مقام سابق وزارتخارجه آمریکا تصریح کرد: طنزآمیز است که ترامپ به دنبال کنترل جنگ طلب هاست اما باید توجه داشت که یک چیزی که همواره به شکل مشخص و با نوعی احساسات بیان کرده است، چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از آن، این بوده که دوست ندارد "جنگ‌های احمقانه" راه بیندازد.

به گزارش جماران؛ رئیس دفتر وزیر خارجه پیشین آمریکا گفت واکنش دونالد ترامپ به سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکا نشانه تلاش برای کاستن از سطح درگیری با ایران است، زیرا به خوبی می‌داند که جنگ در خاورمیانه برای وی در داخل گران تمام شده و کمکی به انتخاب دوباره او نمی‌کند.

‌سرهنگ "لری ویلکرسون" روز جمعه درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی در حریم هوایی ایران افزود: من در هفته‌های گذشته گفته‌ام که ترامپ علاقه‌ای به درگیری نظامی ندارد. او در نقطه مقابل "جان بولتون" و "مایک پمپئو" وزیرخارجه قرار دارد که دنبال کاربرد زور علیه ایران هستند.

وی ادامه داد: ترامپ به طور مشخص می‌خواهد از این وضعیت پرهیز کند. توییت ها و گفته‌هایش تلاشی برای کاهش تنش هاست.

این مقام سابق وزارتخارجه آمریکا تصریح کرد: طنزآمیز است که ترامپ به دنبال کنترل جنگ طلب هاست اما باید توجه داشت که یک چیزی که همواره به شکل مشخص و با نوعی احساسات بیان کرده است، چه در زمان رقابت‌های انتخاباتی و چه پس از آن، این بوده که دوست ندارد "جنگ‌های احمقانه" راه بیندازد.

**آمریکا فاقد رئیس جمهوری واقعی

ویلکرسون اضافه کرد: او بود که از جنگ در عراق، افغانستان، سوریه و حتی لیبی انتقاد می‌کرد. به نظر می‌رسد که وی به این خط وفادار بوده است، بویژه که این (درگیری با ایران) جنگی بسیار احمقانه خواهد شد.

وی با تأیید این سخن که تنش‌ها در منطقه "نتیجه منطقه‌ای سیاست فشار حداکثری ترامپ" است، گفت: این وضعیت می‌تواند پای آمریکا را به یک جنگ پرهزینه بکشاند. واقعاً شرم آور است که ما در این کشور رئیس جمهوری واقعی نداریم و قبلاً هم نداشتیم. "جورج دبلیو بوش"، "بیل کلینتون" و حتی تا حدودی "باراک اوباما" هم همچون ترامپ بودند.

**ترامپ نمی‌داند تهران، پیونگ یانگ نیست

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: سالیان طولانی است که ما رئیس جمهوری نداشته و نداریم که فهم دقیقی از ایران داشته باشند. برای همین هم دوباره و دوباره اشتباه می‌کنند. خطر کار هم در همینجا نهفته است.

ویلکرسون توضیح داد: ترامپ به دنبال دور تازه ای از گفت وگو با ایران است. او صمیمانه می‌خواهد که روحانی یا ظریف یا هر مقام دیگری در تهران، پیش شرط‌های خود را از طریق واسطه‌ها بفرستند اما او نمی فهمد که نه روحانی، کیم جونگ اون است و نه تهران، پیونگ یانگ!

وی تاکید کرد: ترامپ فکر می‌کند که با پیاده کردن همان الگو (کره شمالی) کار را با تهران پیش ببرد اما او کاملاً در اشتباه به سر می‌برد و این نیز برآمده از شناخت اندک ترامپ از ایران است.

رئیس دفتر دوره وزارت خارجه پاول در پاسخ به این سوال که با توجه به بی ثمر بودن سیاست فشار حداکثری جان بولتون، رابطه ترامپ با او چگونه خواهد بود، گفت: او احتمالاً هر روز به رئیسش می‌گوید که "فشار حداکثری" به خوبی در حال پیش رفتن است اما روشن است که ترامپ جنگ نمی‌خواهد و امید دارد که به شکلی با ایران به توافق برسد. این تمام چیزی است که ترامپ می‌خواهد به آن برسد.

ویلکرسون درباره احتمال تغییر سیاست‌های کاخ سفید در قبال ایران هم اظهار کرد: باید توجه داشت که به سمت رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰ می‌رویم و ترامپ می‌داند که درگیری در خاورمیانه کمکی به او نخواهد کرد. نظرسنجی‌های مختلفی در آمریکا داشته‌ایم که اساساً نشان می‌دهد بیش از ۶۰ درصد مردم، مخالف جنگی دیگر در خاورمیانه هستند.

وی تصریح کرد: ترامپ مرتب نظرسنجی‌ها را با دقت خوانده و پیگیری می‌کند. فکر نمی‌کنم او به دنبال وارد شدن به یک عرصه خطرناک باشد اما اطرافیانش هستند. حتی من فکر می‌کنم که فرمانده جدید سنتکام به دنبال این است که جنگی راه بیدازد تا موقعیت خود را به رخ بکشد و ارتقا یابد. این وضعیتی خطرناک است که می‌تواند ترامپ را هم گرفتار کند.

این مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا در دوران جورج بوش در خصوص سیاست قدرت‌های اروپایی گفت: بعید است که آنها بتوانند کاری در مقابل آمریکا انجام بدهند، زیرا شکاف در داخل اتحادیه اروپا زیاد است و نمی‌توانند به موضع یک دستی برسند.

**ترامپ "بله قربان گو" می‌خواهد

ویلکرسون درباره چرایی تغییرات مداوم در رأس وزارت دفاع که شاید در این برهه اهمیت زیادی برای ترامپ داشته باشد هم گفت: من به این نتیجه رسیده‌ام که ترامپ همین وضع را ایده آل می‌داند. اگر نمی‌تواند یک "بله قربان گو" همچون مایک پمپئو (وزیر خارجه)، در رأس وزارت دفاع داشته باشد، همین وضع خوب است.

وی افزود: از منظر اداری فکر ترامپ درست است. نمی‌خواهد کسی را در رأس وزارتخانه‌ای با بودجه ۷۵۰ میلیارد دلار و کل مجموعه صنعتی-نظامی پشت آن، داشته باشد که در مقابل او، اما و اگر کند. برای یک فرد خودشیفته همچون ترامپ، این قابل قبول نیست که در رأس وزارت دفاع کسی چون متیس باشد.

ترامپ در اواخر سال میلادی گذشته جمیز متیس که از حامیان برجام و مخالف سیاست‌های منطقه‌ای ترامپ بود را برکنار و پاتریک شاناهان معاون او را به سرپرستی وزارت دفاع انتخاب کرد اما با گذشت قریب به ۶ ماه، شاناهان هم استعفا داد و ترامپ مارک اسپر را جایگزین او کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.