سعید نمکی به عنوان سیزدهمین وزیر بهداشت جمهوری اسلامی از مجلس رای اعتماد گرفت

به گزارش جماران، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی در این نشست با تبریک چهلمین سالروز انقلاب اسلامی، به معرفی وزیر پیشنهادی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی پرداخت و اظهارداشت: همه ما می‌دانیم که بخش سلامت، بهداشت، مسأله رسیدگی به بیماران، هزینه های سلامت، پیشگیری از بیماری‌ها، استقلال در این زمینه و توریسم سلامت ،چقدر برای کشور  اهمیت دارد.

دکتر روحانی گفت: با نگاهی اجمالی به آمارهای اولیه بخش سلامت ، کاملاً روشن می شود که در این چهل سال، چه گام های بلندی نظام جمهوری اسلامی ایران در راه سلامت مردم برداشته است.

رئیس جمهور افزود: در سال 56 و 57 قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، کل پزشکانی که در کشور خدمت می‌کردند، 14 هزار و 700 نفر بودند که از این آمار، 6 هزار نفر پزشکان خارجی بودند و نیمی از بخش بهداشت ، سلامت و درمان ما در حوزه پزشک عمومی یا متخصص، وابسته به پزشکان خارجی بود.

وی با تاکید براینکه در تخصص‌های مختلف به جز 8 رشته تخصصی پزشکی که در ایران بود، در بقیه موارد نیازمند به دانشگاه‌های خارج از کشور بودیم، تصریح کرد: امروز این استقلال بزرگ را انقلاب اسلامی برای ما به ارمغان آورده است که به جای 14 هزار پزشک، 140 هزار پزشک در این کشور خدمت می‌کنند و به جای 600 دانشجوی ورودی در رشته پزشکی در سال 57، امروز 6 هزار و یکصد نفر ورودی پزشکی داریم.

دکتر روحانی با اشاره به افزایش دو برابری جمعیت کشور از 36 میلیون نفر به 82 میلیون نفر، افزود: از لحاظ جمعیت  128 درصد افزایش داریم، اما در بخش بهداشت و درمان، آمار 2 برابری نبوده بلکه 10، 12، 15 برابر است.

رئیس جمهور با بیان اینکه حرکت ما در زمینه بهداشت و درمان، حرکت صحیح و درستی بوده و مسیری که انقلاب اسلامی در این زمینه انتخاب کرده است، ما را به هدف رسانده است، اظهار داشت: این بدان معنا نیست که امروز در بخش سلامت هیچ اشکال و ایرادی نداریم، قاعدتاً ضعف و اشکال هم داریم اما وقتی با 40 سال پیش و با سایر کشورها مقایسه می‌کنیم، پیشرفت کشور بسیار قابل ملاحظه است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه پزشکان فداکار،‌ایثارگر و مخلص در دوران 8 سال دفاع مقدس، در بیمارستان‌های خط مقدم خدمت می کردند و حتی در عملیات‌هایی فاصله خط مقدم تا پزشک و اتاق جراحی ما بیش از 7 کیلومتر فاصله نبود، افزود: بسیاری از بیمارستان ها در دوران جنگ ، در جاهایی مستقر بودند که حتی در تیررس گلوله خمپاره ها و در زیر بمباران‌هایی هوایی قرار داشتند و شماری از پزشکان و کادر درمانی ما در خط مقدم جبهه ها به فیض شهادت نائل آمدند و امروز هم پزشکان مخلص، مؤمن و ایثارگر کم نداریم.

رئیس جمهور اضافه کرد: البته در میان همه اقشار ممکن است، افراد کمی هم وجود داشته باشد که همه ویژگی‌هایشان مطلوب جامعه نباشد، اما این قشر همواره قشر مؤمن، فداکار و ایثارگر و مورد احترام جامعه بوده است و احترام به عالمان، دانشمندان و از جمله به پزشکان،  رسم ملت ما و یکی از اخلاقیات شایسته و درست مردم عزیز و بزرگ این سرزمین است.

