شریعتمداری تاکید کرد: در انتصابات باید به شایستگان روی بیاوریم. افراد باید شرایط احراز شغل را داشته باشند و از چارچوب ضابطه کُند انتخاب مدیران رد شوند. سال های سال یک نفر را در جایی گذاشته ایم که نتوانسته بدرستی تحلیل کند و برنامه بدهد و بهره وری را بالا ببرد. این خیانت به مردم است. نباید این اتفاق بیافتد.

به گزارش جماران؛ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه اسم "مطالبات" را فساد نمی‌گذارم اما شما پشت پرده آن را "فساد" بخوانید گفت: قریب به ۲۲۰ پرونده مفتوح مطالبات داریم. به این سوال‌ باید پاسخ داد که آیا ممکن است مدیری که تصمیم گرفته شرکتی را ۲۲۰ میلیارد تومان از آدمی طلبکار کرده، مسیر درستی را رفته باشد؟ به چه حقی باید این طلب ایجاد شود و سال‌های سال باقی بماند؟ و تا کی باید این پرونده‌ها که سابقه حتی تا ۱۵ سال دارند باز بمانند؟

محمد شریعتمداری در آیین تکریم «جمشید تقی زاده»، مدیرعامل سابق و معارفه «سید میعاد صالحی»، مدیر عامل جدید صندوق بازنشستگی کشوری که در محل صندوق بازنشستگی کشوری برگزار شد با اشاره به حوادت ناشی از وقوع سیل در کشور در چند روز گذشته گفت: ممکن است با مخاطرات جدیدی هم مواجه شویم و باید با هوشمندی همدلی و تدبیر از این مسیر عبور کنیم ضمن آنکه بابت از دست دادن تعدادی از هموطنانمان مصیبت زده هم هستیم. 

وی افزود: امیدواریم همه آسیب دیدگان حادثه هرچه سریعتر به شرایط مطلوبتری برسند و در ادامه با مخاطرات کمتری مواجه باشیم.

شریعتمداری با اشاره به هویت مالی صندوق بازنشستگی کشوری که اغلب در ذهن ها متبادر می‌شود گفت: صندوق جنبه های فرهنگی و اجتماعی هم دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. حفظ عزت و تامین معیشت عزت مند و کرامت افرادی که سال ها خدمت کرده‌اند میسر می‌شود و یکی از انتظارات بازنشستگان توجه به حوزه معنوی، فرهنگی و اجتماعی و استفاده از تجارب ارزشمند آنها است.

وزیر رفاه ادامه داد: صندوق باید محل ارزشمندی برای دیده شدن و استفاده از تجارب ارزشمند بازنشستگان باشد و این وظیفه سنگینی است که به روی دوش مسئولان صندوق است.

وی با بیان اینکه صندوق در دوره گذشته قدم هایی را در این عرصه برداشته است گفت: آقای تقی زاده در دوره کوتاهی بر مسند مدیریت صندوق حضور داشت و اقداماتی موثر از جمله توسعه خانه های امید را انجام داد که نور امیدی در چشم بازنشستگان به هنگام افتتاح این خانه ها مشاهده می کردم.

وزیر رفاه افزود: نام این صندوق بازنشستگی است اما نام با مسمایی نیست، بلکه صندوق آتیه کارمندان و بازنشستگان دولت هم هست و باید از آن صیانت کند.

وی با اشاره به اینکه یک موضوع اساسی صندوق بازنشستگی کشوری که به تصمیمات کلان نظام هم برمی‌گردد پایداری آن است اظهار کرد: امروز چه تعداد صندوق ها به بودجه عمومی متصل و وابسته اند؟ صندوق لشکری صددرصد به بودجه عمومی وابسته است. صندوق کشوری هم با نسبت کمتر به بودجه عمومی وصل است.

وزیر رفاه ادامه داد: یکی از چالش های مهم کشور، صندوق های بازنشستگی است. در این میان تامین اجتماعی در شرایط مطلوب تری بسر میبرد هرچند اگر وارد جزئیات شویم باید بگوییم دولت بدهی هنگفتی به تامین اجتماعی دارد و به همین علت هزینه های مالی انباشته و دریافت وام های بانکی کلان برای جبران هزینه ها را شاهدیم.

شریعتمداری با اشاره به اینکه برخی صندوق های بازنشستگی، متوسط العمر و میانسال اند و برخی دیگر صندوق های در حال احتزارند و شرایط نامطلوبی دارند و در سرازیری هستند که باید برای آنها تدبیر کرد گفت: به جز تامین اجتماعی مابقی صندوق ها، کمابیش چنین شرایطی دارند که نیازمند تصمیم گیری های کلان است. طی چندسال اخیر جدایی شورای عالی و سازمان بیمه سلامت رخ داد و ادغام وزارتخانه های کار و تعاون و رفاه به اصول راهبردی منشا نگارش قانون جامع تامین اجتماعی و عمل به آن لطمه زد.

