پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی:

ایران تولید اورانیوم غنی شده را افزایش داده است

آمانو همچنین روز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس ضمن ابراز نگرانی از "تنشها بر سر موضوع هسته‌ای ایران" ابراز امیدواری کرد که راه‌هایی برای کاهش تنش از طریق گفت وگو پیدا شود.

به گزارش جماران؛ «یوکیا آمانو» مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی به سوال خبرنگاران پاسخ داد و اعلام کرد که ایران تولید اورانیوم غنی شده را افزایش داده است.

آژانس در گزارش ماه مارس خود اعلام کرده بود که ایران همچنان به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند است.

آمانو همچنین روز دوشنبه در آغاز نشست فصلی شورای حکام آژانس ضمن ابراز نگرانی از "تنشها بر سر موضوع هسته‌ای ایران" ابراز امیدواری کرد که راه‌هایی برای کاهش تنش از طریق گفت وگو پیدا شود.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی از امروز تا جمعه این هفته در مقر این آژانس در وین برگزار می‌شود و بررسی گزارش تازه آژانس درباره تداوم پایبندی ایران به برجام با وجود بدعهدی‌های طرف‌های دیگر از جمله محورهای بحث شورای حکام است.

آمانو یادآور شد که با توجه به نوسان تولید، مشخص نیست که تهران چه زمانی به محدوده قبلی می‌رسد.

وی از ذکر جزئیات دقیق خودداری کرد، اما گفت: سرعت تولید با توجه به تازه‌ترین اندازه گیری ها، افزایش یافته است.

آمانو در پاسخ به پرسش خبرنگاری درخصوص احتمال افزایش تولید اورانیوم غنی شده ایران از زمان آخرین گزارش فصلی آژانس تاکید کرد: بله، میزان تولید در حال افزایش است.

مدیر کل آژانس همچنین با اشاره به افزایش اختلاف نظر بین امضاءکنندگان برجام از زمان خروج آمریکا از این توافق، افزود: روشن است که تنش رو به افزایش یافته و بهتر است که تنش کاهش یابد و این مساله باید از طریق مذاکره حاصل شود.

خبرگزاری فرانسه نیز با پوشش این خبر گزارش داد: آمانو توافق هسته‌ای را تحت فشار دانست و گفت: همانطور که همواره تاکید کرده ام، تعهدات هسته‌ای ایران به موجب برجام، معرف دستاوردی قابل توجه برای راستی آزمایی هسته‌ای است.

وی افزود: لازم است ایران به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام به طور کامل عمل کند.

خبرنگار بلومبرگ با اشاره به سفر «شینزو آبه» نخست وزیر ژاپن به ایران در روز چهارشنبه، اعلام کرد آمانو بعد از بازگشت نخست وزیر ژاپن به توکیو، آبه را در جریان آخرین تحولات مربوط به پرونده هسته‌ای ایران قرار خواهد داد.

مدیر کل آژانس بین المللی انرژی به سوال یک خبرنگار در مورد استقبال از بازگشت آمریکا به برجام گفت: این سوال، فرضی است و من در جایگاهی نیستم که به این سوال پاسخ دهم. برگشتن یا برنگشتن به این توافق بین المللی به تصمیم آمریکا بستگی دارد.

آمانو در مورد خطر فروپاشی برجام گفت: برجام تحت فشار است؛ این چیزی است که من می‌فهمم.

خبرنگاری با اشاره به روابط خوب آبه با مقام‌های ایرانی، در مورد احتمال کمک ژاپن به کاهش تنش سوال کرد و آمانو اظهار داشت: اطلاعات کافی در این مورد ندارم، از این‌رو ترجیح می‌دهم که اظهارنظری نکنم.

همین خبرنگار در مورد قصد ایران برای خروج از برجام یا عمل نکردن به بخشی از آن، از آمانو پرسید که آیا تائید می‌کنید که ایران به طور رسمی آژانس را از این مساله مطلع کرده و این مساله به چه نحوی بوده است؟ گفت: سفیر ایران در وین یک کپی از بیانیه رسمی را برای آژانس آورده بود.

آمانو در پاسخ به اینکه آیا غیر از این مورد، موارد دیگری را هم مدنظر داشته است یا خیر گفت: «چیزهای زیادی مدنظرم هست، اما مسئله اصلی همین بود.»

ایران ۱۸ اردیبهشت در سالگرد خروج یکجانبه آمریکا از توافق هسته‌ای، اعلام کرد اگر طرف‌های باقی‌مانده نتوانند ظرف ۶۰ روز راهی بیابند که منافع اقتصادی متصور در برجام محقق شود، جمهوری اسلامی اجرای تعهدات خود در این توافق را متوقف می‌کند. ایران همچنین اعلام کرده دیگر برای ذخایر اورانیوم با غنای پایین و آب سنگین خود، سقفی قائل نیست، هرچند که میزان ذخایر این مواد هنوز به سقف‌های مجاز برجام نرسیده است. تصمیمات جمهوری اسلامی ایران بر اساس بندی از برجام است که عنوان می‌کند بازگشت تمام یا بخشی از تحریم‌ها، توجیهی برای توقف اجرای تعهدات ایران خواهد بود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.