دکتر روحانی با بیان اینکه در آغاز دولت یازدهم و قبل از اینکه دولت شروع شود در تبلیغات انتخاباتی در سال 92 به مردم قول داده بودم که یکی از اهداف دولت آینده موضوع سلامت، تجهیز بخش‌های مربوط به سلامت، در دسترس قرار دادن داروهای مورد نیاز و همچنین کاهش مخارج بیماران است، اظهارداشت: از ابتدای دولت یازدهم به فکر ایجاد طرحی برای تحول سلامت بودیم. تقریباً‌ در همان ماه‌های اولیه یعنی در اوایل سال 93 طرح تحول سلامت، اجرایی و عملیاتی شد و در اجرای این طرح برادر بسیار عزیزمان دکتر قاضی‌زاده هاشمی وزیر بسیار پرتلاش و مخلص و ایثارگر ،نقش بسیار ارزشمندی داشت.

رییس جمهور با اظهار امیدواری از اینکه در تاریخ کشورمان در کنار طرح تحول سلامت، نام دکتر هاشمی هم ماندگار باشد،گفت: یکی از تأسف‌های من در دولت دوازدهم این است که دوست بسیار عزیز و پرتلاش و خوبمان نتوانست تا پایان راه در کنار ما باشد. برای او هر کجا که هست آرزوی موفقیت می‌کنم. فردی خدوم، جهادی و مردی است که آشنایی من با او به دوران دفاع مقدس و ایام جنگ برمی‌گردد.

دکتر روحانی تا کید کرد: در طرح تحول سلامت کار بزرگی در این کشور انجام گرفته و دولت و مجلس برای اجرای طرح تحول سلامت هر دو دست به دست هم دادند.

رئیس جمهور ادامه داد: شاید دولت هیچ‌کار مهمی را بدون حمایت و کمک نمایندگان نتواند انجام دهد؛ همین امروز زحمت تصویب بودجه سال آینده بر دوش شماست و خوشحالم که در بخش کمیسیون تلفیق کارها را به اتمام رساندید و بعد از 22 بهمن کار بررسی نهایی را آغاز می‌کنید تا هر چه زودتر به دست ما برسد و بتوانیم سریعتر برای سال آینده برنامه‌ریزی کنیم.

دکتر روحانی با تقدیر از رئیس، هیأت رئیسه و نمایندگان مجلس شورای اسلامی بخاطر تصویب 4 لایحه مهم علیه پولشویی و تروریسم، گفت: این به عنوان یک کار مهم از سوی مجلس و دولت در تاریخ کشور ثبت می‌شود، چراکه ما همیشه پیشتاز مبارزه با تروریسم بودیم و نباید اجازه دهیم قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها  و عده‌ای که خودشان دستشان به خون مردم آلوده است و ترورهای مختلف را در طول تاریخ انجام داده‌اند، مدعی مبارزه مالی با تروریسم باشند و بهانه‌ای به آنها دهیم که آنها بتوانند به ما اهانت کنند.

رئیس جمهور ادامه داد: دو لایحه آن نهایی شده و 2 لایحه دیگر هم ان شاء‌الله در مراحل بعدی نهایی شود و یک بخش تکمیلی هم که به عنوان دو فوریت تقدیم مجلس شورای اسلامی کردیم نیز به دست نمایندگان تصویب شود تا دست مسئولین برای روان‌سازی مبادلات خارجی و مالی و بانکی‌ بازتر شود.

دکتر روحانی با بیان اینکه در طرح تحول سلامت قدم‌های بسیار خوبی در این 5 الی 6 سال برداشته شده است، اظهار داشت: تعداد تخت های بیمارستانی در بدو پیروزی انقلاب حدود 55 هزار بوده و امروز 129 هزار و 600 تخت بیمارستانی داریم که این  یک رقم و تحول بسیار بزرگ بوده و  رشد  131 درصدی را نشان می دهد.

رئیس جمهور افزود: کار عظیم و بزرگی برای افزودن 24 هزار تخت بیمارستانی جدید و بازسازی 44 هزار تخت انجام گرفت و مجموعاً در این زمینه در کنار تجهیزات و تسهیلات قدم‌های خوبی در این چندسال برداشته شد و مخارج پزشکی برای بیماران بستری به زیر 10 درصد رسید و در روستاها تا 5 درصد و همچنین در طرح تحول، سلامت را به منزل و مسکن و زندگی مردم نزدیک و نزدیک‌تر کردیم.

