رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در تولید انسولین و داروهای بیماران دیابتی به خودکفایی رسیده ایم و در حال حاضر تمام داروهای این بیماران و سوزن های انسولین در کشور موجود است.

به گزارش جماران؛ رییس اداره امور بیماری‌های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: با وجود تحریم‌ها، هم اکنون در خصوص تامین انسولین و داروهای خوراکی و دیابتی‌ها، مشکلی وجود ندارد.

شهربانو مظاهری امروز (دوشنبه) در نشست خبری در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به مناسبت روز جهانی دیابت، اظهار کرد: بیماران دیابتی نگران تامین داروهای خوراکی و انسولین نباشند، زیرا به دلیل همراه نبودن سازمان‌های بیمه‌گر، توقفی در خصوص بازبینی بیمه‌ها ایجاد شد که خوشبختانه برطرف شده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این در تولید انسولین و داروهای بیماران دیابتی به خودکفایی رسیده ایم و در حال حاضر تمام داروهای این بیماران و سوزن های انسولین در کشور موجود است.

شیوع دیابت در اصفهان از متوسط کشور بالاتر است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست خبری گفت: دیابت یکی از بیماری‌های شایع در دنیا است که در این بین، شیوع دیابت در ایران از متوسط جهانی بالاتر و در کشور، استان اصفهان اوضاع مناسبی ندارد.

مصطفی رضایی اظهار کرد: دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمنی است که بشر را گرفتار کرده است. پیش بینی می‌شود تا پایان سال 2030 در نتیجه سبک زندگی بی‌حرکت، غیرفعال و تغییر الگوهای رژیم غذایی، جمعیت دیابتی‌های جهان دو برابر شود.

وی با بیان اینکه هر سال دیابت به دلایلی از جمله افزایش سن و رشد چاقی مفرط، شایع‌تر می‌شود، گفت: دیابت طول عمر را کوتاه می‌کند و اگر مدیریت نشود، منجر به عوارضی از جمله قطع عضو، سکته یا از کار افتادن کلیه می‌شود؛ همچنین تاثیرات ویران کننده‌ای بر بودجه خانواده و اقتصاد ملی دارد، علاوه بر این دیابت دلیل اصلی، ضعف بینایی و نابینایی در سراسر جهان نیز است.

خطرسنجی بیماران دیابتی در سطح جامعه آغاز شده است

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان، تصریح کرد: در قالب برنامه تحول سلامت در حوزه بهداشت، خطرسنجی بیماران دیابتی در سطح جامعه آغاز شده است که پس از شناسایی افراد در معرض خطر و مبتلایان به دیابت، مداخلات درمانی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه خطرسنجی تمام افراد بالای 30 سال را شامل می‌شود که براساس شاخص‌های وزن، قد، میزان قند، چربی و فشار خون و مصرف دخانیات بررسی می‌شوند.

رضایی با بیان اینکه از زمان ابلاغ سند ملی دیابت تاکنون، 813 هزار و 82 نفر از افراد بالای 30 سال در استان مورد خطرسنجی قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: تاکنون 34 درصد جمعیت خطرسنجی شده اند و از این تعداد، حدود 88 هزار 119 نفر مبتلا به دیابت تشخیص داده شده‌اند که تعداد 22 هزار و 741 نفر مورد جدید مبتلا به دیابت شناسایی شده است.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان با بیان اینکه چاقی یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت است، افزود: شیوع چاقی در افراد بالای 18 سال که دارای BMI بالای 30 هستند، رو به افزایش است. براساس آمار، 61 درصد افراد بالای 30 سال در اصفهان مبتلا به اضافه وزن و چاقی هستند که 11.77 درصد در جمعیت شهر و 11.67 درصد در جمعیت روستایی را شامل می‌شود.

رضایی با تاکید بر اینکه تنها نیمی از کسانی که مبتلا به دیابت تشخیص داده شده اند به مراکز مراجعه می کنند، اظهار کرد: بیشتر کسانی که مبتلا به دیابت هستند یا بیماری را رها کرده و یا به مراکز خصوصی مراجعه می‌کنند در نتیجه از خدمات درمانی مناسبی برخوردار نمی شوند.

وی تاکید کرد: تمام افراد بالای 30 سال جامعه می توانند با مراجعه به مراکز بهداشت منطقه خود علاوه بر برخورداری از خدمات رایگان غربالگری از مشاوره‌های تغذیه این مراکز نیز استفاده کنند و پس از خطرسنجی، پیگیر درمان شوند.

معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: حدود 9.3 درصد افراد زیر 18 سال در استان دارای اضافه وزن و 11.3 درصد نیز مبتلا به چاقی هستند. در مناطق شهری 10.4 درصد افراد اضافه وزن و 13.2 درصد مبتلا به چاقی هستند.

شیوع چاقی در پسران بیشتر از دختران است

رضایی با بیان اینکه شیوع چاقی در پسران بیشتر از دختران است، تصریح کرد: 8.7 درصد جمعیت پسران دارای اضافه وزن و 12.5 درصد مبتلا به چاقی هستند، درحالی که این رقم در دختران زیر 18 سال 10.2 درصد دارای اضافه وزن و 10.3 درصد مبتلا به چاقی است.

وی تاکید کرد: به منظور پیشگیری از دیابت در جامعه، کودکان زیر 18 سال باید روزانه یک ساعت تحرک داشته باشند و افراد بالای 18 سال، نیز نیم ساعت در روز به مدت 5 روز در هفته نیاز به تحرک دارند.

رضایی خاطر نشان کرد: علاوه بر مبتلایان به دیابت، عده ای از افراد در معرض ابتلا به دیابت هستند که در اصطلاح "پره دیابت" خوانده می شوند. شیوع "پره دیابت" در استان 19 درصد است که 460 نفر افراد بالای 35 سال را شامل می‌شود.

به گزارش جماران، چهاردهم نوامبر به مناسبت سالگرد تولد "فردریک بانتینگ" کاشف انسولین، به عنوان روز جهانی دیابت نامگذاری شده است. هدف از نامگذاری چنین روزی افزایش آگاهی عمومی در ارتباط با علل، عوارض، پیشگیری و درمان این پدیده روزافزون است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.