شبکه سه در برنامه «سلام صبح به خیر» در گزارشی با پخش تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به‌نام سالینا جزئیات اطلاعات یک معامله نفتی را اعلام کرد.

به گزارش جماران؛ روزنامه ایران نوشت: در روزهای اخیر برخی از محرمانه‌های نفتی روی آنتن صداوسیما رفت و این رسانه، درباره نحوه صادرات نفت در شرایط تحریم که یکی از رموز آرایش جنگی است، صحبت کرد. این موضوع با اعتراضات و واکنش‌های متعددی از سوی نمایندگان مجلس تا مسئولان دولتی مواجه شد.

چیزی که رشته‌ایم را پنبه می‌کنند

شبکه سه در برنامه «سلام صبح به خیر» در گزارشی با پخش تصاویر هوایی از محل خرید نفت و همچنین تصویر یک کشتی به‌نام سالینا جزئیات اطلاعات یک معامله نفتی را اعلام کرد، که در این باره وزیر نفت می‌گوید: «اگر این موضوع را درست بگویند، عملاً پنبه کردن آن چیزی است که ما رشته‌ایم.»

به‌گزارش ایرنا، بیژن زنگنه در حاشیه جلسه هیأت دولت در پاسخ به این پرسش که آیا شما تذکری به صدا و سیما نداده‌اید؟ توضیح می‌دهد: «بله، صحبت کردم. گفتند کسانی دیگر قبل از ما این کار را کرده‌اند؛ گفتیم تکثیر اشکال، رفع اشکال نمی‌کند.»

وی تصریح می‌کند: «هیچ‌کس نباید کار خلاف کند؛ بعضی رسانه‌های خارجی دشمن ما هستند و این کار را می‌کنند، حتی بازنشر آن کار خوبی نیست و کار خلافی است. رسانه‌های داخلی گول دروغ‌ها را نباید بخورند، باید حواسشان جمع باشد.» وزیر نفت که بارها تأکید کرده حتی یک کلمه در مورد صادرات نفت در دوره تحریم صحبت نخواهد کرد، تأکید می‌کند: «در مورد صادرات نفت خواهش من این است رسانه‌ها آنچه را منتشر کنند که مورد تأیید وزارت نفت است.»

همچنین زنگنه در پاسخ به اینکه هدف از حمله‌های اخیر به وزارت نفت تخریب شخص وزیر است، گفت: «ما کوچک‌تر از این صحبت‌هاییم.»

وی توضیح می‌دهد: «هیچ گزارش و تماس رسمی در مورد جاسوسی یک خانم در وزارت نفت و ارتباط وی با ۱۶ مدیر نفتی از هیچ مرجع رسمی دریافت نشده، همه مواردی که مطرح می‌شود شفاهی و غیررسمی است. البته یکی دو سال پیش از یکی از همکاران در وزارت نفت اطلاعاتی به‌صورت غیررسمی توسط دستگاهی گرفته شده بود، اما رسماً چیزی به وزارت نفت اعلام نشده است. اما اگر مراجع قضایی در مناسبات رسمی از وزارت نفت بخواهند که اطلاعات را در اختیارشان قرار دهد، حتماً این کار انجام خواهد شد.»

اطلاعات خود را در اختیار دشمن قرار ندهیم

«محمود واعظی»، رئیس دفتر رئیس جمهوری نیز در این باره توضیحاتی ارائه داده است. وی با اشاره به پخش برنامه‌ای از صداوسیما درباره دور زدن تحریم‌های نفتی بیان می‌کند: اگر صداوسیما می‌خواهد قدرت فروش نفت ایران را اعلام کند باید مراقب باشد که با چنین اهدافی به نوعی اطلاعات خود را در اختیار دشمن قرار ندهیم.

واعظی در حاشیه جلسه هیأت دولت و در جمع خبرنگاران می‌گوید: این برنامه بر اساس مقاله نوشته شده در یک نشریه خارجی بوده است و آقای «علی عسکری» رئیس صداوسیما هم گفتند که هدف از پخش آن نشان دادن قدرت ایران در فروش نفت بوده و اینکه ایران اجازه به صفر رساندن فروش نفت خود را نخواهد داد. این در حالی است که باید مراقبت شود که اگر می‌خواهند چنین حرفی را بزنند، به روش‌های دیگر نیز می‌توانند این موضوع را مطرح کنند. ما نباید به نوعی حرف بزنیم که اطلاعاتمان را در اختیار دشمن بگذاریم.

هیأت نظارت بر صدا وسیما: بررسی می‌کنیم

بررسی‌ها نشان می‌دهد که تصاویر هوایی از محل خرید نفت، مسیر انتقال و محل تخلیه برای نخستین بار در این برنامه نشان داده شد. اکنون «محمدحسین صوفی»، دبیر هیأت نظارت بر صداوسیما از بررسی عملکرد شبکه سه در افشای اطلاعات نفتی ایران خبر می‌دهد و می‌گوید: «در اولین جلسه کاری این موضوع بررسی خواهد شد. این جلسه، هفته آینده برگزار می‌شود.» اعضای فعلی این هیأت غلامحسین محسنی اژه‌ای و محمدجواد لاریجانی از طرف قوه قضائیه، علی جنتی و حسام‌الدین آشنا از طرف قوه مجریه و سید احسان قاضی‌زاده هاشمی و غلامرضا کاتب به انتخاب قوه مقننه هستند و ریاست آن بر عهده محسنی اژه‌ای است.

نمایندگان مجلس: حرکت صدا و سیما بر خلاف منافع ملی است

عبدالکریم حسین‌زاده نماینده مجلس شورای اسلامی دراین باره در توئیتر خود نوشت: «آیا اقدام شبکه سه سیما در نمایش چگونگی دور زدن تحریم‌های نفتی، حتی اگر با هدف به رخ دشمن کشیدن هم باشد باز بر خلاف منافع ملی، در ضدیت با آن و خیانت به کشور و ملت نیست؟ شورای عالی امنیت ملی حتماً باید به موضوع ورود و برخورد جدی کند.» محمد کاظمی، نایب رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس هم در این‌باره می‌گوید: «امیدواریم این موضوع از روی عمد نباشد، اما این روزها صدا و سیما در بسیاری از مسائل خلاف منافع ملی عمل می‌کند. ضرری که ممکن است چنین برنامه‌ای به منافع ملی بزند جبران‌ناپذیر است، باید توجه داشت که برنامه‌ها زیر ذره بین جهانی هستند و در این شرایط قرار دادن فردی غیر حرفه‌ای و بی‌تجربه در رأس شبکه‌ای اشتباهی نابخشودنی است که چنین عواقبی دارد، صدا و سیما باید در این زمینه بازنگری داشته باشد.»

مردم چه می‌گویند؟

بعد از افزایش انتقادها، روابط عمومی این برنامه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد آنچه این برنامه پخش کرده محرمانه نبود چرا که قبلاً این اطلاعات به‌صورت گسترده و با زبان انگلیسی در رسانه امریکایی فایننشال تایمز رسانه‌ای شده است. اما این اظهارات نیز انتقاداتی به‌دنبال داشت. برای مثال یک کاربر توئیتر به‌نام امیرمحمد حسینی در واکنش به جوابیه صداوسیما نوشت: «گزارش روزنامه انگلیسی صرفاً ادعاست و هیچ تأیید یا اظهارنظری از مقامات چینی، ایرانی و حتی امریکایی ندارد. اما صداوسیما رسانه حاکمیت است. در این شرایط بدیهی‌ترین عواقب پخش این موارد از تلویزیون، افزایش فشار به اندک مشتری‌های ایران و از دست دادنشان است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.