آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: وی ادامه داد: ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی نیاز به ایجاد مکانیزمی داریم که به برخی کشورهای مشخص اجازه ندهد از توسعه تکنولو‌ژی‌شان به عنوان ابزاری برای تمرین قدرت در مقابل دیگران استفاده کنند.

به گزارش جماران، مهندس آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، طی سخنرانی در اجلاس سران جامعه اطلاعاتی ژنو، گفت: کشور من دستاوردهای چشمگیری چه در توسعه زیرساخت و چه در کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات برای کالاهای اساسی و  افزایش کارایی در حوزه سلامت، کشاورزی، آموزش و دیگر بخش‌های عمومی داشته است. من شما را ارجاع می دهم به گزارش کشوری ایران که به صورت آنلاین قابل دسترسی است.

وی ادامه داد: بنده اقدامات را بر اساس چارچوب اهداف توسعه پایدار شماره 16 و 17 تشریح می کنم. هدف 16 توسعه پایدار به ساخت نهادهای کارآمد و مسئول در تمام سطوح می‌پردازد. باعث افتخار من  است که به اطلاع شما برسانم که ما پیشرفت‌های قابل توجهی در این زمینه داشته‌ایم. با توسعه خدمات دولت الکترونیکی تلاش کرده‌ایم که کارایی، دسترس‌پذیری، شفافیت و پاسخگویی را در بخش دولتی تسهیل کنیم.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: دولت ایران در حال حاضر 201 خدمت دولتی عمومی و 734 خدمت تخصصی از خدمات بخش فضایی و کشاورزی گرفته تا آموزش، سلامت و فرهنگ  را به صورت الکترونیکی ارائه می‌دهد.

وی افزود: در سال گذشته گذرگاه ملی خدمات دولت (GSB) بیش از 350 میلیون تراکنش داشته است. در حال حاضر 44 نهاد از جمله بانک مرکزی، پلیس، صنعت و ... هستند که خدماتشان را در بستر GSB ارائه می‌دهند. تعداد این تراکنش‌ها فصل به فصل افزایش داشته است و بیشترین میزان آن در فصل زمستان بوده است.

وی ادامه داد: دسترسی آزاد به اطلاعات، دیگر وجه مهم موضوع برای ما است؛ چرا که سبب اطمینان از وجود شفافیت و جلوگیری از فساد خواهد شد.

آذری جهرمی خاطرنشان کرد: هدف شماره 17 توسعه پایدار، نیاز به توجه بیشتر جوامع بین‌المللی دارد. صلح و توسعه پایدار به هم وابسته هستند. غفلت از هرکدام از اینها جهان را به مکانی نا امن تبدیل خواهد کرد. این هدف بر این موضوع تاکید دارد که تمام کشورها می‌بایست با یکدیگر برای رسیدن به این هدف همکاری داشته باشند.

وی افزود: این دست مشارکت‌ها شامل دسترسی به سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی برای تمام کشورها است. تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها دربردارنده تهدید بزرگتری برای اهداف توسعه پایدار است. این اقدامات یکجانبه اجباری که در مورد برخی کشورها انجام شده است یک نمونه بارز از نقض حقوق بشر و همچنین توسعه پایدار است.

وی ادامه داد: ما به عنوان یک جامعه بین‌المللی نیاز به ایجاد مکانیزمی داریم که به برخی کشورهای مشخص اجازه ندهد از توسعه تکنولو‌ژی‌شان به عنوان ابزاری برای تمرین قدرت در مقابل دیگران استفاده کنند.

وزیر ارتباطات خاطرنشان کرد: کشور من اکنون تحت فشار شدیدترین تحریم‌هایی است که به صورت مستقیم کسب و کارهای میلیون‌ها شهروندانی ایرانی را تحت تاثیر قرار داده است به نحوی که آنها را از دسترسی به خدمات تحت وب و اپلیکیشنهایی که توسط تامین کنندگان جهانی ارائه می‌شود و سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات  محروم کرده است. ما این تحریم‌های غیرقانونی را به عنوان یک اقدام تروریستی اقتصادی تلقی می‌نماییم.

آذری جهرمی در پایان تاکید کرد: ایران تمایل به همکاری با تمام جامعه بین‌الملل به طور خاص همسایگان خود درمنطقه جهت تسهیل و توسعه ارتباطات b2b  و b2c در جنوب غرب آسیا و فراتر از آن را دارد. ما مسیرمان را به منظور تحقق اهدافمان همراه با خوشبینی و اعتماد بنفس علیرغم تمامی چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم ادامه خواهیم داد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.