 رئیس جمهور با اشاره به اینکه در آغاز پیروزی انقلاب 1500 خانه بهداشت در کشور وجود داشت و امروز 12 برابر آن یعنی 18 هزار خانه بهداشت در این کشور فعال است، گفت: از سوی دیگر اگر پزشکان متخصص ما در گذشته فقط در شهرهای بزرگ حضور داشتند، امروز بحمدالله تا مناطق مرزی کشور نیز رفته و مستقر شده اند. امروز بسیاری از شهرهای کوچک و روستاها با فاصله کمکی به پزشک و متخصص دسترسی دارند که این تحول بزرگی در عرصه بهداشت و درمان است.

دکتر روحانی با بیان اینکه بسیاری از سران کشورهای دنیا در ملاقات و گفتگو ،نسبت به طرح تحول سلامت در ایران دچار شگفتی هستند و می‌گویند شما چگونه توانستید این طرح با این عظمت را در ایران اسلامی اجرایی و پیاده کنید، افزود: خیلی از کشورهای صنعتی و بزرگ هنوز در اجرای چنین طرحی به خوبی موفق نبوده اند و این یکی از افتخارات بزرگ نظام جمهوری اسلامی ایران است.

رئیس جمهور اظهار داشت: قبل از انقلاب در درمان بسیاری از بیماری‌ها و عمل‌های جراحی نیازمند بودیم که بیمار ما به خارج از کشور برود اما امروز تقریباً این نیاز به طور کامل مرتفع شده است و حتی وضعیت برعکس شده است. امروز تعداد زیادی گردشگر سلامت در این کشور داریم. تعداد زیادی از مردم کشورهای همسایه و حتی ایرانی‌هایی که در اروپا و آمریکا ساکن هستند، برای انجام جراحی‌ به ایران سفر می‌کنند و این نه صرفا به خاطر اینکه خدمات درمانی در ایران ارزان‌تر است، بلکه به این دلیل که اینجا سلامت و جان آدم را با قیمت معامله نمی‌کنند. معلوم است اطمینان آنها به پزشک و جراح ایرانی و دقت و مراقبت آنها بیشتر از کشور محل اقامت‌شان است.

دکتر روحانی با اشاره به اینکه همه می‌دانیم برای نجات یک بیمار همه بخش‌ها باید دست به دست هم دهند، تصریح کرد: شما اگر بهترین جراح را داشته باشید اما مراقبت‌های بعد از عمل جراحی خوب انجام نشود، محل جراحی تبدیل به عفونت و بیماری و مشکل جدید می‌شود. یعنی همانطور که جراح و بیمارستان مهم است، پرستار هم مهم است. همانقدر که اینها مهم هستند آن که بیمارستان را نظافت می‌کند، هم مهم است که بیمارستان بهداشتی بماند.

رئیس جمهور ادامه داد: به همان اندازه که پزشک و پرستار و نظافت کننده بیمارستان مهم هستند، آنکه غذا را برای بیمار آماده می‌کند هم مهم است. اگر غذا آلوده باشد آن بیمار دومرتبه بیمار می‌شود. همه بخش‌ها در بیمارستان، تمام بخش‌ها باید دست به دست هم دهند تا بیمار به سلامت از بیمارستان خارج شود و بتواند زندگی عادی خود را شروع کند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود در دفاع از وزیر پیشنهادی بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جمع نمایندگان مجلس شورای اسلامی، به مشکل تهیه دارو در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: یادتان نرفته در اوایل سال 92 یکی از مشکلات بسیار مهمی که مردم با آن مواجه بودند مسأله دارو بود و بسیاری از داروها نایاب و بسیار گران بود.

دکتر روحانی با بیان اینکه امروز مشکل دارو حل شده است، گفت: در آغاز پیروزی انقلاب اسلامی از لحاظ عددی، 25 درصد داروها در داخل تولید می‌شده و 75 درصد داروی مورد نیاز را از خارج تأمین می‌کردیم اما امروز افتخار ما این است که 95 درصد دارو در داخل تولید می‌شود و 5 درصد نیاز دارویی کشور را از خارج وارد می‌کنیم.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه می‌توانیم با فراهم کردن تسهیلات بیشتر در این زمینه، صادرکننده دارو در منطقه باشیم، گفت: البته همین الان هم در بعضی از بخش‌ها نسبت به کشورهای همسایه ، غیرهمسایه و حتی اروپا، صادرکننده بخشی از داروها هستیم و  فناوری‌های پیشرفته‌ای که امروز در بیوتکنولوژی و ژنتیک و سلول‌های بنیادی وجود دارد، تحول بسیار بزرگی را در بخش سلامت بوجود آورده است.

