وزیر خارجه آمریکا گفت: من کری و شرمن را در مونیخ دیدم که با همتایان سابق خود از اروپا ملاقات کردند، من در آن جلسه نبودم اما مطمئن هستم که در حمایت از سیاست آمریکا علیه ایران آنجا نبود.

به گزارش جماران؛ وزیر خارجه آمریکا با نکوهش کردن اقدام جان کری وزیر خارجه پیشین آمریکا در دیدار با مقامات ایرانی، گفت: این کارها با سیاست خارجی رئیس جمهوری فعلی آمریکا تطابق ندارد.

مایکل پمپئو روز جمعه در یک نشست خبری حضور یافت و در پاسخ به سوال یک خبرنگار پیرامون توئیت شامگاه گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا، این مطلب را مطرح کرد.

وزیر خارجه آمریکا با تکرار اتهامات خود علیه ایران، افزود: قانونی یا غیرقانونی بودن این دیدارها را کسان دیگری باید تعیین کنند، اما آنچه که آقای کری انجام داده بی سابقه بوده است، این وزیر خارجه پیشین است که با بزرگترین کشور حامی تروریسم گفت و گو می کند.

پمپئو ادامه داد: این اظهارات کری است که به ایرانی ها گفته است صبر کنید تا این دولت کنار برود، در تاریخ آمریکا این کار بی سابقه است و کری نباید چنین کاری کند.

وی اضافه کرد: من کری و شرمن را در مونیخ دیدم که با همتایان سابق خود از اروپا ملاقات کردند، من در آن جلسه نبودم اما مطمئن هستم که در حمایت از سیاست آمریکا علیه ایران آنجا نبود.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا تاثیری در تلاش ها شما گذاشته است، گفت: وزیران خارجه از هر حزبی که باشند نباید چنین کاری کنند. این بی سابقه بوده است.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته در پیام توئیتری خود نوشت: ملاقات های کری با مقامات ایران غیرقانونی بوده و تلاشی برای تضعیف اقدامات بزرگ دولت کنونی است.

وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که جان کری گفته است سیاست دولت کنونی آمریکا تغییر رژیم ایران است، در اظهاراتی متناقض و مداخله جویانه گفت: نه، این سیاست ما نیست، بارها این را تکرار کرده ایم، ما از مردم ایران در داشتن رهبری که خود آنها بخواهند حمایت می کنیم.

پمپئو افزود: درباره مقامات دولت سابق چیزی نمی گویم، هر آنچه که درباره آقای کری گفتم شامل حال آنها هم خواهد شد.

**دخالت در انتخابات آمریکا

وزیر خارجه آمریکا با اشاره به دستور اجرایی ترامپ مبنی بر تحت تعقیب قرار گرفتن هرکسی که در انتخابات دخالت کند، گفت: این دستور نشان داد که دخالت در دمکراسی خود را تحمل نخواهیم کرد و اجازه نمی دهیم که در امنیت و حاکمیت ملی ما دخالت شود.

پمپئو افزود: بازیگران خارجی در سازمان های مختلف ما دخالت کرده اند و سعی دارند آمریکایی ها را علیه همدیگر بشورانند اما ما مصمم هستیم آنها را شکست دهیم و آنها بهای آن را خواهند پرداخت.

وی ادامه داد: روسیه با استفاده از توان تکنولوژی و اطلاعات غط خود سعی می کند در آمریکا بی ثباتی ایجاد کند، این دستور اجرایی می کند هر دولت یا فردی که از طرف آن دولت در انتخابات آمریکا دخالت کند با عواقب سنگینی مواجه خواهد شد.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: می دانیم که در گذشته در انتخابات ما دخالت شده است و سعی دارند در اقتصاد ما هم باعث بی ثباتی شوند. هر کسی که در این زمینه کار کرده باشد را تحت تعقیب قرار می دهیم، سازمان های مختلف آمریکا در تلاشند افراد و دولت های مختلف را شناسایی کنند که دست به چنین کاری می زنند.

پمپئو اظهار کرد: در این زمینه آماده هستیم به کشورهای دیگری که با این پدیده مواجه هستند هم کمک کنیم.

**کره شمالی 

پمپئو در پاسخ به سوالی درباره روسیه و چین که می گویند آمریکا و دیگران باید تحریم ها علیه کره شمالی را لغو یا کم کنند؛ گفت: دو مطلب را باید بگویم اینکه من و هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل صحبت کردم، روسیه فعالانه سعی کرده گزارش کمیته نظارت بر تحریم ها را تضعیف کند، در حالی که این کمیته همیشه مستقل بوده است.

وی افزود: این نشان می دهد که اصلاحات درباره تحریم ها و نقض تحریم ها است، این تحریم های شورای امنیت و نه فقط آمریکا است. ایالات متحده همچون گذشته به اعمال تحریم ها و اجرای قطعنامه های شورای امنیت متعهد است تا رهبر کره شمالی به عاری سازی کره شمالی از سلاح های اتمی تن دهد. 

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: جهان باید بتواند ببیند تغییر استراتژیکی در درک کره شمالی برای آنچه که برای آینده مردم آن مفید خواهد بود، ایجاد شده است. ما گفت و گوها را ادامه خواهیم داد.

**پناهجویان به آمریکا

خبرنگاری پرسید: قرار است دولت تا 30 سپتامبر به کنگره گزارش دهد که چه تعداد پناهجو به آمریکا راه داده شوند، به نظر می رسد اینجا مساله امنیت ملی مطرح است که می خواهید سطح ورود پناهجویان را حدود 45 هزار نگهدارید، در حالی که برخی فکر می کنند باید خیلی کمتر از اینها باشد.

وزیر خارجه آمریکا پاسخ داد: به زودی نظرمان را در این باره اعلام می کنیم، تا پایان سال مالی شورای امنیت ملی، رئیس جمهوری تصمیم خود را اعلام می کنند، این تصمیم مربوط به امنیت ملی آمریکا است و همه باید به خاطر داشته باشند که آمریکا دست و دلبازترین کشور در جهان برای پذیرش پناهجویان است.

پمپئو از بیان تعداد در نظر گرفته شده برای پناهجویان طفره رفت و گفت: ابتدا باید با رئیس جمهوری در میان می گذارم و پس از آن اعلام می کنیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.