محسن گلشنی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: 10 درصد باقیمانده آتش سوزی مزارع به ویژه در مناطق سردسیر و معتدل نیز به علت سهل انگاری یا حوادث غیر عمدی و غیرمترقبه و در اراضی گرمسیری و جنوب استان عمدی است.
وی توضیح داد: در اراضی زراعی شمال استان ایلام زمین های زراعی تک کاربره و تک کِشته است و کشاورزان تنها مهرماه هرسال با هدف تولید گندم زمین ها را شخم می زنند و عملا بعد از برداشت محصول زمین را تا مهرماه و کشت پاییزه بعدی به حال طبیعی خود رها می کنند و نیازی به آتش زدن پس چرای مزارع ندارند.
گلشنی افزود: اما در مناطق جنوبی و گرمسیری اراضی کشاورزی 2 یا چند کابره هستند و کشاورزان بعد از کشت گندم زمین را برای تولید کشت های بعدی چون ذرت آماده می کنند و بنابراین برای آماده سازی سریعتر زمین جار و پس چرای باقیمانده از برداشت قبلی را آتش می زنند.
وی گفت: بیشتر آتش سوزی ها به علت بروز عوامل سهوی رخ می دهد که ایجاد جرقه به علت استهلاک و گرمای زمین توسط وسایل کشاورزی چون کمباین یا تراکتور و یا اتصالی در سیم پیش های این دستگاه ها و یا پرت کردن سیگار یا کبریت روشن در میان مزارع از جمله عوامل بروز آتش در زمین های کشاورزی است.
وی تاکید کرد: در فصل آتش سوزی هایی مراتع و جنگل ها یک درصد از این آتش سوزی ها به علت سرایت آتش حاصل از سوختن پس چرای مزارع باشد و عمده اصلی آتش سوزی ها در مناطق طبیعی به علت سهل انگاری عامل انسانی و گردشگران است.
وی از مسئولان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی استان ایلام خواست اگرعلت آتش سوزی ها به خاطر پس چرای مزارع حاشیه جنگل یا مرتع بوده موضوع را برای بررسی و پیگیری بیشتر به مدیریت ترویج سازمان جهادکشاورزی استان ایلام اطلاع دهند.
گلشنی یاداور شد: برای تغییر رویه و دیدگاه کشاورزان در خصوص اجتناب از آتش زدن پس چرای مزراع کارگاه های آموزشی، نصب بنر در مراکز خدمات سازمان جهاد کشاورزی در مناطق روستایی و توزیع بروشور در بین جامعه هدف صورت می گیرد.
به گزارش ایرنا، آتش زدن پس چرای مزارع معایب و مضراتی برای محیط زیست انسانی، جانوری، گیاهی و ساختار زمین دارد که از جمله این آثار سوء می توان به از بین رفتن میکروارگانیزم ها و بافت زنده زمین در سطح رویی، آلوده شدن منابع آب سفره های زیرزمینی یا روان آب های نزدیک مزارع اشاره کرد.
از دیگر مضرات این اقدام از بین رفتن یا کاهش محسوس مواد عالی و عناصر غذایی خاک، تخریب ساختمان خاک، کاهش کمی و کیفی محصولات بعدی، آلودگی های زیستی ناشی از مواد سوختی و دود حاصل از سوختن جارها است.
7172/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.