دکتر روحانی ادامه داد: وزارت  بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وزارتخانه‌ای است که به بسیاری از وزارتخانه‌های دیگر متصل است. یعنی اینکه اگر می‌خواهیم بهداشت را حفظ کنیم، قاعدتاً باید از مواد غذایی  شروع کنیم که به وزارت کشاورزی و وزارت صنعت، معدن، تجارت مربوط می شود.

رئیس جمهور در این بخش از سخنان خود ابراز امیدواری کرد که مجلس به لایحه دولت درمورد تفکیک وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت ‌رای داده و بخش تجارت از صنعت و معدن جدا شود .

دکتر روحانی با بیان اینکه نسبت به تفکیک این وزارت خانه  اصرار دارد، گفت:  می‌دانید بدون وزیر بازرگانی مستقل مسایل و مشکلات صادرات و واردات و تنظیم بازار در کشور حل نمی‌شود و به همین خاطر من در ابتدای کار دولت دوازدهم لایحه دو فوریتی خدمت شما فرستادم و از شما خواهش کردم وزارت بازرگانی را جدا کنید.

رئیس جمهور تصریح کرد: بخش های مهمی از جمله صنعت معمولی، صنایع سنگین، معادن و از جمله بازرگانی را در این وزارت خانه داریم ، البته بخشی از بازرگانی را به وزارت جهاد کشاورزی دادیم و درمورد موضوعات مربوط به بازرگانی امروز اصلا نمی‌دانیم باید با کدام وزیر صحبت کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه اگر می‌خواهید مردم، برای خرید اجناس‌، کمتر معطل بشوند و اطمینان‌ بیشتری داشته باشند، به عنوان مسئول دولت خدمت شما عرض می‌کنم که راهی جز جداشدن وزارت بازرگانی وجود ندارد تا این وزارتخانه مستقل شود، تاکید کرد: درغیراینصورت مشکل ادامه پیدا می‌کند. این مشکل برای شخص من نیست بلکه برای همه ملت است و از شما به عنوان نمایندگان مردم خواهش می‌کنم در این زمینه به ما کمک کنید تا یک وزیر بازرگانی مستقل این کار را انجام دهد.

دکتر روحانی ادامه داد: در اولین قدم‌، این وزارتخانه با وزارت صنعت و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری دارد چراکه اگر مواد غذایی، پروتئین، کیفیت و سلامت لازم را نداشته باشند و موارد بهداشتی مراعات نشده باشد، آن مواد غذایی ممکن است به جای توانمندی و ایستادگی در برابر بیماری، فرد را بیمار کند. 

رئیس جمهور با اشاره به اینکه بارها به دکتر هاشمی تأکید کردم به دلیل گزارش‌های متعددی که به ما ارسال می شد، بر روی  آب آشامیدنی که در بطری‌ها ریخته می شود و مردم مصرف می کنند، دقت به عمل آید، گفت: در بررسی ها متوجه شدند که کیفیت آب یکی از این شرکت های معروف که مخصوصاً در اداره‌جات استفاده می شود، به مراتب از آب شیر تهران پایین‌تر بود که برای مدتی آن شرکت را تعطیل کردند اما دو مرتبه به کار خود ادامه داد و نمی‌دانم کیفیت آن چقدر درست شده است.

دکتر روحانی خاطر نشان ساخت: وزارت بهداشت باید رده‌بندی کند و برای مردم رده آب‌های الف، ب و جیم را مشخص کند و مردم بدانند که این موضوع باید درباره روغن و سایر مواد غذایی نیز رعایت شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه وزارت بهداشت همزمان با بخش کشاورزی و صنعت ، مسئولیت مهمی بر عهده دارد، گفت: اینکه چه نوع بذری کاشته شود، آن بذر دارای چه خواصی باشد، در آن ریزمغزی‌های آهن و روی به اندازه کافی باشد.لذا بهداشت و سلامت از کشاورزی و صنعت و ورزش شروع می‌شود.

