پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران -تهران

​سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس خبر داد:

اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی در بودجه ٩٨

نظر مصارف لایحه بودجه در سقف اول ۴۰۷ هزار میلیارد تومان، اعتبارات جاری در سال ۹۸ حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان دیده شده است، که نسبت به قانون بودجه سال ۹۷، بالغ بر ۹ درصد رشد دارد. علاوه بر این اعتبارات عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان دیده شده که معادل قانون بودجه سال ۹۷ است و اعتبارات تملک دارایی مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ۱۸ درصد کمتر از قانون بودجه سال ۹۷ خواهد بود.

به گزارش جماران؛ سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه در جلسه امروز این کمیسیون برای بررسی لایحه بودجه سال ۹۸، گفت که در این لایحه نرخ ارز برای کالاهای اساسی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان پیش بینی شده است.

محمدمهدی مفتح با اشاره به نشست عصر امروز(سه‌شنبه) کمیسیون برنامه و بودجه که با حضور نوبخت رئیس سازمان برنامه و  بودجه و معاونین وی برگزار شد، گفت: براساس گزارش ارائه شده بودجه سال آینده در ۲ سقف اعتباری تنظیم شده است، در سقف اول ۴۰۷ هزار میلیارد تومان دیده شده است و در صورتی که برخی از درآمدها حاصل شود این سقف به ۴۴۷ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا می کند.

وی افزود: همچنین از نظر مصارف لایحه بودجه در سقف اول ۴۰۷ هزار میلیارد تومان، اعتبارات جاری در سال ۹۸ حدود ۳۲۰ هزار میلیارد تومان دیده شده است، که نسبت به قانون بودجه سال ۹۷، بالغ بر ۹ درصد رشد دارد. علاوه بر این اعتبارات عمرانی ۶۲ هزار میلیارد تومان دیده شده که معادل قانون بودجه سال ۹۷ است و اعتبارات تملک دارایی مالی ۲۵ هزار میلیارد تومان است که ۱۸ درصد کمتر از قانون بودجه سال ۹۷ خواهد بود.

سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه گفت: اگر درآمدهای کشور افزایش یابد و به سقف دوم بودجه برسد، اعتبارات مالی از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان  به ۳۵۱ هزارمیلیارد تومان افزایش پیدا می‌کند، اعتبارات عمرانی از ۶۲ هزارمیلیارد تومان به ۶۳.۸ هزار میلیارد تومان داریم، تملک مالی دارایی از ۲۵ هزارمیلیارد تومان به ۳۲.۷ هزارمیلیاد تومان  افزایش می‌یابد. این نکته حایز اهمیت است که این ارقام متناسب با افزایش بودجه تحقق می‌یابد اما سقف تحقق این ارقام است.

مفتح با اشاره به منابع درآمدی لایحه بودجه سال ۹۸ اضافه کرد: درآمدهای مالیاتی ۱۲۶.۷ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده است که این رقم در سال جاری ۱۱۴ هزار میلیارد تومان بوده، ۱۱ درصد رشد دارد به این معنا نیست ما مالیات اضافه‌تر می گیریم بلکه پایه مالیاتی رشد پیدا می‌کند، وقتی به طور مثال حقوق کارمندان ۲۰ درصد افزایش پیدا می‌کند طبیعتا درآمد مالیاتی به نسبت سال گذشته افزایش می‌یابد. همچنین برداشت از صندوق  توسعه ملی ۲۰ درصد پیش بینی شده و نرخ ارز برای کالاهای اساسی ۴ هزار و ۲۰۰ تومان و ۱۴ میلیارد دلار برای تامین کالاهای اساسی دارو، تجهیزات پزشکی و نهاده های کشاورزی در نظر گرفته شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.