وزیر امور خارجه پاکستان با تشریح نخستین سفر خارجی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی اظهار داشت: این سفر باعث شد تا روابط سرد چند سال گذشته بین این سه کشور پایان یابد.

به گزارش جماران؛ وزیر امور خارجه پاکستان، انتشار اخباری مبنی بر درخواست کمک مالی کشورش از عربستان سعودی و امارات متحده عربی را تکذیب کرد.

«شاه محمود قریشی» که برای شرکت در هفتاد و سومین مجمع سالانه سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، در نشست مطبوعاتی در سفارت این کشور در واشنگتن گفت: پاکستان از عربستان سعودی و امارات متحده عربی خواستار سرمایه گذاری در بخش های مختلف این کشور و نه کمک مالی کرده است.

وی افزود: روابط پاکستان با عربستان سعودی و امارات پس از سال ها سردی دوباره به وضع عادی خود بازگشته است.

قریشی با تشریح نخستین سفر خارجی «عمران خان» نخست وزیر پاکستان به عربستان سعودی و امارات متحده عربی اظهار داشت: این سفر باعث شد تا روابط سرد چند سال گذشته بین این سه کشور پایان یابد.

عربستان سعودی به کمک متحدانش در سال 2015 پس از حمله به یمن از پاکستان درخواست کمک نظامی کرد اما پارلمان ملی پاکستان مخالفت خود را با هر نوع دخالت در جنگ یمن اعلام کرد.

این اقدام نمایندگان پاکستان خشم سعودی ها را برانگیخت به نحوی که از آن سال تا کنون روابط ریاض با اسلام آباد رو به سردی گراییده است.

وزیر امور خارجه پاکستان همچنین با رد خبرهای منتشر شده مبنی بر سرمایه گذاری 10 میلیارد دلاری عربستان در پاکستان گفت: هر چند سعودی ها آماده سرمایه گذاری در پاکستان هستند اما مقدار این سرمایه هنوز اعلام نشده است.

وزیر امور خارجه پاکستان افزود: قرار است، بزودی وزرای امور خارجه عربستان و امارت به پاکستان سفر کنند.

*** روابط هند و پاکستان

شاه محمود قریشی همچنین از اقدام دولت هند در لغو مذاکرات دو جانبه انتقاد کرد و گفت : قرار بود ملاقات دو جانبه، بیست و هفتم سپتامبر در حاشیه اجلاس سازمان ملل در نیویورک برگزار شود اما دولت هند با رفتارهای غیر دیپلماتیک این ملاقات را لغو کرد.

قریشی در ادامه خاطرنشان کرد : با وجود لغو ملاقات دوجانبه از سوی هند، پاکستان همچنان به صلح و امنیت در منطقه متعهد است و هیچ گاه از جنگ حرفی نزده است.

وزیر امور خارجه پاکستان تاکید کرد: اگر ما از صلح حرف می زنیم دولت هند نباید این موضع را ضعف ما بداند، زیرا پاکستان در عین حال آماده پاسخگویی به هر حمله خارجی است.

وی همچنین به موضوع مورد مناقشه کشمیر بین دو کشور اشاره کرد و گفت: هند در نظر دارد صورت مساله را به صورت کامل پاک کند در حالی که پاکستان علاقه مند به حل این مشکل است.

وزیر امور خارجه پاکستان از لحن همتای هندی خود به شدت انتقاد کرد و افزود: سخنان وزیر امور خارجه هند غیر دیپلماتیک بود.

قریشی در عکس العمل به واکنش تند مقامات هندی نسبت به چاپ تمبر منتسب به چهره یکی از رهبران کشمیری در پاکستان اظهار داشت: ده ها هزار نفر از مردم کشمیر که هر روز علیه حضور نظامیان هندی در این منطقه تظاهرات می کنند و کشته می شوند تروریست نیستند.