دکتر روحانی اضافه کرد: با توجه به ورزش می‌توانیم ، نوجوان‌ها، جوان‌ها و افراد در سنین مختلف را سالم‌سازی کنیم لذا بخش بهداشت و وزارتخانه آن باید با وزارتخانه‌های مختلف در تماس باشد و اگر می‌خواهیم توریسم سلامت داشته باشیم، بخش سلامت باید با بخش گردشگری ، رابطه بسیار نزدیکی داشته باشد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وزیر بهداشت باید فردی ذی‌الفنون بوده و از بخش‌های دیگر هم اطلاع داشته باشد، اظهارداشت: وزارت بهداشت یک بخش کوچکی نیست بلکه بخش وسیعی است و باید از داروسازی هم آگاهی داشته باشد همانقدر که از آب آشامیدن مردم هم باید بداند. باید از انواع بیماری‌ها و راه‌حل آن مطلع باشد. همانطور که باید از مواد غذایی کشاورزی که برای مردم تأمین می‌شود نیز مراقبت کند. پس وزارتخانه بهداشت بایستی در بخش‌های مختلف، با قسمت‌های مختلف دیگر در تماس باشد.

دکتر روحانی با تاکید بر اهمیت اجرای سلامت الکترونیک و کارت الکترونیک برای سلامت در کشور تصریح کرد: این کار از امور مهمی است که اولاً تشخیص را آسان می‌کند، ثانیا از پول‌ها و هزینه‌هایی که نیازی نیست جلوگیری می‌کند، ثالثاً از باندهای فسادی که متأسفانه در مراکز تشخیص و برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها وجود دارد که البته زیاد هم نیست، جلوگیری می کند.

رئیس جمهور تصریح کرد: با سلامت الکترونیک می‌توانیم از این مسأله عبور کنیم؛ شفاف می‌شود این فرد امسال، چند بار ام‌.آر.‌آی کرده، چند بار اسکن و عکس و چند بار به دکتر مراجعه کرده و چه مقدار دارو مصرف کرده است.

دکتر روحانی افزود: هم می‌توانیم پزشک را کنترل کنیم و ببینیم برای مریض چقدر دارو می‌نویسد و هم متخصصین و نظام پزشکی و ناظران می توانند بررسی کنند که این داروها چه مقدار ضروری و لازم بوده و چه مقدار زینت النسخه بوده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه زینت‌النسخه نمی‌خواهیم بلکه دارو برای بیمار می‌خواهیم، گفت: برای این کار تعداد زیادی از پزشکان ما متعهد هستند و این کار را می‌کنند و برخی هم ممکن است دقت نکنند؛ یک مقدار هم به فرهنگ جامعه مربوط می‌شود. اگر یک مریض پیش پزشکی برود و پزشک او را معاینه کند و در نهایت به او بگوید تو نیاز به دارو نداری، باید یک مقدار استراحت و نوشیدنی‌ها بیشتر مصرف کنید، می‌گوید اصلاً این دکتر هیچ سوادی نداشت؛ حتی اگر پزشک نسخه و دارو کم بنویسد باز هم طرف می‌گوید این چه پزشکی بود دو تا قرص برایم نوشت، آن پزشکی که زیاد می‌نویسد خوب است!

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه در فرهنگ جامعه نیاز به یک تحول داریم و فرهنگ جامعه ما باید اصلاح شود، اظهار داشت: این کار نیاز به یاری صدا و سیما و رسانه‌ها، روزنامه‌ها و مجلات پزشکی و فضای مجازی دارد؛ این همه هشتک درست می‌کنیم، یک بار هم هشتک درست کنیم برای مبارزه و جلوگیری از داروهایی که نیاز نیست و زینت النسخه است؛ این کار را باید انجام دهیم.

