سفیر اتحادیه اروپا در ارتباط با استدلالهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیرامون جامع نبودن برجام و خروج از این توافق، به انحصار این توافق بین المللی به مسئله هسته ای اشاره کرد و گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی جامعه اطلاعاتی آمریکا بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده اند.

به گزارش جماران؛ سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن با اشاره به تایید مستمر پایبندی ایران به برجام از سوی آژانس بین المللی انرژی اتمی از تهران خواست مانند گذشته برجام را به صورت کامل اجرا کند.

«استاوروس لامبرینیدیس» سفیر جدید اتحادیه اروپا در آمریکا در گفت و گویی مفصل با ماهنامه آمریکایی «واشنگتن دیپلمات» به مباحث پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پایبندی ایران به این توافق پرداخت.

لامبرینیدیس در این مصاحبه که جمعه گذشته منتشر شد، در ارتباط با استدلالهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا پیرامون جامع نبودن برجام و خروج از این توافق، به انحصار این توافق بین المللی به مسئله هسته ای اشاره کرد و گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی و حتی جامعه اطلاعاتی آمریکا بارها پایبندی ایران به برجام را تایید کرده اند.

آژانس بین المللی انرژی اتمی جمعه گذشته برای پانزدهمین بار در گزارشهای فصلی خود پایبندی ایران به برجام را تایید کرد.

لامبرینیدیس افزود: این دقیقاً همان چیزی است که هدف توافق با ایران بود. این توافق قرار نبود که همه مسائل جهان را حل کند، (بلکه) قرار بود مهمترین مسئله یعنی تولید و تصاحب سلاح هسته ای را حل کند. این مهمترین مسئله ای است که امروز با کره شمالی درباره آن گفت و گو می شود و دیروز با ایران گفت و گو می شد.

لامبرینیدیس با اشاره به مسائلی از جمله موشکهای بالستیک، نفوذ منطقه ای و اقدامات ایران در سوریه، ادامه داد: اتحادیه اروپا در همه این موضوعات هم تحریم هایی علیه ایران وضع کرده و هم به مدد توافق هسته ای باب مذاکرات مستقیم و بسیار سخت را با ایران گشوده است.

وی تصریح کرد که توافق برجام هرگز راه را برای پرداختن به مسائل دیگر نبسته است و از نظر اتحادیه اروپا خروج آمریکا از این توافق نه تنها امکان مذاکرات پیرامون این مسائل را تسهیل نکرده، بلکه آن را سخت تر نیز کرده است.

سفیر اتحادیه اروپا در واشنگتن به مهلت دو ماهه ای که ایران به طرفهای اروپایی برجام برای عمل به وظایف برجامی آنها داده اشاره و تاکید کرد که این اتحادیه «هرگونه اولتیماتوم» را رد می کند.

لامبرینیدیس گفت: ما در حال انجام کاری هستیم که از گفته بودیم از لحظه امضای این توافق انجام می دهیم. ما گفتیم که تحریمها را رفع می کنیم و گفتیم که به نقض (؟) از سوی ایران در بخشهای دیگر ادامه می دهیم و اکنون در حال انجام هر دو هستیم.

وی گفت که اتحادیه اروپا از ایران می خواهد به اجرای تعهداتش در برجام همانگونه که تاکنون انجام داده، ادامه دهد و از اقدامات تنش آلود دوری کند.

سفیر اتحادیه اروپا تصریح کرد: ما به حفظ و اجرای کامل برجام کاملاً پایبند می مانیم. این توافق دستاوردی مهم در معماری عدم اشاعه هسته ای در جهان است و منافع امنیتی همه ما را تامین می کند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال گذشته از برجام خارج شد و تحریمهای رفع شده به واسطه این توافق را علیه ملت ایران بازگرداند.

اتحادیه اروپا ابتدا با احیای قانون مسدودساز برای تنبیه شرکتهایی که به تبعیت از تحریمهای آمریکا از ایران خارج شوند، سعی در حفظ بهره مندی اقتصادی ایران از برجام کرد. اما پس از آن با مکانیزمی مالی که به ایجاد شرکتی موسوم به «اینستکس» منتهی شد، درصدد حفظ تجارت شرکتهای اروپایی با ایران بدون نیاز به نظام مالی آمریکا برآمد.

تلاشهای اروپایی ها از نگاه مقامهای ایرانی ناکافی بوده و تاکنون حتی در کالاهای پزشکی و دارویی، غذایی و کشاورزی که از تحریمهای آمریکا معاف هستند نیز ناموفق بوده است.

شورای عالی امنیت ملی روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت ماه ۹۸ در سالگرد خروج آمریکا از برجام در بیانیه ای اعلام کرد که ایران برخی اقدامات خود در توافق برجام را متوقف می کند.

در بیانیه شورای عالی امنیت ملی که طی نامه های جداگانه نیز از سوی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور و رییس شورای عالی امنیت ملی به سران کشورهای عضو برجام اعلام شد، به کشورهای باقیمانده در برجام ۶۰ روز برای اجرای تعهدات خود بویژه در حوزه های بانکی و نفتی فرصت داده شد.

در این بیانیه تاکید شد: «در هر زمان که خواسته های ما تامین شود، ما نیز به همان میزان اجرای مجدد تعهدات متوقف شده را از سر خواهیم گرفت؛ در غیر این صورت، جمهوری اسلامی ایران مرحله به مرحله تعهدات دیگری را متوقف خواهد کرد».

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.