شبکه خبری رادیو آمریکا مستقر در واشنگتن دی سی روز جمعه در برنامه‌ای گفت: مایک پمپئو در حالی سریعاً ایران را در دست داشتن به انفجارهای کشتی‌های نفتی متهم می‌کند که تا کنون هیچ سندی برای حقانیت سخنان خود ارائه نکرده است.

به گزارش جماران؛ رادیو آمریکا (NPR)، اتهام زنی وزیر خارجه دولت ترامپ علیه ایران درخصوص دست داشتن این کشور در انفجارات کشتی های نفتی در منطقه خلیج فارس را بی اساس خواند.

شبکه خبری رادیو آمریکا مستقر در واشنگتن دی سی روز جمعه در برنامه‌ای گفت: مایک پمپئو در حالی سریعاً ایران را در دست داشتن به انفجارهای کشتی‌های نفتی متهم می‌کند که تا کنون هیچ سندی برای حقانیت سخنان خود ارائه نکرده است.

به گزارش رادیو آمریکا، وزیر خارجه پیش از این نیز در ادعاهای واهی، ایران را به دست داشتن در حملات مختلف منطقه متهم کرده بود.

همچنین در راستای شکست‌های متعدد آمریکا در برابر ایران، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به پیشنهاد این کشور برای بررسی حادثه آتش سوزی نفتکش‌ها در دریای عمان تشکیل شد، بدون هیچ نتیجه‌ای پایان یافت.

«منصور العتیبی» نماینده کویت در سازمان ملل متحد و رئیس دوره‌ای شورای امنیت در پایان این نشست که عصر پنجشنبه به صورت غیر علنی برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست اطلاعات اولیه این حادثه بیان شد.

وی افزود: در این خصوص هیچ سند و شواهدی ارائه نشده و لازم است تحقیقات ادامه یابد.

رئیس دوره‌ای شورای امنیت درباره اینکه آیا ایران پشت این حادثه بوده است یا خیر، هیچ پاسخی نداد و گفت نام هیچ کسی برده نشده است.

اما «جاناتان کوهن» سفیر آمریکا در سازمان ملل که با دست خالی از این نمایش ساختگی خارج شده بود، با تکرار ادعای مایک پمپئو وزیر امورخارجه آمریکا بدون ارائه هرگونه شواهد و حتی پاسخ به سوالات، ایران را در این ماجرا متهم کرد.

یادآور می‌شود؛ وزیر امور خارجه آمریکا ساعتی قبل در کنفرانس مطبوعاتی اظهار کرد: قصد داریم در شورای امنیت، تصمیماتی بگیریم تا ایران را به میز مذاکره بازگردانیم. ایران باید مذاکره را با مذاکره جواب بدهد.

پمپئو همچنین خود را در جایگاه نماینده کشورهای جهان قرار داد و افزود: آقای ظریف شاید فکر کند این حملات مضحک است اما دنیا چنین فکری نمی‌کند.

وزیر امور خارجه آمریکا در حالی با فرار به جلو از تلاش این کشور برای بازگرداندن ایران به میز مذاکره یاد می‌کند که کشورش به رغم مخالفت همه اعضای اصلی شورای امنیت سازمان ملل با زیر پا گذاردن مجموعه هنجارهای بین المللی و قطعنامه ۲۲۳۱ از برجام که حاصل سال‌ها مذاکره و تلاش دیپلماتیک بود، خارج شده و باید پاسخگو باشد.

در حالی که رئیس جمهوری آمریکا پس از خروج این کشور از برجام بصراحت اعلام کرد که علیه ایران جنگ اقتصادی را آغاز کرده است، وزیر امور خارجه این کشور گفت: ایران باید مذاکره را با مذاکره جواب بدهد.

شتاب زدگی پمپئو در ارائه تحلیل آمریکا در خصوص نقش داشتن ایران در انفجار امروز دو کشتی در دریای عمان، نشان می‌دهد که وی بخوبی می‌داند که اگر ارزیابی‌های فنی و شواهد میدانی مورد بررسی قرار گیرد، آنگاه تحلیل‌هایی از این دست، رنگ باخته و واقعیت رفتار شرارت آمیز آمریکا و متحدانش برای نا امن کردن منطقه مشخص خواهد شد.

اگرچه پمپئو از قول همه جهان، مضحک خواندن متهم سازی ایران را در این رخداد به زیر سؤال می‌برد اما بسیار روشن است که همزمانی حمله به نفتکش‌ها با دیدار نخست وزیر ژاپن با رهبر انقلاب در تهران، هر گونه شکی را برای دخالت مخالفان ایران در این حملات با هدف افزایش فشار به جمهوری اسلامی از میان می‌برد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.