ترامپ علاوه بر بی اعتبار کردن مفهوم مذاکرات باعث شده تا بی اعتمادی در داخل ایران به آمریکا نیز افزایش یابد.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، به دنبال گام دوم ایران در افزایش غنی سازی اورانیوم، مقام پیشین شورای امنیت ملی آمریکا گفت: با سیاست‌های ترامپ، تعداد کسانی که در ایران مدعی بی اعتمادی و بی نتیجه بودن مذاکره با آمریکا بودند به اکثریت برسد.

مالی که ریاست اندیشکده گروه بین‌المللی بحران را برعهده دارد افزود: ما قبلاً یک دوره تحریم، مذاکرات و معامله را گذرانده ایم و انتظار می‌رود تکرار این دوره این بار سخت‌تر خواهد بود زیرا بی اعتمادی در دوران دونالد ترامپ بیشتر از باراک اوباما است.

ایران روز یکشنبه در پی خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی این کشور علیه ایران و عدم انجام تعهدات از سوی دولت‌های اروپایی و بقیه کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای گام دوم کاهش تعهد به برنامه هسته‌ای سال ۲۰۱۵ را انجام داد.

طبق توافق هسته‌ای که میان ایران و ۶ کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، روسیه و چین در سال ۱۳۹۴ منعقد شد، چنین مقرر شد که ایران با رفع تحریم‌های بین المللی از مزایای اقتصادی برجام برخوردار شود؛ اما آمریکا در سال ۱۳۹۷ با خروج از این توافق اعلام کرد که تحریم‌های خود را برگردانده و با اعمال فشارحداکثری تلاش می‌کند تا فروش نفت ایران را به صفر برساند.

در مقابل این اقدامات، ایران از کشورهای اروپایی خواست تا طبق توافق نسبت به مقابله با تحریم‌های آمریکا و انجام تعهدات اقدام کرده و راهکارهایی را برای برخورداری تهران از مزایای اقتصادی برجام پیش بینی کنند. اما با گذشت بیش از یکسال و صبر ایران، اروپا تاکنون این تعهد خود را انجام نداده است.

در پی این اقدام، شورای عالی امنیت ملی روز ۱۸ اردیبهشت ماه امسال (۱۳۹۸) در بیانیه‌ای از برنامه ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای در توافق یرجام خبر داد.

براساس بیانیه شورای عالی امنیت ملی، در صورتی که شرکای اروپایی برجام طی این مدت گامی برای تأمین منافع ایران در توافق برجام برندارند ایران گام دوم کاهش تعهدات هسته‌ای خود را در پایان مهلت ۶۰ روزه برمی دارد.

در همین راستا رئیس جمهوری چهارشنبه هفته گذشته و در جلسه هیأت دولت گفت که ایران دیگر متعهد به رعایت سقف ۳/۶۷ درصد نخواهد بود.

ایران در عین حال اعلام کرده است اقداماتش در کاهش تعهدات هسته‌ای برگشت پذیر است و هر گاه شرکای اروپایی اقدام به اجرای تعهدات خود در برجام کرده و منافع ایران در توافق هسته‌ای تأمین شود تهران هم سریعاً می‌تواند کاهش تعهدات خود را متوقف کند.

ایران دو ماه قبل اعلام کرده بود که "به کشورهای باقی‌مانده در برجام شصت روز فرصت داده می‌شود تا تعهدات خود به ویژه در حوزه‌های بانکی و نفتی را تأمین کنند؛ چنانچه در این مهلت کشورهای مزبور قادر نباشند مطالبات ایران را تأمین کنند درمرحله بعدی جمهوری اسلامی ایران رعایت محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن‌سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد. "

رئیس جمهوری فرانسه شنبه شب در تماس تلفنی با رئیس جمهوری ایران، با قبول اینکه اقدام‌های اروپا برای جبران تحریم‌های آمریکا موفق و کارآمد نبوده، وعده داد که همه تلاش خود را برای جبران این موضوع بکار گیرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.