به گزارش ایرنا ،در بزنگاه هایی آدمی باید دست به انتخاب بزند ،انتقام ، کینه و خصومت و یا بخشیدن و گذشت و احیاء ارزشهای انسانی و دینی و معنوی ، در جامعه ایلی و طایفه ای استان ایلام که دارای اصالت و غنای فرهنگی و اجتماعی است همواره مواردی پیش می آید که اوج انسانیت ،عطوفت و شهامت را به زیباترین و شکیل ترین شکل ممکن به نمایش می گذارد .
یکی از ماندگار ترین و البته موثرترین و شیرین ترین لحظه های این مردمان که با وساطت بزرگان قوم و ریس سفیدان خلق می شود گذشت از قصاص و خطای است .
اما لحظه های شیرین و ناب بخشش نیز در فرهنگ این مردمان همواره وجود داشته و بارها با از خود گذشتگی طرف حق، امنیت و آرامش به جامعه بازگشته و روح امید و زندگی به خانواده ها بازگشته است.
یکی از همین جلوه های زیبا شامگاه جمعه در روستای گنبد پیر محمد ملکشاهی خبر ساز شد و خانواده صیادی فرزند دلبند خود از دست داده بودند و درگیری و خصومت قومی و عشیره ای شکل گرفته با گذشت و بخشش این خانواده از حق انتقام ، باعث ایجاد ثبات امنیت و آرامش خاطر برای اهالی روستا شدند.
اما این مراسم طی آیینی خاص مردمان ایل ملکشاهی مطابق رسم های دیرین ایلاتی برگزار شد که در آن خانواده قاتل با پوشیدن کفن وگرفتن چاقو و قرآن در دست خود را در برابر خانواده مقتول تسلیم کرده و حق انتخاب بخشش به عظمت قرآن و یا انتقام با چاقو به طرف می دهد که البته در همه این موارد کار با بخشش و گذشت و بوسیدن قرآن به پایان می رسد.
دبیر هیئت صلح استان در مراسم صلح و سازش ملکشاهی ها که به رسم دیرینه کفن پوشان برگزار شد گفت: به واسطه فرهنگ ناب ایلاتی مردمان سرافراز ایلام که همواره در غم و شادی یکدیگر سهیم و شریک بوده اند تا کنون هیئت صلح استان مفتخر به اعلام 40 مورد بخشش و عفو از قصاص قتل نفس بوده که پیامدهای مثبت آن بی نظیر بوده است.
کارزانی افزود: هر کدام از این پرونده در صورت عدم گذشت منجر به بی ثباتی نظم و آرامش ، کینه و خصومت و دهها پیامد ناگوار دیگر بود که با بزرگواری و بخشش طرف در عین اقتدار و قدرت انتقام امید را در دل صدها نفر برافروخته کرده اند.
رئیس دادگستری شهرستان ملکشاهی نیز با اشاره به نقش ممتاز ریش سفیدان و معتمدین در ایجاد صلح و سازش گفت : این افراد شبانه روز و بدون هیچ چشم داشتی وقت و زندگی خود را وقف صلح و آرامش می کنند که قابل تقدیر وسپاسگذاری است.
طالب ده گنبدی اظهار کرد: خوشبختانه نظیر چنین مواردی در شهرستان کم نیست و بارها شاهد بوده ایم که فرد ذی حق با بخشش و گذشت مسبب صلح و آرامش و امنیت شده است.
امام جمعه ملکشاهی نیز در این مراسم با بیان فضایل معنوی عفو و گذشت خاطر نشان کرد: این همان فرهنگ ناب اسلامی است که مورد تاکید دین مبین اسلام، پیامبر اکرم و امامان مصوم بوده است.
حجت الاسلام و المسلمین امینی افزود: سنت حسنه بخشش و گذشت معرف غنای فرهنگی مردمان ایل ملکشاهی است و چنین سنت های باید در جامعه امروز ترویج گردد.
در این مراسم بین دو خانواده صیادی و نور محمدی طی آیین خاصی صلح و سازش برقرار شد.
/6034/7179
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.