اشمید گفت: مذاکرات ما بر تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و وضعیت منطقه متمرکز خواهد بود و نگرانی‌های مشترک در مورد موضوعاتی چون درگیری‌ها در یمن و سوریه، فرآیند سازش خاورمیانه و اوضاع لیبی و سودان را دربر خواهد گرفت.

به گزارش جماران؛ «هلگا اشمید» دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در پیامی توییتری اعلام کرد که این اتحادیه خواستار ترویج ثبات و مذاکره در منطقه است.

وی در صفحه توئیتر خود نوشت: سفر منطقه‌ای به امارات متحده عربی را آغاز کردم که با (سفر) به عمان، قطر و ایران طی روزهای آینده دنبال می‌شود. اتحادیه اروپا خواستار ترویج ثبات و گفت و گو در منطقه است.

خبرگزاری کویتی «کونا»، قبل از آغاز سفر اشمید به منطقه با وی مصاحبه‌ای انجام داد. وی به این خبرگزاری گفت: موضع کویت از سوی اتحادیه اروپا مورد تقدیر است.

دیپلمات ارشد اتحادیه اروپا درادامه یادآور شد: ما برای ریاست کویت بر شورای امنیت سازمان ملل و نقش برجسته این کشور در برقراری ثبات در عراق ارج می نهیم، ضمن اینکه کمک‌های کویت به آن روا در فلسطین، آوارگان سوری در اردن و کودکان یمن، نمونه قابل توجه اقدامات انسان دوستانه کویت به شمار می‌رود.

این مقام اروپایی که آلمانی است، با اعلام اینکه اتحادیه اروپا طی سال‌ها با شرکای منطقه‌ای و بین المللی اش در جهت توجه به چالش‌های خلیج فارس همکاری داشته است، افزود: طی چند هفته گذشته، شاهد روند نگران کننده‌ای به سوی تشدید تنش بوده‌ایم. بابت این دوره تشدید خصومت‌ها نگرانیم که با نبود همکاری‌های سازنده یا مذاکرات مرتب، ممکن است برای ثبات منطقه، بسیار مخاطره آمیز باشد.

وی به خبرگزاری کویت گفت که اگرچه یک راهکار منفرد وجود ندارد، هدف ترویج مذاکره به عنوان راه حلی برای رویارویی است.

وی افزود: به آنجا (منطقه) می‌روم تا نگرانی اتحادیه اروپا در مورد تشدید تنش را گوشزد کنم و ضمن اطلاع از دیدگاه شرکای مان، ارزیابی‌هایمان را با آنها سهیم شوم.

وی تاکید کرد: همچنین بر حمایت مان از گشایش کانال‌هایی برای مذاکره تاکید می‌کنم و نحوه کارآیی اتحادیه اروپا برای کمک به تنش زدایی را انعکاس می‌دهم. به علاوه، از این فرصت برای نشان دادن تلاش‌های اروپا در محافظت از برجام استفاده می‌کنم.

اشمید، برجام را کلیدی برای ثبات و امنیت در خاورمیانه دانست و این توافق را عامل مهمی برای ساختار بین المللی ضد تکثیر هسته‌ای برشمرد.

وی افزود: مذاکرات ما بر تازه‌ترین تحولات منطقه‌ای و وضعیت منطقه متمرکز خواهد بود و نگرانی‌های مشترک در مورد موضوعاتی چون درگیری‌ها در یمن و سوریه، فرآیند سازش خاورمیانه و اوضاع لیبی و سودان را دربر خواهد گرفت.

مقام اروپایی در مورد سفر به ایران گفت: در این کشور البته در مورد شرایط موجود اجرای برجام و همچنین عملیاتی شدن ابزار حمایت از مبادلات تجاری (اینستکس) با هدف تأمین ساز و کاری برای تجارت قانونی با ایران بحث و تبادل نظر می‌کنم. همه نقش آفرینان باید رویکردی سازنده در پیش گیرند تا ثبات منطقه‌ای حفظ شود.

وی در ادامه این مصاحبه به روابط اتجادیه اروپا با شورای همکاری خلیج فارس و قدمت این روابط به سه دهه قبل اشاره کرد و گفت: به رغم بحرانی که این شورا را از سال ۲۰۱۷ تحت تأثیر قرار داده، به همکاری در زمینه‌هایی چون انرژی پاک، تنوع اقتصادی، فناوری، تجارت و سرمایه گذاری و غیره ادامه داده‌ایم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.