رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه طبق توضیحات رییس بانک مرکزی دولت نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد گفت که بانک مرکزی در نظر دارد چهار صفر از پول ملی را حذف کنند که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود.

به گزارش جماران، حمیدرضا حاجی بابایی در توضیح جلسه فراکسیون ولایی با رئیس بانک مرکزی گفت: در این جلسه اعضای فراکسیون سوالاتی درباره وضعیت حساب ذخیره ارزی، دلیل عدم ارائه گزارش درست از تورم، وضعیت بانک ها و موسسات بانکی به دنبال آن نارضایتی مردم و نحوه نقل و انتقال ارز و محدودیت‌های به وجود آمده مطرح کردند.

به گفته وی، در این جلسه سوالاتی پیرامون مکانیزم توزیع ارز و انتقاداتی پیرامون ارتباط نادرست با کشورهایی مانند چین، روسیه و هند مطرح شد. نمایندگان عنوان کردند که تنها رابطه با اروپا هدف قرار گرفته است و به ازای حدود ۲.۷ میلیارد دلار از ارز واگذار شده برای واردت، کالایی وارد کشور نشده است.

حاجی بابایی با اشاره به توضیحات رئیس بانک مرکزی گفت: آقای همتی با اشاره به دو موضوع مهم ارز و پول در بانک مرکزی عنوان کرد که با وجود مشکل تورم و معیشت ثبات ارزی به وجود آمده است.

وی افزود: آقای همتی تاکید دارد دولت هیچ نقشی در بالا رفتن قیمت ارز ندارد، از سوی دیگر بر این باوریم که باید با کمترین هزینه بهترین نتیجه را بگیریم، اما اینکه چرا قیمت‌ها پایین نمی آید به دلیل چسبندگی است، البته همه فکر می کنند قیمت دلار دوباره افزایش پیدا می کند.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی ادامه داد: طبق توضیحات رئیس بانک مرکزی از ۳۳ میلیارد دلار صادرات صورت گرفته ۷ میلیارد دلار آورده شده که ۵.۵ میلیارد دلار آن برای پتروشیمی‌هاست لذا باید برای حل مشکلات با بانک مرکزی هماهنگ شود که البته آنها به تنهایی نمی توانند مشکلات را حل کنند.

حاجی بابایی افزود: به گفته رئیس بانک مرکزی مشکل اساسی ما ارز نیست بلکه ریال است، بحث پولشویی و قاچاق وجود دارد، همچنین عنوان شد که  جلوی چک پول‌هایی را که در دوبی خرید و فروش می‌شد گرفته‌اند .یکی از مشکلاتی که بانک مرکزی دارد دولتی‌ها و نمایندگان هستند که با مصاحبه‌ها تصمیمات بانک مرکزی را خراب می کنند.

وی ادامه داد: رئیس بانک مرکزی درباره روابط بین ایران و کشورها عنوان کرد که مسیر برای چین و کره باز شده و مسیر برای برقراری رابطه با هند در حال باز شدن است، با ترکیه نیز مذاکرات خوبی صورت گرفته است.

حاجی بابایی افزود: آقای همتی همچنین عنوان کرد که بحث بازار پول بسیار مهم است و حساس‌ترین قسمت اقتصاد کشور بانک‌ها هستند، سه نوع بانک داریم؛ بعضی‌ها وضع خوبی دارند، برخی وضع خوبی ندارند و اوضاع تعدادی از بانک ها خیلی خراب است.

به گفته وی، طبق توضیحات همتی نقدینگی سرگردان نداریم، هدایت نقدینگی معنا ندارد، نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیارد ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر دارند چهار صفر را از پول حذف کنند که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف چهار صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان.

حاجی بابایی گفت که رئیس بانک مرکزی در این نشست تاکید داشت که اصلاح نظام بانکی را با سرعت انجام می‌دهند.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.