رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: رویه‌ای که در کمیسیون برای بررسی CFT اعمال شد رویه گروهی بود. ما با تشکیل کارگروه ویژه‌ای تلاش کردیم نظرات موافقان و مخالفان را در کمترین زمان ممکن بشنویم و براساس نگاه مشورتی آنها کار را پیش ببریم، هدف هم رضایتمندی و توافق حداکثری بر سر موضوع بود. به همین دلیل در این کارگروه مشورتی همه صاحب‌نظران مربوطه را از دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت کردیم و از هر فراکسیون سیاسی نماینده‌ای را در تیم کارگروه گنجاندیم تا نظرات همه مطرح و اعمال شود.

به گزارش جماران؛ روزنامه همشهری نوشت: قرار است فردا – سه‌شنبه – CFT (لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم) مجددا در دستور کار نمایندگان قرار گیرد و آنچه به رأی گذاشته می‌شود، اصرار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بر نظر قبلی‌اش است که مجلس در 15مهرماه به آن رأی موافق داد. اگر مجلس بر رأی قبلی خود اصرار کند، لایحه بدون درنگ از سوی علی لاریجانی، رئیس مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود و آنطور که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به همشهری خبر داده است، براساس نظر اجماع کارگروه ویژه CFT که به حکم آیت‌الله سیدمحمود هاشمی شاهرودی 2عضو مجمع هم در آن حضور داشتند، مجمع تشخیص مصلحت نظام به پیوستن ایران به کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم رأی موافق خواهد داد. در حاشیه نشست دیروز بهارستان در مورد آخرین وضعیت بررسی لایحه جنجالی CFTگفت‌وگویی با رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی داشته‌ایم که مشروح آن در پی می‌آید:

روند بررسی CFT در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به کجا رسید؟ ابهامات شورای نگهبان رفع شد یا مجلس اصرار بر مصوبه‌ خودش دارد؟

ما در بحث CFT برخی از بندها را با حضور عباسعلی کدخدایی، سخنگو و نماینده شورای نگهبان بررسی و اصلاح کردیم، برخی ایرادات رفع شدند، اما 7ایراد شورای نگهبان با اصرار اعضای کمیسیون بر نظر قبلی‌اش مواجه شده است. دلیل شکل گرفتن این اصرار هم روند معمول و مرسوم مجلس است چون معمولا شورای نگهبان به لوایح کنوانسیون‌ها ایرادات خلاف شرع می‌گیرد و مجلس چون نیاز به تصویب داشت بنا بر مصلحت آن را به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌دهد.

در کنار این روند مرسوم اما برخی ایراداتی که شورای نگهبان به CFT گرفته است اما مجلس بر نظر قبلی‌اش اصرار کرده، مربوط به بحث شروطی است که برای پیوستن به این کنوانسیون بین‌المللی از سوی مجلس طراحی شده است. یکی از شروط تقدم قانون اساسی بر هر قانون دیگری است و شرط دیگر هم که در این مدت دچار تغییرات اساسی شد شرطی است که در آن تأکید کرده‌ایم کنوانسیون اگر شروط ایران را بپذیرد ما به این کنوانسیون ملحق خواهیم شد.

 در مورد این شرط که تغییرات اساسی شاملش شد بیشتر توضیح می‌دهید؟

 برخی ایراداتی که منتقدان وارد می‌کردند این بود که ماده6 CFT  اجازه نمی‌دهد ما شرط بگذاریم. در ماده 2، اما ما تأکید کرده‌ایم که اجرای ماده 6 مقدم بر شروط ما نباشد، از این دست اصلاحات در لایحه CFT داشته‌ایم و در نهایت اکثریت کمیسیون، ایرادات شورای نگهبان را رفع کرد و حالا لایحه به صحن علنی ارجاع شده و در ردیف پنجمین دستور کار صحن علنی قرار گرفته است و فکر می‌کنم در جلسه علنی سه‌شنبه بررسی شود.

