اسنادی که بلومبرگ مشاهده کرده و مصاحبه های دیپلمات ها نشان می دهد مقام های آمریکایی در هفته های اخیر فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی را با تهدید به تحریم های بیشتر و درخواست بازرسی های شدیدتر افزایش داده اند.

به گزارش جماران؛ تارنمای بلومبرگ گزارش داد به اسنادی دست یافته که نشان می دهد تلاش آمریکا برای بازگشایی پرونده تحقیقات درباره ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران، با بی تفاوتی مقام های آژانس بین المللی انرژی اتمی مواجه شده است.

بلومبرگ در این گزارش نوشت: دولت ترامپ تلاش دارد تحقیقات ویژه درباره ابعاد ادعایی نظامی برنامه هسته ای گذشته ایران را بازگشایی کند؛ اما در جلب توجه مقام های بین المللی موفق نبوده است.

اسنادی که بلومبرگ مشاهده کرده و مصاحبه های دیپلمات ها نشان می دهد مقام های آمریکایی در هفته های اخیر فشار بر آژانس بین المللی انرژی اتمی را با تهدید به تحریم های بیشتر و درخواست بازرسی های شدیدتر افزایش داده اند.

اما سه دیپلمات که هفته گذشته در نشستی در نمایندگی آمریکا در آژانس در وین پایتخت اتریش شرکت داشتند، گفتند که این تلاش ها نتیجه ای در بر نداشته است.

به نوشته بلومبرگ، این بی تفاوتی مقام های آژانس حاکی از مشکلات فزاینده مقام های آمریکایی در متقاعد کردن متحدان خود برای پیروی از سیاست های واشنگتن علیه ایران است.

سه دیپلماتی که در نشست محرمانه روز 20 ژانویه در مقر آژانس در وین با حضور 70 دیپلمات برگزار شد، شرکت کرده اند: به شرط بی نام ماندن حاضر شدند جزئیات این نشست را فاش کنند.

این دیپلمات ها جزئیات آنچه جان بولتون مشاور امنیت ملی کاخ سفید «شواهد قابل توجه» از دروغگویی ایران به بازرسان آژانس خوانده را شنیده اند.

مبنای ادعاهای بولتون تحلیل بنیاد دفاع از دمکراسی ها (FDD) و موسسه دانش و امنیت بین المللی (IISS) از اطلاعات مورد ادعای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره تاسیسات هسته ای مخفی در ایران بوده است.

اسنادی که در نشست محرمانه وین بین شرکت کنندگان منتشر شده، نشان می دهد که آمریکا معتقد است این اطلاعات انجام مجدد تحقیقات آژانس درباره برنامه هسته ای گذشته و احتمالا کنونی ایران را ضروری می کند.

سندی دیگر نشان می دهد که آمریکا تهدید کرده در صورتی که اطلاعات بیشتری درباره سایت های مورد بازرسی ایران گزارش نشود، همکاری فنی این آژانس با ایران هدف تحریم قرار می گیرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی گفته است که بازرسی از تاسیسات هسته ای ایران بسیار سخت گیرانه است و ایران تاکنون به شدت به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) پایبند بوده است.

دیپلمات هایی که در نشست محرمانه آمریکا شرکت کرده اند می گویند آن ها اگرچه با آمریکا همکاری می کنند، اما از هرگونه اقدامی که به بحرانی جدید منجر شود خودداری می کنند.

نماینده یکی از کشورها در آژانس به بلومبرگ گفت که مجبور کردن آژانس به تکرار مکررات اطلاعات 20 ساله ممکن است درهای دیپلماسی را بسته و به «پیامدهای فاجعه بار» منجر شود.

به گزارش جماران، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه سال جاری با اعلام خروج واشنگتن از برجام دستور بازگشت تحریم های رفع شده به مدد این توافق را صادر کرد.

اتحادیه اروپا و دیگر طرف های برجام از جمله آلمان، انگلیس، چین، روسیه و فرانسه ضمن محکوم کردن خروج یکجانبه آمریکا از برجام، حمایت کامل خود را از این توافق اعلام کردند.

اتحادیه اروپا در تلاش برای حفظ برجام، ضمن احیای قانون انسداد برای پیشگیری از پیروی شرکت های اروپایی از تحریم های آمریکا، تلاشی را برای ایجاد سازوکار مالی ویژه ای آغاز کرد.

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه چهارشنبه گذشته اعلام کرد که سازوکار مالی ویژه اتحادیه اروپا موسوم به SPV که برای تضمین روابط تجاری ایران با اروپا ایجاد شده، در چند روز آینده اجرایی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.