منابع لبنانی فاش کردند که دبیرکل حزب‌الله لبنان و رئیس‌جمهوری سوریه یک تصمیمی بی‌سابقه در واکنش به حمله احتمالی آمریکا به سوریه اتخاذ کرده‌اند که عملی خواهد شد.

به گزارش جماران،  همزمان با استقرار نیروهای گسترده ارتش سوریه و هم‌پیمانانش برای آغاز عملیات آزادسازی ادلب- شهری که آخرین برگ برنده در دست واشنگتن و محور متخاصم محسوب می‌شود- و با توجه به افزایش فشارهای داخلی به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا به دلیل رسوایی‌های اخلاقی‌اش، ترامپ برای منحرف کردن اذهان آمریکایی، گام در مسیر آغاز جنگ در خارج برمی‌دارد و در راستای اجرایی کردن تهدیدهایش علیه سوریه، در حال تجمیع قوا با فرانسه و انگلیس است. تحلیلگران نظامی می‌گویند این اقدام نظامی «سخت و سریع» خواهد بود و حملات علیه تعدادی از مواضع نظامی و مهم از مرکز و جنوب سوریه گرفته تا دمشق را شامل خواهد شد.

طبق این گزارش، با فاش شدن برخی اطلاعات از داخل سفارت اسرائیل در روسیه مبنی بر اینکه در صورت حمله به ادلب، این رژیم نیز با جنگنده‌هایش در آن مشارکت خواهد کرد، به تل‌آویو هشداری جدی داده شده است در صورتی‌که این حمله نظامی انجام شود پاسخی بی‌سابقه –خارج از محاسبات مسکو- دریافت خواهد کرد به نحوی که مستعمرات هم‌مرز با سوریه و لبنان را به لرزه درخواهد آورد.

در زمانی‌که سامانه‌های دفاع هوایی سوریه در آماده‌باش کامل برای پاسخ به هرگونه تجاوز هستند، روسیه نیز با بسیج کردن نیروهای نظامی خود که از زمان عملیات نظامی‌اش در سوریه در سال ۲۰۱۵، گسترده‌تر خواهد بود، واکنش نشان می‌دهد تا با محور متخاصم که مجهز به حدود ۷۰ جنگنده استراتژیک با قابلیت حمل ۳۸۰ موشک بالدار در اردن، کویت و جزیره «کریت» و نیز چندین ناوشکن‌ است، مقابله به مثل کند.

گزارش رسانه‌های ایرانی از توافق تسلیحاتی سوریه و ایران خبر می‌دهند که موجب آن، تهران متعهد شده است موشک‌های ایرانی و جنگنده‌های از نوع «کوثر» را به صورت مستقیم در اختیار ارتش سوریه قرار دهد. 

در همین راستا، یک منبع نظامی روسی نیز در اشاره به تجهیز سوریه به سامانه‌های دفاع هوایی «اس ۳۰۰» روسیه، این موضوع را متذکر شد که پاسخ سامانه دفاع هوایی سوریه همه را غافلگیر خواهد کرد.

طبق گفته یک کارشناس نظامی روس، واکنش سوریه به حملات احتمالی مثلث غربی  فقط از طریق ناوشکن و جنگنده‌های استراتژیک انجام نخواهد شد بلکه آن‌گونه که روزنامه « نزاویسیمایا گازتا» فاش کرده است، از پایگاهی نظامی که مهندسان آمریکایی در شهر «الشدادی» شمال شرق سوریه آن را ساخته‌اند موشک‌های مورد انتظار شلیک خواهند شد.

یک دیپلمات غربی در عمان نیز به نقل از منابع اطلاعاتی گفته است اگر حملات به ادلب از خط قرمزها عبور کند بعید نیست پدافند هوایی سوریه این بار جنگنده‌های آمریکا و متحدانش از جمله اسرائیل را هدف قرار دهد. 

این منبع دپیلماتیک  با استناد به داده‌هایی از سوی محافل نزدیک به سفیر اسرائیل در مسکو فاش کرد تل‌آویو نشانه‌هایی از تصمیمی بی‌سابقه میان  «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه با «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله طی روزهای اخیر دریافت کرده است- البته معلوم نیست طی یک تماس تلفنی حاصل شده است یا در دیداری مستقیم-، مبنی بر این‌که در صورت حمله به سوریه و عبور از خطوط قرمز محور مقاومت، این محور وارد عمل خواهد شد و بعید نیست اقداماتی نظامی خارج از محاسبات اتخاذ کند به نحوی که تل‌آویو یا یکی از پایتخت‌های کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس، که به تازگی در آن اتاق عملیات مشترک با افسران اسرائیلی درباره جنگ یمن تاسیس شده است را به صورت بی‌سابقه‌ای به لرزه دربیاورد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.