 

اگر پزشک خانواده روش مناسبی است، آن را در همه کشور اجرا کنید

محمدحسین فرهنگی به عنوان نخستین مخالف گزینه پیشنهادی وزرات بهداشت گفت:  بنده سوابق جناب نمکی را که مرور می‌کردم، سوابق ارزشمندی در گذشته ایشان دیدم. امیدوار هستم با رایی که از مجلس می‌گیرند در انجام وظایف خطیر موفق باشند. صحبت‌هایی که آقای رئیس‌جمهور فرمودند استماع کردیم که بعضا مربوط به موضوع بود و بعضا مربوط به موضوع نبود. در آن بخش که مربوط نبود، کاش به جای درخواست بزرگ‌تر کردن دولت، در خصوص مسائل معیشتی مردم صحبت می‌کردند. در خصوص بازار ارز، قیمت‌ها و مایحتاج عمومی سخن می‌گفتند و آرامشی به جامعه می‌دادند.

وی ادامه داد:‌ علت اینکه به عنوان مخالف ثبت‌نام کردم، این نیست که ایشان در این جایگاه ناموفق باشند. دنبال این هستیم که دغدغه‌هایی که از گذشته وجود داشت را بیان کنیم و ایشان بفرمایند برای رفع این مشکلات چه برنامه‌هایی دارند چرا که سوابق و برنامه‌ها کامل نبودند.  

نماینده تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی توصیه‌ای به بخش سلامت داشتند و فرمودند بیماران و همراهانشان نباید جز رنج بیماری دغدغه دیگری داشته باشند. آیا وضعیت بهداشت و درمان ما اینگونه است؟!. آیا روا است به دلیل تجهیزات جزئی یک بیمار را سه بار به اتاق عمل ببرند و  برگردانند. اخیرا یکی از معاونان وزارتخانه در خصوص مدیری تعریف و تمجید کردند؛ پرسیدند معیار شما چیست، گفتند شاخص‌ها است. شاخص‌های خود را بیاورید؛ اینکه در یک بیمارستان تحت مدیریت آن مدیر، بیمار را با کپسول به دستگاه ام آر آی می‌برند و آن بیمار با شکل فجیعی از بین می‌رود جزو شاخص‌های شما است؟!.

وی ادامه داد: در دو، سه دوره اخیر مجلس بودجه بخش بهداشت و درمان از ۱۲ هزار میلیارد به ۳۸ هزار میلیارد رسیده است؛ آیا این سه برابر شدن آثاری که باید می‌داشت را  برجای گذاشته است؟!. آیا شاهد شرایط بهتر بودیم؟!. در مراحل مختلف تصریح کردیم. این‌ها فقط برای دارو،‌ تجهیزات و امکانات است، نه برای حقوق و دستمزد و امثال این‌ها که بیش از ۸۰ درصد به همان سمت سوق پیدا کرد. آیا جناب نمکی برای اصلاح شرایط و بردن شرایط بخش سلامت به سمت مردم و حل مسائل مردم به جای متورم کردن هزینه‌ها راهکار دیگری دارید؟ برنامه شما در این زمینه چیست. در بخش بهداشت، ما مشکلات بخش پیشگیری داریم. سازمان غذا و دارو داریم که بسیار ناموفق بوده است. نیازهای دارویی مردم کشور و اختلالات جسمی به وجود آمده است.

وی افزود:  انواع سرطان‌ها را مقایسه بفرمایید با سایر کشورها که شایع شده است. در درمان هم موفقیت‌های چندانی وجود نداشته است. آزمایش‌های کنترل‌کننده کیفیت غذا ناقص انجام می‌شود. دسترسی به پروتئین پایین است. طبق گزارش خودتان بیماری‌های قلبی و عروقی که افزایش پیدا کرده ناشی از غذا است. مسائل تربیتی و آموزش‌های بخش سلامت شرایط مناسبی ندارد. برخوردهایی که داخل دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها با دانشجویان و حتی متخصصان می‌شود را ببینید.

فرهنگی ادامه داد: شما اولین شخصیت غیرپزشک جراح هستید که در راس این وزارتخانه قرار خواهد گرفت. انتظار از شما در بخش دارو و تجهیزات بسیار بالا است، اخیرا مجوزی گرفته شد تا ۵۰۰ میلیون یورو در اختیار این بخش قرار گرفت؛ در این راستا استفاده صحیح به عمل بیاید. پزشک خانواده و نظام ارجاع قرار بود یا برای همه باشد یا برای برخی اما الان تنها به چند استان اختصاص پیدا کرده است. اگر تجربه خوبی است برای همه اجرا کنید؛ اگر پزشک خانواده و نظام ارجاع روش مناسبی است در همه کشور اجرا کنید اگر ناموفق است آن استان‌ها را از رنج این مساله خلاص کنید. باید پزشکان دولتی اجازه کار در بخش خصوصی را نداشته باشند. برنامه شما در این حوزه چیست.

