معظم له تاکید کردند: ایمان، اقتضاء می کند که خودکفا باشیم؛ اینکه فرمود «حب الوطن من الإیمان» از مصادیقش همین است که انسان به فکر خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه باشد، تکیه به بیگانه مانند تکیه به پای چوبین است.

به گزارش جماران؛ حضرت آیت الله جوادی آملی امروز در دیدار دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هیئت همراه که در قم برگزار شد، با اشاره به جایگاه رفیع علم «طب»، بیان داشتند: در جریان طبابت یک کار وزین به عهده شماست و آن این است که حرمت «طب» را حفظ کنید و آن را در حد بیطاری تنزل ندهید.

ایشان ادامه دادند: از آنجا که موضوع علم طب «انسان» است، پاسداشت حرمت طب به این است که انسان را حیوان ناطق ندانیم! بسیاری از بیماری ها می تواند در انسان به وجود بیاید که برای آنها نمی توان از طریق آزمایش هایی که روی موش صورت می گیرد درمانی پیدا کرد؛ بیماری هایی مانند اختلاس و احتکار و گرفتن حقوق نجومی را آزمایشگاه موش جواب نمی دهد. در نتیجه باید توجه داشته باشید شما عزیزان پزشک با «انسان» روبه رو هستید و لذا بایستی هم حرمت طب، هم حرمت طبیب و هم حرمت انسان را حفظ کنید.

معظم له در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشتند: اکثر بیماری ها مربوط به پرخوری و بدخوری است، دین به ما گفته تا اشتها نداشتید، غذا نخورید و قبل از سیر شدن کامل نیز، دست از غذا خوردن بکشید، افرادی که در ماه مبارک رمضان غصه دار می شوند، معلوم می شود که خود را خوب نشناخته اند، این افراد توجه ندارند که غذا باید در خدمت انسان باشد و نه انسان در خدمت غذا!

حضرت آیت الله جوادی آملی تاکید داشتند: توجه اصلی باید به مساله بهداشت و پیشگیری از بیماری باشد تا جامعه از هزینه های درمان نجات یابد.

ایشان با تاکید بر لزوم خودکفایی در زمینه پزشکی به ویژه دارو، بیان داشتند: «اعتقاد» است که می تواند طب را بالا ببرد. طب هرگز نباید خود را به اقتصاد وابسته بداند، به فکر پول نباشید، نباید به این دلیل که داروی داخلی ارزانتر از داروی خارجی است آن را تولید کنیم و یا با این تفکر که واردات داروی خارجی مقرون به صرفه است از تولید دارو در داخل صرفه نظر کنیم، بلکه باید بزرگتر بیاندیشیم؛ انگیزه ما باید «خودکفایی و استقلال» باشد نه مساله اقتصاد و منفعت. باید با انگیزه خودکفایی و استقلال به این سمت حرکت کنیم.

معظم له ادامه دادند: ایمان، اقتضاء می کند که خودکفا باشیم؛ اینکه فرمود «حب الوطن من الإیمان» از مصادیقش همین است که انسان به فکر خودکفایی و عدم وابستگی به بیگانه باشد، تکیه به بیگانه مانند تکیه به پای چوبین است.

این مرجع تقلید افزودند: باید مانند دریا باشیم، دریا مضایقه ای ندارد که به کسی سود برساند؛ اما وابسته به دیگری نیست و لولوء و مرجان را با هنر خود و در دل خود می سازد، این تفکر است که انسان را از وابستگی و حقارت نجات می دهد.

حضرت آیت الله جوادی آملی تصریح داشتند: این کشور به لطف الهی همه چیز دارد، منتها باید مسئولین، جوانان را هدایت کنند تا در مسیر صحیح علم و دانش قرار بگیرند.

ایشان خاطرنشان کردند: فخر این کشور مردان بزرگ علمی مانند بوعلی و فارابی هستند که نه استادی داشتند و نه کسی توان آن را داشت که شاگردی اینان را کند، این غرور و فرهنگ ملی ماست و این جوانان باید بدانند که  وارثان آنها هستند.

معظم له ابراز داشتند: فهم یک ملت، پشتوانه واقعی آن ملت است و این استعداد در جامعه ما وجود دارد و ما می توانیم با پاکی و قداست روح، کشور را با عظمت اداره کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 1114743
  • منبع: خبرگزاری حوزه
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.