به گزارش جماران؛ در تازه ترین سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی آمده است:

«وقایع پس از استعفای دکتر ظریف وزیر امور خارجه،‌ واقعیت‌هائی را نمایان ساخت که نمی‌توان از کنار آنها گذشت. ثبت تفسیری و تشریحی این واقعیت‌ها در تاریخ کشورمان دارای اهمیت زیادی است.

یکی از این واقعیت‌ها این است که حمایت عمومی از دکتر ظریف و تقاضا از رئیس‌جمهور برای نپذیرفتن استعفای او نشان داد مردم در برابر حوادثی که ممکن است به انقلاب و نظام جمهوری اسلامی خدشه‌ای وارد کنند بسیار حساس هستند. این دغدغه عمومی که حتی در خارج از مرزها نیز احساس شد، بسیار ارزشمند است و پیام مهمی برای دشمنان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی دارد. آنها باید بفهمند که انقلاب اسلامی بخشی از هویت مردم ایران است و این مردم همواره آماده حراست از نظام جمهوری اسلامی و خادمان صدیق آن هستند.

دوم اینکه حمایت گسترده مردمی از وزیر امور خارجه نشان داد علیرغم مشکلات موجود، مردم به رأیی که به دست اندرکاران این دولت برای تعامل عزتمندانه با جهان و استمرار گفتگو با هدف احقاق حقوق ملت ایران داده اند، وفا دارند. دغدغه پرحرارت مردم و پیگیری لحظه به لحظه ماجرای استعفای دکتر ظریف از ناحیه اقشار مختلف مردم، این واقعیت را گوشزد کرد که مردم مذاکره در چارچوب اصول و آرمان‌ها را قبول دارند و از کسانی که در خط مقدم این تلاش انقلابی قرار دارند حمایت می‌کنند.

سوم آنکه مخالفان دولت و حتی مخالفان اشخاص مؤثر در پیشبرد اهداف دولت، هر چند براساس قانون، اخلاق و تعالیم دینی حق ابراز نظر و مخالفت دارند، اما عده‌ای مخالف خوانی را به یک شغل تبدیل کرده‌اند و از آن به عنوان ابزاری برای کاسبی استفاده می‌کنند. در ماجرای استعفای دکتر ظریف، این افراد بقدری اسیر هواهای نفسانی شدند که آشکارا همنوائی خود با سردمداران رژیم صهیونیستی را برملا ساختند. اینان نشان دادند که تشنه قدرت هستند و برای رفع عطش خود به هر کاری که لازم بدانند حتی دروغ، تخریب و هتاکی متوسل می‌شوند. این واقعه، یکبار دیگر نقاب تزویر از چهره این عناصر کنار زد و چهره واقعی آنها را آشکارتر کرد.

چهارم آنکه دقت در انگیزه استعفای وزیر خارجه نشان می‌دهد یکی از مشکلات کشور ما ورود دستگاه‌های مختلف به محدوده‌های غیرمرتبط با آنهاست. قانون، محدوده‌ها را مشخص کرده و اگر تمام دستگاه‌ها، نهادها و افراد در چارچوب قانون عمل کنند هرگز چنین مشکلاتی پیش نخواهد آمد. وزارت امور خارجه در صف مقدم روابط خارجی قرار دارد و همه باید در هر اقدامی که به خارج از مرزها مربوط می‌شود خود را با این وزارتخانه تطبیق بدهند. این موضوع بقدری اهمیت دارد و آنچنان با حیثیت و اعتبار نظام مرتبط است که هر اقدام خارج از چارچوب‌های مقررات وزارتخارجه می‌تواند هزینه‌های سنگینی بر نظام تحمیل کند و لطمه‌های جبران ناپذیری به کشور وارد نماید. از ماجرای استعفای دکتر ظریف، همه باید این درس را بگیرند که به حق قانونی خود قانع باشند و پا را فراتر از آنچه قانون برای آنها مشخص کرده است نگذارند.

پنجم آنکه وزن شخص دکتر ظریف به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران علاوه بر داخل کشور، در خارج از مرزها نیز مشخص شد. شادی دشمنان انقلاب اسلامی از استعفای دکتر ظریف و نگرانی شخصیت‌های مطرح جهانی از این استعفا آشکارا به معنای کارآمد بودن دیپلماسی خارجی نظام جمهوری اسلامی و توانمندی شخص دکتر ظریف است. مخالفان و معاندان چه بخواهند و چه نخواهند، این واقعیت در تاریخ کشورمان و در تاریخ روابط بین‌الملل به ثبت خواهد رسید.

و ششم آنکه فقط وزیر امور خارجه کشورمان نیست که آماج تیرهای کینه توزی بدخواهان در داخل و خارج است. وزرای توانمند دیگری هم هستند که در نوبت قرار دارند. همه باید قدر افراد خدوم را بدانند و زمینه را برای امکان خدمت بیشتر آنها فراهم کنند و البته رئیس‌جمهور روحانی با کنار گذاشتن ملاحظات، وزرا و سایر عناصر اجرائی ناتوان را کنار بگذارد و افراد کارآمدی را جایگزین آنها نماید. شکستن حلقه بسته‌ای که رئیس‌جمهور را در محاصره خود دارد نیز یک خواست عمومی است.»

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.