وی ادامه داد: تامین اجتماعی از سیاست‌های وزراتخانه بهداشت آسیب دیده است. برای جبران آن چه برنامه‌ای دارید. چرا باید برای تامین هزینه سلامت اوراق بفروشید؟! در خصوص خرید تجهیزات پزشکی برای عده‌ای که بهشتی برای معاملاتشان بود برنامه‌ای خواهید داشت. ما می‌خواهیم انتظار داشته باشیم که قانون را اجرا کنید و پزشک خانواده را تعیین تکلیف کنید. دست شرکت‌های دارویی خارجی را به حداقل برسانید و با مافیای دارویی مخالف کنید و آنچه از بخش سلامت انتظار داریم ضمن حفط جایگاه فعلی در منطقه و جهان که جالب و ارزنده است به سمت پیشرفت حرکت کنیم. 

فرهنگی تاکید کرد: باید به سمت رفع آلام و مشکلات مردم و ایراد های ساختاری حرکت کنیم. باید به سمت به کار گیری مدیران پاکدست که همه هم و غم و انرژی خود را صرف بهتر کردن شرایط انجام دهیم. این انتظار مهمی است که در صورت توجه نام شما را به عنوان یکی از مدیران غیر پزشک و غیر جراح وزارتخانه‌ها با یک تجربه ارزشمند بدون تعصبات صنفی حرکت به سمت آرمان‌ها حرکت کنیم. پرستاران و نظام تعرفه‌گذاری نیاز به توجه شما دارند. بیماران منازل نیاز به توجه دارند. افرادی که نیازمند هستند و امکان درمان ندارند باید جزو برنامه های شما باشد.   

این نماینده مجلس در واکنش به تجمع نمایندگان دیگر برای صحبت با رییس‌جمهور از لاریجانی خواست از رییس‌جمهور درخواست کند وقتی را برای دیدار با نمایندگان در نظر بگیرند تا در جلسه رای اعتماد این میزان تجمع شکل نگیرد.

 

سیدمهدی فرشادان در نشست علنی امروز (دوشنبه، 15 بهمن ماه) مجلس شورای اسلامی، در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در موافقت با او گفت: نمکی تخصص، صداقت، راستگویی، سازماندهی، انتقادپذیری، توانایی لازم را داراست.

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی افزود: خوشحال هستیم فردی می خواهد سکان وزارت بهداشت را برعهده بگیرد که در بودجه دخل و تصرف داشته و در مقام بودجه نویسی و اجرا تبحر داشته و همچنین نسبت به سیاست و اقتصاد سلامت اطلاعات کافی دارد.

وی ادامه داد: بخش بهداشت و درمان از آن جائیکه به طور مستقیم با سلامت انسان ها سر وکار دارد نقشی بی نظیر در نقش پذیری اجتماعی دارد.

این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: شاخص های برنامه های نمکی توجه به ویژگی های برنامه مطلوب و قابل اجرا و میزان تحقق اهداف قابل اندازه گیری بوده و برای وصول آن ها در زمان تعیین شده معیار و شاخص وجود دارد. برنامه ارائه شده ضمن مطابقت با قوانین بالادستی به ویژه سیاست های کلی سلامت و قانون برنامه پنجساله ششم از چنین ویژگی هایی برخوردار است.

فرشادان ادامه داد: در حقیقت وزیر را در مقام پاسخگویی قرار داده، حفاظت مالی وکاهش پرداختی ها از جیب مردم، دستیابی به مرجعیت علمی در حوزه سلامت و کاهش خطر مرگ زودرس و بیماری های غیرواگیر از جمله برنامه ها و اهدافی هستند که مطابق این برنامه ها وزارت بهداشت باید با همراه نمودن سایر دستگاه های مرتبط در سال های باقیمانده از دولت آن ها را محقق کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شاخصه بعدی توجه به مولفه های اجتماعی تعیین کننده سلامت و فرابخشی بودن مقوله سلامت است؛ در برنامه وزارت بهداشت مداخلات مهمی در حوزه مشارکت مردمی و همکاری بین بخشی پیش بینی شده است، مداخلاتی از جنس توانمندسازی مردم گرفته تا رصد مطالبه گری در عرصه های اجتماعی و اقتصادی موثر در حوزه سلامت بوده که نقطه عطف برنامه های نمکی است.

