بیانیه وزارت خارجه انگلیس آمده است: «با توجه به تداوم سیاست حکومت ایران در بازداشت خودسرانه شهروندان دو تابعیتی و شهروندان ایرانی مرتبط با نهادهای مستقر در بریتانیا و سوءرفتار با آنها، توصیه‌های مسافرتی تغییر یافته‌اند.»

به گزارش جماران؛ وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای روز جمعه به افراد دو تابعیتی توصیه کرد به ایران سفر نکنند. 

در این بیانیه آمده است: «با توجه به تداوم سیاست حکومت ایران در بازداشت خودسرانه شهروندان دو تابعیتی و شهروندان ایرانی مرتبط با نهادهای مستقر در بریتانیا و سوءرفتار با آنها، توصیه‌های مسافرتی تغییر یافته‌اند.» 

دولت انگلیس پیش از این از «نازنین زاغری» که در ایران به جرائم امنیتی محکوم شده را تحت «حمایت دیپلماتیک» قرار داد.

این تصمیم که اسفندماه سال گذشته اعلام شد بازداشت این محکوم امنیتی دو تابعیتی را از یک مسئله کنسولی به یک مناقشه حقوقی فیمابین دولت‌های دو کشور تغییر داد تا دولت انگلیس در صدد افزایش فشارهای سیاسی برای آزادی او برآید. 

نازنین زاغری کیست؟ 

زاغری که از سال ۱۳۹۵ به جرم فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام و تلاش برای براندازی نرم بازداشت و به ۵ سال زندان محکوم شده هم اکنون در حال گذراندن دوران محکومیت خود است. این محکوم امنیتی هنگام بازداشت به عنوان مدیر پروژه در شرکت رسانه‌های گروهی «تامسون رویترز» فعالیت می‌کرد. 

رسانه‌های غربی بعد از بازداشت زاغری با راه‌اندازی هجمه‌های شدید تبلیغاتی مدعی شده بودند سفر او به ایران بابت بازدید خانوادگی صورت گرفته بود و او هیچ مأموریت رسانه‌ای یا کاری نداشته است. 

علی‌رغم این ادعاها، آبان‌ماه سال ۱۳۹۶، «بوریس جانسون» وزیر خارجه وقت انگلیس  در پارلمان این کشور به صورت ناخواسته فاش کرد که او هنگام بازداشت برای مأموریت کاری از جانب تامسون رویترز به ایران سفر کرده است.  

جانسون در جلسه‌ای در آن زمان در پارلمان انگلیس گفت: «وقتی بررسی می‌کنم ببینم نازنین زاغری راتکلیف در حال انجام چه کاری بوده می‌بینم که او، - آنطور که من می‌‌دانم- فقط در حال آموزش روزنامه‌نگاران در ایران بوده است.»

این سخنان جانسون با واکنش‌های بسیار شدید و بی‌سابقه در انگلیس روبرو شد و تا آنجا پیش رفت که شماری از مقام‌ها در این کشور خواستار استعفای وی شدند.  

«جرمی کوربین»، رهبر حزب کارگر و «صادق جان»، شهردار لندن، دو نفر از کسانی بودند که از او خواستند عذرخواهی کرده و از سمتش استعفا کند. عده‌ای از نمایندگان پارلمان انگلیس هم درخواست مشابهی مطرح کردند. 

وزیر خارجه وقت انگلیس، سرانجام تحت فشارهای این چنینی مجبور شد بابت اظهاراتش عذرخواهی کرده و همسو با هجمه‌های تبلیغاتی ادعا کند زاغری تنها برای تعطیلات به ایران سفر کرده بود. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.