نمایش علنی اختلافات بین آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در حالی بروز کرده که ترامپ خود را آماده می کند تا ماه آینده برای شرکت در هفتادمین سالگرد تهاجم «روز دی» (D-Day) که به طور مشخص به یکی از روزهای خاص در جنگ جهانی دوم مربوط می شود، به کشورهای انگلیس و فرانسه سفر کند.

به گزارش جماران؛ خبرگزاری آسوشیتدپرس با اشاره به مخالفت سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه با سیاست های تنش آفرین دولت آمریکا علیه ایران نوشت: تنش بر سر ایران آزمونی است که ائتلاف آمریکا و متحدان اروپایی اش را محک می زند.

این رسانه آمریکایی با اشاره به گذشته روابط سیاسی و نظامی بین آمریکا و انگلیس نوشت: مفهوم چنین روابطی در گذشته این بود که واشنگتن می توانست چنین فرض کند که شریک پرو پاقرصی برای مقابله با یک دشمن خارجی دارد.

در روزهای جنگ جهانی دوم و در دوران اقدامات مشترک این دو کشور علیه کوزوو، افغانستان و دو جنگ عراق، رهبران آمریکا می توانستند اطمینان داشته باشند که انگلیس در تهاجم ها و حملات هوایی این کشور مشارکت خواهد کرد و کاخ سفید می تواند متحدان اروپایی را به حمایت سیاسی و لجستیکی ترغیب کند. 

دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا انتظار داشت در آنچه که او افزایش تهدیدها از سوی ایران خواند، باز هم مورد حمایت قرار گیرد اما امید او بر باد رفت و این یاس او نه فقط از سوی برخی از افراد ناشناسی بود که زمزمه خودداری از چنین حمایتی را داشتند، بلکه این بار در اظهارات علنی مقام های ارشد انگلیس دیده شده است. 

«کریس گیکا» (Chris Ghika) معاون فرمانده ائتلاف ضد داعش به سرکردگی آمریکا در اظهاراتی که آشکارا و به شکلی نامتعارف چالشی از سوی انگلیس محسوب می شود، اظهارات آمریکایی ها درباره افزایش تهدید نیروهای تحت حمایت ایران در عراق و سوریه را رد کرد. «جرمی هانت» وزیر امور خارجه انگلیس نیز هشدار داد که لفاظی های تنش آفرین می تواند به جنگ «تصادفی» بین ایران و آمریکا منجر شود. 

«هایکو ماس» وزیر امور خارجه آلمان به نمایندگان پارلمان این کشور گفته است که افزایش فشار بر ایران به تشدید خطر تنش ناخواسته می افزاید.

آسوشیتدپرس افزود: چنین اظهاراتی مواضع انگلیس را به کشورهای اروپایی نزدیک کرده است؛ کشورهایی که به دنبال دیپلماسی و نه تنش در روابط هستند. اروپا به دنبال نجات توافق هسته ای ایران و نه تشدید تنش ها است. 

این نمایش علنی اختلافات بین آمریکا و انگلیس و دیگر کشورهای اروپایی در حالی بروز کرده که ترامپ خود را آماده می کند تا ماه آینده برای شرکت در هفتادمین سالگرد تهاجم «روز دی» (D-Day) که به طور مشخص به یکی از روزهای خاص در جنگ جهانی دوم مربوط می شود، به کشورهای انگلیس و فرانسه سفر کند. این روز به عنوان یکی از مثال های ارزشمند همکاری ترانس آتلانتیک (آمریکا- اروپا) قلمداد می شود.

آسوشیتدپرس نوشت: «پیتر بِیر» (Peter Beyer) هماهنگ کننده روابط ترانس آتلانتیک در دولت آلمان روز چهارشنبه به این خبرگزاری گفت که آلمان در همکاری نزدیک با متحدان اروپایی اش تلاش می کند اوضاع در خلیج فارس را قبل از وخیم تر شدن کنترل کند. 

وی درباره توافق هسته ای ایران گفت: هدف ما حفظ توافق هسته ای است. 

آسوشیتدپرس نوشت: خروج آمریکا از این توافق، بریتانیا، فرانسه و آلمان را ناامید کرده است. 

بِیر همچنین گفت که وزیر امور خارجه آلمان روز دوشنبه در جلسه ای محرمانه با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی خود به طور واضح تشریح کرد که آنها خواستار هیچ نوع رویارویی نظامی نیستند.

«آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز روز سه شنبه در مصاحبه با یک روزنامه گفت که، فرانسه، آلمان و انگلیس «رویکردی متفاوت» از آمریکا درباره ایران اتخاذ کرده اند و افزود، در این زمینه سه کشور «منافع مشترکی» با روسیه و چین دارند. 

آسوشیتدپرس نوشت: توانایی لندن برای اعمال نفوذ بر ترامپ به طور مستقل و به تنهایی، ضعیف به نظر می رسد به ویژه به دلیل این که دولت انگلیس در یک بی نظمی در نتیجه طرح خروج از اتحادیه اروپا بسر می برد و «ترزا می» نخست وزیر انگلیس گفته است که با تحقق خروج کناره گیری خواهد کرد. 

این رسانه آمریکایی افزود: برخی از دیپلمات های اروپایی به طور غیر علنی گفته اند که پمپئو در دیدار با برخی از وزیران خارجه اروپا قانع نشده است و درک اندکی درباره آنچه که مقامات آمریکایی امیدوارند در نتیجه حداکثر فشار بر ایران بدست آورند، وجود دارد.

این گزارش افزود: فعلا، اتحادیه اروپا از وارد شدن به جنگ لفظی خودداری می کند. بر اساس توافق هسته ای که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از آن حمایت شده است، آژانس بین المللی انرژی اتمی هر چند ماه یکبار گزارشی را درباره پایبندی ایران به مفاد توافق موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک ارائه می دهد.

گزارش بعدی آژانس قرار است در پایان ماه مه ارائه شود و اروپایی ها به جای تایید مواضع آمریکا منتظر نتایج این گزارش هستند.

آسوشیتد پرس در پایان نوشت: کشورهای اروپایی یک سازوکار جدید را برای معاملات مالی با تهران با هدف دور زدن تحریم های احتمالی آمریکا راه اندازی کرده اند. این طرح که به طور مشترک از سوی انگلیس، فرانسه و آلمان راه اندازی شده هنوز عملیاتی نشده است. اما این حقیقت که این سه کشور با نفوذ اروپایی، به راهی برای جلوگیری از تحریم های آمریکا دست یافته اند بار دیگر نشان می دهد که ائتلاف ها می توانند به بازسازی اروپای غربی بعد از جنگ جهانی دوم کمک کنند و چنین ائتلاف هایی به شیوه ای که هرگز در گذشته سابقه نداشته است، محک می خورد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.