معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان با اشاره به اینکه 91 اردوگاه برای اسکان سیل زدگان ایجاد شده است، افزود: این اردوگاه ها شامل مدارس، ورزشگاه ها، اردوگاه های راهیان نور و هلال احمر هستند.

به گزارش جماران؛ رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان گفت:برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده احتمالی برای سیل زدگان اسکان کارت صادر می شود.

سیدعلی بحرینی مقدم یکشنبه در نشست خبری تشریح آخرین وضعیت امدادرسانی‌ ، توزیع کمک ها و اسکان سیل زدگان در استان خوزستان افزود: در حال حاضر 26 شهر استان تحت تاثیر تبعات ناشی از سیلاب قرار گرفته اند و تعداد 144 روستا نیز در محاصره و یا دچار آبگرفتگی شده اند.

وی با بیان اینکه از ابتدای این شرایط تعداد 234 روستا با جمعیتی بالغ بر 106 هزار نفر متاثر از سیل بودند، گفت: برخی از روستاها دیگر تحت تاثیر این پدیده نیستند اما همچنان برخی از مناطق با مشکل مواجه هستند.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان تصریح کرد: با این وجود همچنان برخی از مردم به منازل و روستاهای خود باز نگشته اند که برای خدمات رسانی به آنها برنامه ریزی هایی صورت گرفته است.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان در پاسخ به این سوال ایرنا که پیش از این برخی مسئولان عنوان کرده بودند تعداد 400 هزار نفر متاثر از سیلاب خوزستان هستند، توضیح داد: با توجه به خطر پذیری مناطقی از شهر اهواز که قبلا هشدار تخلیه برای آنها صادر شده بود نیاز است برای خدمت رسانی به این تعداد آمادگی داشته باشیم.

وی تاکید کرد: در حال حاضر خطری مناطق سلیم آباد، عین 2، گلدشت، کیانشهر و ملاشیه اهواز را تهدید نمی کند.

بحرینی مقدم با اشاره به اینکه بعضا در آمار ارائه شده از سوی مسئولان تناقض وجود داشته، گفت: این تناقض ناشی از خطا و یا اشتباه نبوده بلکه به دلیل سرعت تغییر شرایط در مناطق آمارها با تغییراتی همراه بوده اند اما در کل می توان گفت که آمار اعلام شده صحیح است.

*جلوگیری از هدر رفت منابع و کمک های مردمی

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان همچنین افزود: از خیرین درخواست می شود به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع ، کمک های خود که قرار است در قالب پخت غذا به دست مردم سیل زده برسد با هماهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات استان باشد.

وی ادامه داد: گاها دیده شده که برخی از موکب ها غذاهای تهیه شده را به مناطقی ارسال می کنند که پیش از این مسئولیت تامین غذا برای آن منطقه به موکب دیگری محول شده است.

بحرینی مقدم با تاکید بر اینکه غذا به اندازه کافی برای مناطق سیل زده استان در حال پخت است، گفت: طی روزهای اخیر هماهنگی بیشتری برای ارسال غذا به سیل زدگان صورت گرفته است بنابر این از افراد خیرین تقاضا می شود منابع را به سمت انجام اقدامات دیگر مانند بازسازی خانه های روستایی هدایت کنند.

وی یادآور شد: خیرین علاوه بر این می توانند ما را در تامین مواد شوینده ، پوشاک ، پشه بند و دیگر موارد مورد نیاز یاری دهند.

رئیس ستاد پشتیبانی، امدادرسانی و اسکان سیل ‌زدگان خوزستان از تهیه طرحی با عنوان اسکان کارت ویژه سیل زدگان خبر داد و گفت: در حال نهایی کردن این طرح هستیم تا از این طریق از برخی سوء استفاده ها جلوگیری شده و لوازم و نیازهای افراد سیل زده تهیه و در اختیار آنها قرار بگیرد.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان تاکید کرد: همچنین در این راستا یک نرم افزار تحت وب در حال طراحی است که حتی رسانه ها نیز به آن می توانند دسترسی داشته باشند و از این طریق خیرین و مردم می توانند درجریان نحوه توزیع اقلام بین سیل زدگان قرار بگیرند.

*اسکان اضطراری 22 هزار سیل زده

این مقام مسئول در استانداری خوزستان با اشاره به اینکه 91 اردوگاه برای اسکان سیل زدگان ایجاد شده است، افزود: این اردوگاه ها شامل مدارس، ورزشگاه ها، اردوگاه های راهیان نور و هلال احمر هستند.

وی تصریح کرد: تا کنون تعداد 22 هزار نفر سیل زده در این اردوگاه ها مستقر شده اند این درحالی است که این آمار شناور است و در زمان توزیع غذا این تعداد افزایش می یابد.

بحرینی دلیل این شناور بودن افراد را حضور تعدادی از اعضای خانواده ها بخصوص جوان ترها در مناطق سیل زده به منظور مراقبت از خانه ها اعلام کرد.

به گفته معاون استاندار خوزستان ظرفیت این اردوگاه ها در مجموع 50 هزار نفر است.

*نقص در توزیع چادرها برطرف شد

بحرینی همچنین با اشاره به برخی گلایه ها در توزیع چادر بین سیل زدگان، گفت: در ابتدای کار نواقصی وجود داشت که با نظارت های انجام شده این مشکل برطرف شده است.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر کمبودی در این زمینه نداریم ، گفت: در زمینه تامین چادر هر دهیاری که اعلام نیاز کند این کالای اساسی برای منطقه مورد نظر سریعا ارسال می شود.

معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خوزستان خاطرنشان کرد: به عنوان مثال یکی از دهیاری ها استان درخواست 200 تخته چادر داده بود که با بررسی های صورت گرفته متوجه شدیم منطقه ای که از سوی این دهیاری اعلام شده بود در معرض سیلاب قرار ندارد و سریعا این چادرها پس گرفته شد و برای استفاده در منطقه ای دیگر بکار گرفته شد.

بحرینی با اشاره به اینکه با توجه به جمعیت سیل زدگان در استان خوزستان تاکنون تعداد 21 هزار و 400 تخته چادر توزیع شده است گفت: در این زمینه کمبودی نداریم و در انبارها چادر به اندازه کافی وجود دارد.

وی یادآور شد: در کنار این تعداد چادر همچنین 42 هزار تخته پتو و 28 هزار تخته موکت در اختیار سیل زدگان قرار گرفت و علاوه بر این 112 هزار قوطی کنسرو، 99 هزار بسته نان، 24 هزار کیلوگرم برنج و یک میلیون و 500 هزار عدد بطری آب معدنی بین افراد سیل زده توزیع شد.

بر اساس این گزارش، ستاد مدیریت بحران استان خسارت وارده ناشی از سیلاب اخیر به خوزستان را تاکنون 83 هزار و 497 میلیارد ریال اعلام کرده است.

این خسارات در حوزه های مختلف از جمله کشاورزی ( زراعی، باغی، دام و طیور، ساختمان و تاسیسات)، واحدهای مسکونی( بازسازی، تعمیری، لوازم خانگی معیشتی، تجاری)، ماشین آلات سبک و سنگین، عشایر، راه های ارتباطی، راه آهن، معابر شهری، آب شهری و روستایی، تاسیسات آب و فاضلاب، تاسیسات شبکه برق، تاسیسات زیربنایی گاز بوده است.

طغیان رودخانه های دز، کارون و کرخه و رهاسازی آب از سد کرخه و دز به دلیل بارش شدید باران در خوزستان و بالا دست باعث جاری شدن سیلاب در برخی مناطق خوزستان شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.