نمکی گفت: امروز به دانشجویانمان ریزترین مسائل علمی را منتقل می کنیم اما وابستگی به فرهنگ که عامل اصلی چسبندگی به سرزمین هست را منتقل نمی کنیم. این ضعفی است که در آموزشهای دانشگاهی مان داریم ما آدم های تک بعدی تربیت می کنیم.

به گزارش جماران؛ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در عرصه توسعه دانش و زیرساخت های پژوهش و دستاوردهای عظیم علم پزشکی تقریبا بدون استثنا پیشرفت های چشمگیری داشته و از بسیاری از کشورها جلوتر هستیم.

سعید نمکی روز دوشنبه در بیست و هفتمین جشنواره دانشجوی نمونه افزود: به عنوان یکی از فعالان بنیانگذار توسعه علوم پزشکی کشور اعلام می کنم که دستاوردهای امروز ما قابل قیاس با سال 57 نیست. ما در سال 57 فقط 14 هزار پزشک در کشور داشتیم که اکثر آنها خارجی بودند.

وی اظهار داشت: در آن زمان یک بار در ظهر عاشورا برای سرکشی به یک بهداری در منطقه ای در یک روستا رفتم و دیدم مردم عاشق ابا عبدالله دارند سینه می زنند ولی در ایوان درمانگاه آن روستا، یک پزشک هندی با صدای بلند ترانه هندی گذاشته بود و گوش می کرد. نه او گناه داشت و نه ما.

وزیر بهداشت ادامه داد: ولی امروز هیچ منطقه و روستایی در کشور ما نیست که با سوادترین تیم پزشکی در آن حضور نداشته باشد و این حاصل همین توسعه پزشکی در کشور در این سال ها است.

وی افزود: هیچ پدیده ای ارزشمند تر از خدمت به هموطنان نیازمند خود نیست و هیچ چیزی ارزشمندتر از دعای خیر نیازمندان سرزمین خود نمی تواند باشد. 

نمکی تصریح کرد: من سخنان دانشجوی عزیزی که در این جلسه صحبت کرد و پرسید چرا نباید بریم را یادداشت کردم و پیگیری می کنم اما این را هم می دانم که کارهای زیادی انجام شده نامهربانی هایی شده یا ما تحمیل کردیم یا اینکه از دیگران به ما تحمیل شده اما برای ماندگاری در یک کشور چیزهای دیگری هم لازم است .

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: یکی از مشکلاتی که امروز در دانشگاهها داریم بریدن از فرهنگ ناب ایرانی اسلامی مان است ما در رشته طب، طبیب تربیت می کنیم، حکیم تربیت نمی کنیم. در پزشکی قدیم به پزشک می گفتیم حکیم، حکما، حکمت می دانستند فلسفه، عرفان و موسیقی و شعر می دانستند.

نمکی گفت: امروز به دانشجویانمان ریزترین مسائل علمی را منتقل می کنیم اما وابستگی به فرهنگ که عامل اصلی چسبندگی به سرزمین هست را منتقل نمی کنیم. این ضعفی است که در آموزشهای دانشگاهی مان داریم ما آدم های تک بعدی تربیت می کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: اگر کسی حافظ و فردوسی و شاهنامه و سعدی را شناخت ( سعدی صدها سال قبل درباره علم طب شعر گفته) شاید دیگر این حرف را نمی زند، من 28 سال پیش مسئولیتی در موضوع بهداشت داشتم و رفتم به سازمان ملل و دیدم بالای اتاق مسئولان آنجا شعرهای سعدی درباره طب به انگلیسی نگاشته شده بود. آنها می گفتند سعدی اولین فردی است که درباره برخی بیماری ها سخن گفته است.

نمکی گفت: چیزی که مرا به مسئولیت وزارت بهداشت گماشت و الان در مقابل شما ایستادم و این مسئولیت سنگین را پذیرا شدم شیفتگی به خدمت به سرزمین خود به مانند بسیاری از پیشکسوتان بوده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.