وی با بیان اینکه کاهش میزان هزینه ها، افزایش میزان ورودی، صیانت جدی از حق الناس، پایدارسازی صندوق ها و استقرار نظام شفافیت در تمام ابعاد در اولویت کاری دوره جدید صندوق و مورد تاکید ماست گفت: کمیته شفافیت در صندوق شکل گرفته، قدمی عقب نمی رویم و با عزم جدی پیش می رویم. صندوق باید مرکزی نمونه در فسادستیزی از دید مردم و ناظران بیرونی باشد.

شریعتمداری با اشاره به انتصاب مدیران بالادستی گفت: همه مدیران پاکدست اند، اما معمولا سن که بالا می رود و از جوانی فاصله می گیریم و روابط بین مدیران در سطوح مختلف دیرینه می‌شود، بیان برخی موارد، مشکل و محافظه‌کاری بین روابط حاکم می‌شود. امروز در دنیا به جوانگرایی و نوآوری توجه زیادی می‌شود.

وی به ضرورت توجه به بکارگیری نخبگان جوان در عرصه های مدیریتی گفت: باید با قدم های تند و به شکل جهادی به این سمت حرکت کنیم. هرکس با ما همراه است جایش روی چشم ماست، اما کسی که نخواهد باید برود. چرا باید دریافت اطلاعات مالی و انتصابات از برخی شرکت ها مشکل باشد؟ 

وزیر رفاه ادامه داد: اگر کار درستی انجام دادیم باید دفاع کنیم و اگر نکردیم عذرخواسته و افراد را برداریم. تاکید کردیم رزومه اشخاصی که منصوب کردیم باید روی سایت ها بیاید اگر کسی بد در جایی نشسته باید کنار برود. از حقوق نجومی حرف زدیم؛ اما باز هم در برخی شرکت های ما افراد سفرهای داخلی و خارجی می روند و پاداش بالا و نامتعارف و بیش از مصوبه دولت می‌گیرند که از گوشت سگ حرام تر است که بررسی و پس خواهیم گرفت. 

شریعتمداری ادامه داد: قطعا ارزش کار آدم‌ها متفاوت است اما همان هم متر و معیار دارد و باید معقول و منطقی باشد. آنها که بیش از مصوبه هیئت وزیران دریافت کرده اند، حرام است و باید برگردانند، اگر هم برنگردانند، من خودم میگیرم و برمیگردانم. باید مسیر شفافیت را طی کنیم. 

وزیر رفاه تاکید کرد: در انتصابات باید به شایستگان روی بیاوریم. افراد باید شرایط احراز شغل را داشته باشند و از چارچوب ضابطه کُند انتخاب مدیران رد شوند. سال های سال یک نفر را در جایی گذاشته ایم که نتوانسته بدرستی تحلیل کند و برنامه بدهد و بهره وری را بالا ببرد. این خیانت به مردم است. نباید این اتفاق بیافتد.

شریعتمداری با اشاره به اینکه کمیته انتصابات باید جدی گرفته شود و مسیر، مسیر شایسته سالاری باشد اظهار کرد: آقای صالحی، استاد جوان دانشگاه، جزو رتبه های برتر کنکور و دانشگاه بوده و عضو هیئت مدیره صندوق های کوچک مختلف بوده ودر زمینه های مختلف صاحب فکر و اندیشه است. البته که تجارب آقای تقی زاده و مانند او حتما نیاز است. از تجارب و فکر و اندیشه ایشان در کنار خودم استفاده می کنم.

وی ادامه داد: اسم "مطالبات" را فساد نمی‌گذارم، اما شما آن را "فساد" بخوانید. قریب به ۲۲۰ پرونده مفتوح مطالبات داریم. به این سوال باید پاسخ داد که آیا ممکن است مدیری که تصمیم گرفته شرکتی را ۲۲۰ میلیارد تومان از آدمی طلبکار کرده، مسیر درستی را رفته باشد؟ به چه حقی باید این طلب ایجاد شود و سال های سال باقی بماند؟ تا کی باید این پرونده ها که سابقه حتی تا ۱۵ سال دارند باز بمانند؟

شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید جلوی تخلفات گرفته و تکرار نشود عنوان کرد: نباید تعهدی بدهیم که از انجام آن برنمی‌آییم.

وزیر رفاه همچنین با اشاره به اینکه هیئت امنا، مدیرعامل و افراد ذی مدخل باید در ارتباطی تنگاتنگ درباره مسائل صندوق گفت وگو کنند گفت: باید به سمت اصلاحات پارامتریک در صندوق بازنشستگی برویم. بر موضوع کنترل کیفیت کار داخلی تاکید دارم. حسابرسی داخلی حتما باید حاکم باشد.

شریعتمداری همچنین با تاکید بر ضرورت بکارگیری زنان در عرصه های مدیریتی گفت: برخی تصمیمات روی میز مانده است که باید حل و فصل شوند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.