*** روابط با آمریکا

وزیر امور خارجه پاکستان در بخش دیگری از این کنفرانس خبری با رد خبرها مبنی بر اینکه پاکستان باید از میان دو کشور چین و آمریکا یکی را انتخاب کند، گفت: روابط پاکستان با چین راهبردی است اما در عین حال اسلام آباد به گسترش روابط با آمریکا نیز اهمیت می دهد.

شاه محمود قریشی همچنین به سطح روابط بین پاکستان و آمریکا اشاره کرد و افزود: روابط بین دو کشور باید بر اساس احترام متقابل و منافع مشترک تنظیم شود و اسلام آباد تحت هیچ نوع فشار خارجی عمل نخواهد کرد.

وی به انتشار خبرهایی در رسانه ها مبنی بر آمادگی آمریکا برای احیاء کمک های نظامی به پاکستان اشاره کرد و گفت : تا زمانی که مقامات آمریکایی خود به صورت رسمی این خبر را تایید یا رد نکنند، نمی توانم درباره این خبر اظهار نظر کنم.

قریشی در واکنش به اقدام دولتمردان آمریکایی در لغو آموزش افسران ارتش پاکستان در آمریکا اظهار داشت: این اقدامات کمکی به حل مشکلات بین دو کشور نمی کند.

وزیر امور خارجه پاکستان با بیان اینکه گفت و گوهای صریح و صادقانه ای با مایک پمپئو همتای آمریکایی در اسلام آباد داشته است، تاکید کرد: رهبران سیاسی و نظامی هردو کشور در اسلام آباد سعی کردند، سوء تفاهم های ایجاد شده را با اطمینان و صراحت رفع کنند و حرکتی رو به جلو داشته باشند.

وی همچنین از بیانیه مشترک هند و آمریکا در پایان سفر پمپئو به دهلی نو اظهار ناخرسندی کرد و افزود: این بیانیه که در آن از حضور گروه های تروریستی در خاک پاکستان سخن به میان آمده است بر روابط بین اسلام اباد و واشنگتن تاثیر منفی می گذارد.

قریشی با بیان اینکه هند سعی می کند پاکستان را کشوری تروریست پرور معرفی کند، گفت: به خوبی از ترفندهای مقامات هندی در عرصه سیاسی باخبر هستیم و در قبال آن واکنش نشان خواهیم داد.

***روابط با افغانستان

قریشی همچنین روابط بین اسلام آباد و کابل را مطلوب و رو به جلو توصیف کرد و گفت: در سفر اخیر به افغانستان با اشرف غنی رئیس جمهوری و دیگر مقامات بلند پایه افغانستان درباره موضوعات مورد علاقه طرفین به رایزنی پرداختم.

وی در پاسخ به سئوال نقش پاکستان برای متقاعد کردن طالبان افغانستان برای مذاکره با مقامات دولتی در کابل افزود: ما از همه نفوذ خود بر طالبان برای زمینه سازی گفت و گوهای آشتی در افغانستان استفاده می کنیم.

وزیر امور خارجه پاکستان خاطرنشان کرد : موضوع پاکستان در قبال طرح آشتی ملی در افغانستان کاملا صادقانه و روشن است.

وی درادامه گفت: در ملاقات های اخیر با مقامات ایرانی، افغانی، ترکیه ای، ژاپنی و عربستانی درباره مزیت های طرح کریدور اقتصادی چین و پاکستان به نتایج خوبی دست یافته ایم.

هر چند وزیر امور خارجه پاکستان که برای شرکت در هفتاد و سومین اجلاس سالانه سازمان ملل متحد به آمریکا سفر کرده است اما هنوز مشخص نیست که آیا عمران خان نخست وزیر پاکستان در این اجلاس شرکت می کند یا خیر؟

پیش از این منابع دولتی پاکستان اعلام کرده اند که عمران خان به دلیل چالش ها و مشکلات داخلی کشورش به نیویورک سفر نخواهد کرد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.