جنس این ایرادات که مجلس یا کارگروه ویژه نتوانست آنها را برای تأمین نظر شورای نگهبان رفع کند، چیست؟

ما به همه ایرادات ورود کردیم، اما در بخشی که به روال گذشته در بحث کنوانسیون‌ها مربوط می‌شود، اصرار داریم. به‌ویژه در مواردی که حکم محاکم کشورهای غیراسلامی مثل معاضدت قضایی یا استرداد را می‌پذیریم، شورای نگهبان براساس روندی کاری ایراد می‌گیرد، اما چون مجلس به ضرورت امر واقف است بر نظرش اصرار می‌کند و آن را به مجمع ارجاع می‌کند، چرا که این بخش کار به رأی مصلحتی نیاز دارد و به همین دلیل به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

 در جلسه سه‌شنبه ارجاع لایحه به‌دلیل رفع ایرادات به شورای نگهبان مطرح می‌شود یا ارجاع به مجمع تشخیص مصلحت ‌نظام؟

لایحه در جلسه سه‌شنبه به رأی مجلس شورای اسلامی گذاشته می‌شود و آنچه مطرح است نظر و گزارش کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مورد لایحه CFT است و چون اکثریت کمیسیون بر نظر قبلی‌اش اصرار کرده در صحن هم بحث اصرار بر نظر قبلی مجلس مطرح می‌شود و اگر مجلس به آن رأی موافق دهد لایحه از سوی علی لاریجانی رئیس مجلس به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع می‌شود.

 بر اساس پیش‌بینی شما رأی مجلس به طرح مجدد این لایحه چیست؟ آیا منتقدان می‌توانند رأی را به نفع خودشان تغییر دهند؟

رویه‌ای که در کمیسیون برای بررسی CFT اعمال شد رویه گروهی بود. ما با تشکیل کارگروه ویژه‌ای تلاش کردیم نظرات موافقان و مخالفان را در کمترین زمان ممکن بشنویم و براساس نگاه مشورتی آنها کار را پیش ببریم، هدف هم رضایتمندی و توافق حداکثری بر سر موضوع بود. به همین دلیل در این کارگروه مشورتی همه صاحب‌نظران مربوطه را از دولت، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام دعوت کردیم و از هر فراکسیون سیاسی نماینده‌ای را در تیم کارگروه گنجاندیم تا نظرات همه مطرح و اعمال شود.

به‌رغم اینکه مجمع تشخیص مغایرت‌هایی را با سیاست‌های کلی دیر اعلام کرده بود و به‌رغم اینکه رئیس مجلس اعلام کرده بودند ما الزامی به اعمال مغایرت‌ها نداریم ولی آیت‌الله هاشمی شاهرودی نامه‌ای را به علی لاریجانی نوشته و از او خواسته بود 2نفر از اعضای مجمع در نشست‌های ویژه مجلس در مورد بررسیCFTحضور پیدا کنند؛ درخواستی که ما بلافاصله از آن استقبال کردیم و این 2 نفر را در کارگروه و جلسات کمیسیون دعوت کردیم. به همین دلیل می‌توان با قاطعیت گفت که کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی لایحه CFT  را در حضور همه صاحب‌نظران و مسئولان مربوطه بررسی کرد و آنچه مصوب کرده نظر اکثریت این جمع است. بنابراین می‌توانم با جدیت بگویم متنی که در کمیسیون اصلاح کردیم متنی است که حاصل اجماع ترکیب دولت، مجلس، شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده است. البته طبیعی است که وقتی این اصلاحیه در صحن مطرح شود برخی به آن رأی مخالف دهند.

 با توجه به اینکه اشاره کردید همگان در نشست‌های کمیسیون حضور داشتند و نظر اکثریت به‌صورت گزارشی در آمده که به احتمال زیاد فردا در صحن علنی مجلس به رأی گذاشته می‌شود، آیا می‌توان گفت که مخالفت شورای نگهبان با این لایحه رفع شده است ؟

موضوع جایگاه رأی اجماعی یک بحث عرفی است و جایگاه قانونی ندارد و نمی‌توان گفت که سبب حل مخالفت شورای نگهبان شده است یا نه. نظر اجماعی و رسیدن اکثریت به یک توافق مشترک کاری بود که ما در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی انجام دادیم تا مباحثی که در برجام مطرح شد، در این موضوع پیش نیاید و عزیزانی که دغدغه دارند، به جمع ما بیایند و ما از آنها رفع دغدغه کنیم. در نهایت آنچه مهم است رأی مجلس و نظر شورای نگهبان است. منتهی ما سعی کردیم همه نظرات را بگنجانیم.

 پیش‌بینی‌تان از رأی مجمع تشخیص مصلحت‌ نظام با مصوبه مجلس درباره  CFT چیست؟

من فکر می‌کنم اصلاحاتی که در بحث CFT از سوی کارگروه ویژه اعمال شد، امکان رأی آوری CFT در مجمع را زیاد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.