بن سلمان که با کمک پدرش وارد عرصه سیاست شد اکنون موقعیت بسیار بدی را در صحنه داخلی و خارجی تجربه می کند، به نحوی که وی در عرصه های داخلی و خارجی با ناکامهای زیادی مواجه کرده است.

به گزارش جماران؛ روزنامه 'الخلیج آنلاین' نوشت: 'سلمان بن عبد العزیز' پادشاه عربستان در پی ناکامی های بن سلمان در عرصه های داخلی و خارجی به ویژه تداوم شکست ها در جنگ یمن، به دنبال تغییر ولیعهد است.

الخلیج آنلاین روز سه شنبه به نقل از روزنامه اسپانیایی 'پابلیکو' نوشت: ملک سلمان به دنبال یافتن فرد دیگری برای ولیعهدی به جای پسرش 'محمد بن سلمان' است. زیرا به نظر می رسد که وی از چارچوب سیاست سنتی این کشور خارج شده، به ویژه اینکه طرح های داخلی و خارجی وی با شکست های بزرگی روبه رو شده است.

پابلیکو افزود: بن سلمان که با کمک پدرش وارد عرصه سیاست شد اکنون موقعیت بسیار بدی را در صحنه داخلی و خارجی تجربه می کند، به نحوی که وی در عرصه های داخلی و خارجی با ناکامهای زیادی مواجه کرده است.

این روزنامه اسپانیایی نوشت: هدف قرار دادن اتوبوس حامل کودکان یمنی در ماه آگوست (مرداد/شهریور) که منجر به کشته شدن نزدیک به 40 کودک شد و نیز انفجار هفته گذشته که در آن هم حدود 22 کودک یمنی کشته شدند، عربستان را با مشکلات زیادی روبه رو کرده است. در پی این رویداد ریاض در معرض محکومیت های تند بین المللی قرار گرفت تا جایی که حتی شماری از اعضای کنگره آمریکا نیز آن را محکوم کردند.

ائتلاف عربی به سر کردگی عربستان پنجشنبه (18 مرداد) یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان در شهر 'ضحیان' استان صعده یمن را بمباران کرد که در اثر آن ده ها کودک کشته یا زخمی شدند. 

پابلیکو افزود: اما بن سلمان اعتنایی به این محکومیت ها نکرده و هیچ تمایلی برای پایان دادن به جنگی که از سال 2015 علیه یمن آغاز شده، ابراز نکرده بلکه برعکس برخی خبرها بیانگر اصرار او برای تداوم جنگ است.

در همین حال، الخلیج آنلاین فاش کرد: بن سلمان به مشاورانش گفته که باید طوری بر روح و روان نسل جدید یمنی ها تاثیر بگذاریم که با شنیدن اسم سعودی به وحشت بیفتند.

سازمان های حقوق بشری مختلف نیز، ریاض و متحدانش را متهم کرده اند که به عمد غیرنظامیان یمنی را هدف قرار می دهند تا با این تلاش مذبوحانه نیروهای انصارالله را وادار به تسلیم کنند.

پابلیکو نوشت: هیچ یک از اهداف جنگ یمن محقق نشده و البته انتقادات بین المللی از عربستان ناچیز است، حتی هیچ یک از کشورهای غربی هنوز فروش سلاح به سعودی و متحدانش را متوقف نکرده اند. عملیات آنها در یمن به جان باختن شمار زیادی از غیرنظامیان منجر شده و می توان گفت: قدرت های بزرگ غربی عامل تغذیه دیو سعودی هستند. 

ناکامی های بن سلمان به جنگ یمن محدود نمی شود، بلکه پدرش هفته گذشته نیز طرح فروش بخشی از سهام شرکت نفتی آرامکو را لغو کرد، طرحی که مهمترین طرح اقتصادی بن سلمان برای آینده عربستان به شمار می رفت.

پادشاه عربستان پیشتر نیز در موضعی مخالف تصمیم ولیعهد اتخاذ و با طرح سازش فلسطین و اسرائیل موسوم به معامله قرن مخالفت کرد.

چهار سال از جنگ یمن که بن سلمان آن را به راه انداخته است، با وجود ویرانی زیرساخت ها و تاسیسات حیاتی یمن و کشته یا زخمی شدن هزاران غیرنظامی یمنی، هیچ افقی برای پایان این جنگ به چشم نمی خورد و برعکس ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان با عزم بیشتر درصدد خریداری انواع بمب و تسلیحات پیشرفته نظامی از غرب به ویژه آمریکا است تا همچنان به هدف قرار دادن شهروندان یمنی در سایه سکوت معنادار محافل بین المللی ادامه دهد. 

حمله ائتلاف سعودی به یمن طی حدود چهار سال گذشته، سبب مرگ و زخمی شدن بیش از 37 هزار یمنی و مهاجرت میلیون ها تن از این کشور شده و جدی ترین بحران انسانی جهان را در سال های اخیر در یمن رقم زده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.