معاون اول رئیس جمهور با بیان این که چالش اصلی کشور مقابله با تحریم‌های ظالمانه امریکا است، گفت: آمریکا به دنبال این است که نفت ایران فروخته نشود. ما هم بودجه 98 را به گونه‌ای تنظیم کردیم که سهم درآمدهای نفتی خیلی بیشتر از 25 درصد نباشد.

به گزارش جماران، اسحاق جهانگیری صبح امروز در سخنرانی خود در مراسم روز ملی بیمه با اشاره به اینکه توسعه پایدار و توسعه اقتصادی، بیش از سایر جوانب توسعه مورد توجه است، اظهار کرد: به همین دلیل فشار دشمن به سمت اقتصاد متمرکز شده است تا با زمین گیر کردن اقتصاد کشور به سایر بخش‌ها هم آسیب برساند.

وی ادامه داد: ما وظیفه داریم به مسائل اقتصادی کشور به طور جدی بپردازیم و اقتصادی مقتدر رقم بزنیم که رشد مطلوبی داشته باشد، سرمایه گذاری مناسبی انجام دهد و از منابع خارجی بهره ببرد. یکی از چالش‌های هر خانواده‌ای بیکاری جوانان تحصیل‌کرده است. چقدر کشورهای دنیا آرزوی داشتن جمعیت جوان دارند، ولی ما باید غصه بخوریم که برای جوانان اشتغال درست نکرده‌ایم.

جهانگیری بیان کرد: اگر اقتدار ایران در منطقه به چالش کشیده شود قطعا خاورمیانه و خلیج فارس دچار بحران و آشوب می‌شود. حضور ایران مقتدر در منطقه ناامن خاورمیانه به ثبات این منطقه کمک می‌کند. ما باید همان طور که اقتدار در منطقه داریم اقتصاد مقتدری را هم رقم بزنیم.

وی با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان اظهار کرد:‌ آمریکا گفته است که نباید نفت ایران فروخته شود یا به جای پول با کشورهای دیگر و حمل و نقل کالا به ایران اتفاق بیافتد، اما ما هم در این زمینه‌ها برنامه ریزی داریم. ما اصرار داشتیم بودجه 98 را به موقع تدوین کنیم و تصویب کرده و اعلام کنیم، بودجه  کشور را در شرایط تحریم نیز با درآمدهای مطمئن تنظیم کرده‌ایم. بعید می‌دانم سهم درآمدهای نفتی در بودجه 98 خیلی از 25 درصد بالاتر باشد. اگر دستگاه های دولتی هم به سمت صرفه جویی بروند هزینه‌های غیر ضروری کاهش می‌یابد.

بر اساس این گزارش، معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تلاش‌های دولت یازدهم برای ایجاد ثبات اقتصادی و تعامل با دنیا، بیان کرد: آمریکا و کشورهایی که با ملت ایران دشمنی دارند دست به حرکت عجیبی زدند. اعتبار آمریکا با زیر پا گذاشتن قوانین بین‌المللی دچار مشکل شد. آنها همیشه مدعی اجرای قوانین بین‌المللی بوده و به بهانه‌ اجرای مصوبات شورای امنیت سازمان ملل در دنیا لشگر کشی می‌کردند، اما آمریکا این بار برخلاف قطعنامه شورای امنیت از برجام خارج شد و ایران را تحریم ظالمانه‌ای کرد و جنگ اقتصادی ، روانی و رسانه‌ای علیه ملت ما آغاز کرد.

وی ادامه داد: البته در این مسیر هم از لحاظ اخلاقی و هم سیاسی ملت ایران برنده بوده است. سازمان‌های معتبر بین‌المللی مکرر گزارش می‌دهند که ایران به تمام تعهدات خود عمل کرده است و غیر از رژیم صهیونیستی و یکی دو کشور غیر مردمی منطقه سایر کشورها از آمریکا حمایت نکردند.

جهانگیری ادامه داد: چالش اصلی کشور مقابله با تحریم‌های ظالمانه آمریکاست و اولویت ما اداره اقتصاد کشور و کمک به اداره زندگی مردم در مقابله با تحریم‌هاست. آمریکا به تنهایی در مقابله جامعه بین‌المللی ایستاده و انتظار دارد همه دنیا از تصمیم‌اش حمایت کند. اگر دنیا با یک جانبه گرایی ترسناک آمریکا، مقاومت نکند، حتما استقلال کشورهای جهان آسیب می‌بیند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه با اشاره به این که تجربه‌ ما از تحریم‌ها این است که در دوره تحریم‌ها بیشترین فشار به بیماران، سالمندان، کودکان و اقشار ضعیف جامعه وارد می‌شود گفت: آنها می‌گویند دولت را تحریم کردند و به بیماران و سالمندان فشار وارد نمی‌شود، اما این حرف دروغ است؛ البته ما به لطف خدا و توانمندی خود اطمینان داریم که این فشارها را به حداقل برسانیم. اما باید انسجام ملی هم در کشور حفظ شود. هر حرکتی که به وحدت ملی آسیب بزند خواسته یا ناخواسته به نفع آمریکاست. مدیران و فعالان اقتصادی در دوره‌ تحریم باید با برنامه ریزی درست به صورت تمام وقت در صحنه باشند. مدیر بی انگیزه یا فعال اقتصادی که به دنبال منافع شخصی است، نمی‌تواند خدمتگذار خوبی باشد.

جهانگیری بیان کرد: آمریکا دنبال این است که حمل و نقل کالا به ایران انجام نشود، اما ایران کشوری نیست که محاصره شود. ایران مرزهای دریایی طولانی دارد، به وسیله ریل از چین تا اروپا اتصال دارد و مرزهای زمینی زیادی دارد و این کشور را نمی‌شود تحریم کرد.

وی تصریح کرد: به خاطر فشارهای آمریکا شرکت‌های خارجی از ایران رفته‌اند، یکی از بخش هایی که می‌تواند نقش اصلی در جایگزین کردن این شرکت‌ها داشته باشد، بیمه است. از صنعت بیمه انتظار داریم به گونه‌ای اقدام کند که هیچ کسی در این زمینه احساس نکند در ایران با مشکل مواجه است. صنعت بیمه باید نیازهای کشور را تامین کند. دولت هم در کنار صنعت بیمه است. برای دولت ایران اختصاص چند میلیارد دلار برای صنعت بیمه کار مشکلی نیست. حمل و نقل کشور هم با حمایت بیمه می‌تواند نیازهای کشور را تامین کند. هیچ نفتکش یا کشتی برای حمل و نقل نفت یا کالای ایرانی نباید دچار مشکل شود.

جهانگیری خاطرنشان کرد:‌ مهمترین سرمایه صنعت بیمه کشور، اعتماد عمومی است که دشمن به دنبال گرفتن اعتماد و امید از مردم است و ما باید از اعتماد مردم حراست کنیم. در بیمه طرح‌هایی تضمین شود که رضایت بیمه گذار تامین شده و  مردم احساس کنند بیمه پشتوانه‌ آنهاست. صنعت بیمه با فرهنگ سازی این اعتماد را بدهد که مهمترین پشتوانه مردم است.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.