رئیس فراکسیون اقدام پیشدستانه ایران در برابر تهدیدات آمریکا گفت: الان آمریکایی ها در دو سطح با ما برخورد می کنند، یکی سطح بین الملل است و دیگری سطح داخلی. آنها در سطح بین الملل تلاش می کنند که عمق استراتژیک ما را در بخش های مختلف کاهش دهند. در سطح داخل هم دارند روی افکار عمومی ما کار می کنند، از چه ابزاری استفاده می کنند، از ابزار اقتصادی و فرهنگی دارند استفاده می کنند و برای جلوگیری از عدم تمرکز مدیران جمهوری اسلامی برای حل این مشکلات ناامنی ایجاد می کنند.

به گزارش جماران؛ خبرفوری نوشت: عضو هیئت رئیسه مجلس، از آمادگی پارلمان ایران برای دعوت از چهره‌های آمریکایی مخالف ترامپ به بهارستان خبرداد.

امیرحسین قاضی زاده، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون اقدام پیشدستانه ایران در برابر تهدیدات آمریکاست.

او یک روز پس از دیدار جمعی از مسئولان با مقام معظم رهبری در گفتگویی، به ابعاد اقدامات متقابل ایران در برابر تهدیدات ترامپ پرداخت.

او در این گفتگو، از وضعیت اقتصادی کشور و نیز مسائل انتخاباتی هم گفت.

آنچه می خوانید، بخش اول از این گفتگوست که درباره تهدید آمریکا علیه ایران و پاسخ های ایران است. بخش های دیگر از مصاحبه با نماینده مشهد در مجلس را در روزهای آینده می خوانید و می بینید.

آقای دکتر قاضی زاده، به عنوان رئیس فراکسیون اقدامات پیشدستانه ایران در برابر تهدیدات آمریکا، می خواهم برای مخاطبان ما توضیح دهید که منظور شما از این اقدامات پیشدستانه چیست و با توجه به افزایش فشارهای واشنگتن علیه کشورمان، ایران چه برگ های برنده ای برای وادار کردن ترامپ و «تیم ب» به عقب نشینی دارد؟

قاضی زاده: اقدامات پیش دستانه در برابر آمریکا در بیانات رهبر معظم انقلاب بود و ما این را خیلی دقیق دیدیم، و آن را برداشتیم. بعضی ها میگویند اقدام متقابل و از این تعبیرها اما تاکید ما بر اقدامات پیشدستانه است. واقعیت این است که از ابتدای انقلاب اسلامی آمریکا که هزاران کیلومتر از ما دور است همیشه در حالت تهاجمی به منافع ایران ظلم کرده و دور از دسترس ما بوده و با خاطرجمعی این کار را انجام می داده است. در جنگ جهانی دوم هم همین کار را کرد. آمریکایی ها عادت کرده اند که دشمنان خود را خیلی دورتر از دسترسی به منافع خودشان تعریف کنند و حداکثر ما به منافع آنها در کشورهای دوست آنها صدمه می زنیم و تعداد دوستان آنها را کاهش می‌دهیم. اتفاقی که در عراق، لبنان و یمن و دیگر کشورها افتاد. نهضت هایی که در منطقه در حال شکل‌گیری هستند نهضت های ضد آمریکایی هستند، اما امریکایی ها با این شیوه مقابله، در سود خود ضرر کردند نه در اصل ماجرا.

نکته دوم اینکه ما آنچه که آنها عمل می کنند را بخواهیم عین همان را عمل کنیم، این هم از نظر ما یک اقدام غیرسنجیده ای است. چون ساختارهای سیاسی ما با آنها متفاوت است، نقاط قوت و ضعف ما متفاوت است، نظام تصمیم گیری ما و محاسباتی ما متفاوت است. آنها برنامه ریزی کرده اند برای تغییر نظام محاسباتی ما. چرا؟ چون آنها به درستی هژمون جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر مردم سالاری دینی است را فهمیده اند و بعد از مطالعه زیاد متوجه شدند که نمی توانند نظام اسلامی را تغییر بدهند. لازمه اش این است که ماهم هژمونی ها و پایه های امنیت ملی آمریکا را درک کنیم و با برنامه ریزی بر روی آن رفتار می توانیم نظام محاسباتی آمریکا را تغییر بدهیم. به همین خاطر است که حضرت آقا می فرمایند جنگ، جنگ اراده هاست. جنگ اراده ها یعنی تغییر نظام محاسباتی، یعنی ما وقتی نگاه می کنیم و توانایی ها را بررسی می کنیم، نقاط خود را پدافند می کنیم و از نقطه ضعف طرف مقابل به سمت آن هجوم می بریم تا بتوانیم کاری کنیم که او عقب نشینی کند. وقتی که داریم در ارتباط با اقدامات پیش دستانه حرف می زنیم منظورمان این است، یعنی برنامه ریزی برای تغییر نظام برنامه ریزی آمریکایی ها و کاری که آنها در رفتار خودشان نسبت به ایران تجدید نظر کنند. این معنی اش یک فهم همه جانبه و استراتژیک از مجموعه نقاط ضعف و قوت آمریکایی هاست.

