یک منبع مطلع عراقی گفت که گفت و گو پیرامون تحولات منطقه و عوامل افزایش تنش در آن در هفته های اخیر از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث رهبران دو کشور است.

به گزارش جماران؛ نخست وزیر عراق با امیر کویت درباره تحولات منطقه و تبعات افزایش تنش در آن بحث و گفت و گو کرد.

'عادل عبدالمهدی' نخست وزیر عراق که به کویت سفر کرده است، عصر چهارشنبه با 'شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح' امیر کویت و 'نواف الاحمد' ولیعهد کویت دیدار و گفت و گو کرد. 

یک منبع مطلع عراقی گفت که گفت و گو پیرامون تحولات منطقه و عوامل افزایش تنش در آن در هفته های اخیر از جمله مهمترین موضوعات مورد بحث رهبران دو کشور است. 

وی که نخواست نامش فاش شود، افزود: بررسی روابط دو جانبه، بررسی مسائل منطقه ای و استفاده از روابط و جایگاه دو کشور برای تلاش جهت کاهش تنش ها میان تهران و واشنگتن یکی از اهداف اصلی این سفر و مذاکرات مقامات دو کشور را تشکیل می دهد.

این منبع مطلع همچنین موضوع کشتیرانی، بنادر بویژه در خور عبدالله، خور الزبیر و بندر فاو و همچنین غرامت های جنگی کویت از عراق و بررسی آخرین وضعیت روابط تجاری، صنعتی و کشاورزی را از دیگر موضوعاتی دانست که در این سفر میان مقامات دو کشور مورد بحث قرار می گیرد. 

نخست وزیر عراق عصر سه شنبه در جریان کنفرانس خبری هفتگی خود گفته بود که با توجه به خطراتی که هر گونه بحران یا جنگ در منطقه، برای عراق در پی خواهد داشت، بغداد همه تلاش خود را برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا انجام می دهد و در این خصوص هیات هایی را از جمله به تهران و واشنگتن اعزام خواهد کرد. 

عادل عبدالمهدی سفر خود به کویت را نیز در کنار روابط دو جانبه، در چارچوب تلاش برای کاهش تنش درمنطقه عنوان کرده بود.

وی تاکید کرد: عراق در قلب طوفان میان آمریکا و ایران قرار دارد و دولت وظیفه ملی خود می داند که برای آرامش و نرفتن به سمت جنگ همه تلاش خود را انجام دهد. هر چند برخی (کشورها و یا گروههای غیر عراقی) هستند که بحرانی کردن اوضاع منطقه و حتی وجود درگیری میان کشورها منطقه یا داخل هر کشور را به نفع خود می دانند اما هیچ طرف عراقی حاضر در روند سیاسی کشور دنبال آن نیست که وضعیت به سمت بحرانی تر شدن پیش برود. 

عبدالمهدی گفت که عراق و کویت می توانند با استفاده از روابط خوب خود با دو طرف، در جهت کاهش تنش ها گام بردارند. 

این تحولات همزمان با افزایش اقدامات تحریک آمیز و تهدیدات آمریکا علیه کشورهای منطقه از جمله ایران و عراق و همچنین جوسازی واشنگتن و برخی کشورهای عربی منطقه در خصوص افزایش تهدیدات و ناامنی در عراق صورت می گیرد. 

در پی افزایش تهدیدات و اقدامات تحریک آمیز مقامات آمریکایی در هفته های اخیر در سطح منطقه و از جمله در عراق، بسیاری از رهبران سیاسی این کشور با صدور بیانیه و سخنرانی یا گفت و گو با رسانه ها نسبت به تبعات خطرناک آن برای عراق و کل منطقه هشدار داده اند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.