وی یادآور شد: زیرا براساس متون علمی صد درصد سلامت به طور مستقیم متاثر از رفتار مردم و سیاست های توسعه ای خارج از بخش سلامت است که خوشبختانه این رویکرد مبتنی بر سیاست های کلی سلامت و ماده 72 قانون برنامه ششم توسعه کشور است که وزارت بهداشت را متولی سلامت مردم می داند.

این نماینده مردم در مجلس دهم افزود: شاخصه بعدی یکپارچگی در کارکردهای نظام سلامت و اجتماعی در حین استقلال قلمرو آن هاست، دقت در سیاست های اجتماعی و اولویت های نمکی نشان می دهد که وی در دوران تصدی در سازمان برنامه و بودجه به خوبی قلمروهای اجتماعی و سلامت را شناخته و در جهت هم راستا کردن آن ها راهکارهایی را ارائه کرده است که از جمله مهم ترین راهکارهایی که در برنامه به شفافیت بیان شده اصلاح ساختار نظام سلامت به منظور تقویت تولیت، چابک سازی و تفکیک نقش های اجرایی ذیل تولیت در یک تولیت واحد است؛ برای اجرایی کردن این رویکردها در جایگاه برنامه و کاهش تصدی گری وزارت بهداشت و ایفای نقش به عنوان متولی تاکید شده است.

فرشادان ادامه داد: شاخصه بعدی هم راستایی برنامه با قوانین و اسناد بالادستی است، برنامه ای که امروز از سوی نمکی ارائه شده چه در سطح اجرایی و راهبردی و عملیاتی علاوه بر جهت گیری در راستای حل مشکلات موجود مستند برنامه ششم توسعه کشور و سیاست های کلی سلامت است و این بدان معنا است که وزیر پیشنهادی اجرای قانون را پذیرفته و باور داشته و سپس خود را در مقام پاسخگویی به مجلس در قبال اجرای قانون قرار داده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه افزود: شاخصه بعدی توجه و کنترل هزینه ها و صرفه جویی از طریق ارتقاء بهره وری است که بنده به شخصه نگران تعهدات جدید وزارت بهداشت علیرغم تنگناهای مالی هستم اما محور قرار گرفتن مقوله تعیین منابع مالی پایدار و کنترل هزینه ها از طریق مدیریت شفاف و متناسب سازی درآمدها، هزینه ها و فعالیت ها و نیز توجه خاص به برقراری عدالت امیدوارکننده و قابل توجه است

 

 توجه به جنبه‌های اقتصادی طرح تحول ضروری است

 سعید نمکی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس در دفاع از برنامه‌هایش برای وزارت بهداشت اظهار کرد: اولین سوال نمایندگان درباره این است که طرح تحول به کجا خواهد رفت؟، طرح تحول توانست مشکلاتی را از دوش مردم بردارد. بنده به عنوان کسی که در سازمان برنامه در کنار هاشمی بودم و در جریان تامین منابع مالی و هدایت‌های آن هستم معتقدم که نقاط قوت طرح تحول باید جلو رود، نقاطی همچون برداشتن هزینه‌های کمرشکن بستری بیماران، حمایت از بیماران خاص و صعب‌العلاج و ماندگاری طبیب در نقاط محروم.

وی ادامه داد: این طرح را ادامه می‌دهیم اما این طرح نواقصی دارد که باید به جنبه‌های اقتصادی آن با نگاه کارشناسی‌تر پرداخت. تلاش می‌کنیم طرح را به گونه‌ای پیش‌ برده که جنبه‌های اقتصادی آن مورد توجه قرار گرفته و همچنین قوانین بالادستی و برنامه توسعه هم در آن توجه شود به خصوص مواردی همچون راهنمای بالینی، پزشک خانواده، سیستم اجرا و از همه مهم‌تر پرونده الکترونیک سلامت و نظام مالی پرداخت نوین.

ادامه دارد...

این خبر در حال تکمیل است..

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.