فارغ از این توضیحات، من سوالم این است که دقیقا می خواهید چه کار کنید؟ آمریکا دارد در حوزه های مختلف فشار می آورد، اما ما چه برگ های برنده ای داریم؟ ما چه به لحاظ نظامی، چه به لحاظ اقتصادی و اجتماعی، برای اینها چه برنامه ای دارید؟

قاضی زاده: الان آمریکایی ها در دو سطح با ما برخورد می کنند، یکی سطح بین الملل است و دیگری سطح داخلی. آنها در سطح بین الملل تلاش می کنند که عمق استراتژیک ما را در بخش های مختلف کاهش دهند. در سطح داخل هم دارند روی افکار عمومی ما کار می کنند، از چه ابزاری استفاده می کنند، از ابزار اقتصادی و فرهنگی دارند استفاده می کنند و برای جلوگیری از عدم تمرکز مدیران جمهوری اسلامی برای حل این مشکلات ناامنی ایجاد می کنند. یک تقسیم کار هم بین خودشان انجام داده اند بین کشورهای عربی، سازمان های معاند و... ما باید چه کار کنیم؟ ما باید در سطح بین المللی و افکار عمومی روی آمریکایی ها تاثیرگذار باشیم. منتهی مدل تاثیرگذاری روی افکار عمومی آمریکا با مدل تاثیرگذاری روی افکار عمومی ایران متفاوت است. مثلا عربستانی ها برای همراه کردن آمریکا با سیاست های خودشان می روند با گروه های لابی وارد مذاکره می‌شوند. ما باید ارتباط سازمان یافته ای با گروه های مخالف سیاست های آمریکا در برابر ایران در داخل این کشور داشته باشیم. شخصیت آقای ترامپ این تفاوت را ایجاد کرده است. فارغ از دو قطبی جمهوری خواه و دموکرات ها که همه در منافع ملی یکدست هستند، شخصیت ها و گروه های مستقل حضور دارند. گروه های ضدجنگ، گروه های مخالف نظام لیبرال سرمایه داری هستند که این ها فرصت های بزرگی هستند که ما می توانیم فارغ از بحث های حاکمیتی با این ها ارتباط بگیریم. و همینطور که این ها موضوع دختری که روسری خود را به چوب میکند را به داخل کنگره می برند، شخصیتهایی که مقابل این رفتار آمریکا هستند، باید در پارلمان ایران برای اینها جایگاهی در نظر گرفته شود و با اینها ارتباط برقرار شود. مثل کاری که ما در توسعه تفکر جهان اسلام در جمهوری اسلامی انجام دادیم، اول شخصیت های جهان اسلام آگاه سازی شدند و بعد فراگیر شد. ما چون مبانی مان خیلی متقن است هر انسان پاک طینتی این ارزش ها را می پذیرد. 

امروز 43کشور در دنیا وجود دارد که تحت تحریم آمریکا است، اینها باید به صورت یک لابی ظاهر شوند، و در سازمان های مختلف باهم پیوند بخورند. ما با روس ها هیچ ارتباطی نداشتیم تا اینکه دشمن مشترک در سوریه پیدا کردیم. وقتی دشمن مشترک وجود دارد، باید این کشورها باهم پیوند بخورند. هرچند که این کار دولت و وزارت خارجه است اما ما از منظر مجلس به آن می پردازیم. 

گفتید که باید از چهره های مخالف ترامپ استفاده کرد و در ایران به آنها فرصت اظهارنظر داد. در این راستا ممکن است مجلس ایران آقای سندرز را به عنوان یک سناتور دموکرات مخالف ترامپ دعوت کند؟ به هرحال سندرز نگاه منتقدانه ای نسبت به مواضع ضدایرانی ترامپ دارد.

قاصی زاده: ما از منظر آیین نامه داخلی چنین اجازه ای نداریم، آیین نامه داخلی ما سخنرانی برای رییس جمهوری های سایر کشورها را در صحن علنی مجلس مجاز دانسته است، اما در فراکسیون ها و کمیسیون ها و نیز فضاهای مختلف پارلمانی، این امکان وجود دارد. البته باید دید که آقای سندرز همه مواضعش در رابطه با ایران مخالف ترامپ است یا نه. اگر همه جوانب کار اینگونه باشد که آن فرد یک فاصله گذاری با شخصیت استعمارگری آمریکا داشته باشد، بله مشکلی نیست. به عنوان یک چهره مستقل می توان او را دعوت کرد. البته من درباره این شخص الان نظر خاصی ندارم چون همه مواضع او را نمی دانم اما می شود از چهره های مستقل آمریکایی دعوت کرد. نکته مهم این است که دعوای ما و آمریکا بر سر اداره جهان است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1198355
  • منبع: خبرفوری
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.