یک روزنامه چینی تاکید می‌کند که سال ۲۰۱۹ میلادی نودمین سالگرد تأسیس روابط رسمی دو کشور محسوب می‌شود همچنین نباید فراموش کرد که ژاپن یک دوست سنتی ایران محسوب می‌شود البته تنها موضوع اینجاست که سیاست خارجی ژاپن همیشه متأثر از آمریکا بوده است.

به گزارش جماران؛ یک روزنامه چین نوشت: "شینزو آبه" نخست وزیر ژاپن اواسط ماه جاری میلادی با تلاش برای کاستن از تنش ها میان ایران و آمریکا و با هدف تقویت نفوذ دیپلماسی به ایران سفر می کند.

گلوبال تایمز روز دوشنبه در مطلبی خاطر نشان کرد که دولت‌های ایران و ژاپن هر دو به این سفر اهمیت زیادی داده‌اند و دو کشور در حال رایزنی و هماهنگی برای انجام این دیدار هستند.

روزنامه می‌نویسد که آبه بخصوص پس از آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا این سفر را مورد اهمیت قرار داد و خواستار آن شد که دیدار نخست وزیر ژاپن از ایران هر چه زودتر انجام شود، عزم راسخ‌تری برای این منظور داشته است.

روزنامه تاکید می‌کند که سال ۲۰۱۹ میلادی نودمین سالگرد تأسیس روابط رسمی دو کشور محسوب می‌شود همچنین نباید فراموش کرد که ژاپن یک دوست سنتی ایران محسوب می‌شود البته تنها موضوع اینجاست که سیاست خارجی ژاپن همیشه متأثر از آمریکا بوده است.

نشریه ادامه می‌دهد که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران هم در سال ۲۰۱۹ میلادی از ژاپن دیدار کرد و دو طرف در جریان آن ملاقات هم روابط را تحکیم کردند و به رغم هر تحولاتی دولت‌های ایران و ژاپن همواره روابط خوبی برقرار کرده‌اند.

گلوبال تایمز تاکید می‌کند که البته آبه شاید میانجیگری داشته باشد اما او اصولاً نمی‌خواهد در چنین نقشی به طور آشکار ظاهر شود بلکه بیشتر به دنبال تقویت نفوذ دیپلماتیک ژاپن است.

روزنامه چینی نوشت که آبه این روزها بیشتر از هر زمانی در حال فعال کردن سیاست خارجی کشورش است نام ژاپن بیشتر از هر زمانی می‌درخشد این کشور بزودی میزبان اجلاس سران گروه جی بیست است ترامپ ماه می از ژاپن دیدار کرد ژاپن امیدوار به کاهش تنش‌های تجاریمیان چین و آمریکاست او به کوبا هم سفر کرد او حالا قصد دارد راهی ایران شود.

گزارش اضافه می‌کند که سفر آبه به ایران برای ژاپن هم اهمیت دارد کشوری که نزدیک به ۹۰ درصد از انرژی مورد نیازش را از خاورمیانه وارد می‌کند و در سال ۲۰۱۷ میلادی معادل ۱۵ درصد از نیاز نفتی این کشور را ایران برطرف کرده است لذا سفر به ایران تلاشی برای حراست از منافع خود ژاپن نیز محسوب می‌شود.

گلوبال تایمز از این سفر به هر صورت استقبال کرده و آورده است که عمده نفت مورد نیاز ژاپن از تنگه هرمز عبور می‌کند و هر اتفاقی در این بخش از دنیا برای توکیو گران تمام خواهد شد لذا آبه برای تلاش با هدف کاستن از تنش‌ها به ایران سفر می‌کند و باید در انتظار نتایج آن ماند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.