به گزارش روز چهارشنبه اداره کل کتابخانه های عمومی استان، در پیام قاسم سلیمانی دشتکی استاندار ایلام آمده است:
دین اسلام و کلام‌‌الله مجید برای مطالعه و کتاب‌خوانی و کسب علم ارزش و اعتبار خاصی قائل شده است؛ اهمیت این موضوع به‌قدری است که معجزه پیامبر اکرم (ص) از نوع «کتاب» است و در این کتاب مقدس هم اولین آیاتی که بر پیامبر (ص) نازل‌شده با امر به خواندن و کلماتی از قبیل کتاب، قلم و علم همراه شده است و بدین ترتیب نقطه‌ آغاز رسالت و دعوت اسلام بر مبنای خواندن و مطالعه شکل گرفت.
امروزه یکی از مهم‌ترین وسایل و ابزارهای سوق دادن جامعه به سمت تعالی و پیشرفت، ترغیب شهروندان آن اجتماع به سمت مطالعه وکتابخوانی است؛ به‌طورقطع هر اقدامی در راستای افزایش سطح سرانه مطالعه چه به‌صورت جشنواره، چه در قالب برگزاری نمایشگاه یا هر اقدام مشابه بی‌تأثیر نخواهد بود؛ اما آنچه بیش از همه اقدامات حائز اهمیت و اولویت است اجتماعی شدن مطالعه در جامعه است و این بدان معناست که افراد جامعه طعم شیرین مطالعه را احساس کرده باشند و کتاب از کتابخانه و یا کتاب‌فروشی به عرصه زندگی اجتماعی آنان واردشده باشد.
چند سالی است که جشنواره کتاب‌خوانی رضوی توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی برگزار می‌شود و این اقدام ارزشمند هم در جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی و هم ترویج سنت اهل‌بیت(ع) و به‌ویژه سیره و روش زندگانی امام هشتم(ع) شیعیان، با معرفی کتب فاخر و ارزنده عملی شده و با استقبال مردم مواجه شده است.
جشنواره کتاب‌خوانی رضوی را باید مهم‌ترین اتفاق فرهنگی چند سال اخیر کشور در این زمینه دانست که می‌تواند زمینه‌ساز آشنایی کودکان، نوجوانان و جوانان با لذت کتاب‌خوانی شده و این اقشار آینده‌ساز را بافرهنگ اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) بیش‌ازپیش آشنا کند.
این جشنواره نیز از چند زاویه در گسترش کتاب‌خوانی دارای نقش و اهمیت است، نخست آنکه تقسیم‌بندی صورت گرفته مخاطبان، کار بسیار مثبت و ارزشمندی است چراکه داشتن برنامه مطالعاتی برای اقشار و گروه‌های سنی متفاوت موجود در جامعه بسیار امر پسندیده و نیکویی است و از سوی دیگر باعث می‌شود که ادراک ذهنی مشترک در جامعه نسبت به واقعیت‌های اجتماعی شکل گیرد از دگر سو رویکرد مذهبی موجود در جشنواره که باهدف گسترش فرهنگ رضوی و انعکاس سیره زندگی امام رضا (ع) برگزار گردیده بسیار قابل‌توجه و تقدیر است.
در کنار این موضوع، معرفی و شناختن کرامات واقعی امام رضا (ع) به جامعه، به‌ویژه نسل جوان بسیار مهم و حائز اهمیت است، چراکه بسیاری از معارف دینی ما با این معارف حقیقی و ناب قابل‌اثبات بوده و کمک شایانی به باور و پذیرش عمومی و بسط این فرهنگ غنی اسلامی خواهد کرد و برگزاری چنین جشنواره‌هایی در آموختن آموزه‌های دینی و سیره و روش زندگانی اهل‌بیت(ع) برای جامعه بسیار مفید است که امیدوارم تداوم داشته باشد.
در پایان لازم میدانم از نهاد کتابخانه‌های عمومی بابت برگزاری این جشنواره و ترویج فرهنگ مطالعه تقدیر و از علاقه‌مندان به کتاب و کتاب‌خوانی دعوت نمایم تا با شرکت در این جشنواره زمینه گسترش فرهنگ کتاب‌خوانی را فراهم و از سیره پاک ائمه معصومین (علیهم‌السلام) به‌ویژه حضرت امام رضا (ع) و حضرت معصومه( سلام‌الله علیها) بهره‌مند شوند.
جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی نیز با صدور پیامی مردم را به شرکت در این جشنواره فراخواند.
در متن فراوان این نماینده مجلس آمده است:
توانایی خواندن از مهمترین مهارتهای مورد نیاز دنیا از عصر ابتدایی تا دنیای مدرن امروز است و همیشه کرامت انسانی در دانایی نهفته است و رسیدن به دانایی فقط با خواندن میسر است.
در عصری که انسان بیش از پیش نیازمند دانایی است همه موظف به ترویج فرهنگ کتابخوانی هستیم و در مقابل این استعداد ویژه بشر مسئولیتی سنگین به عهده داریم.
لذا اقدام شایسته برگزاری جشنواره کتابخوانی را بویژه در شرایطی که بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و زمانی را صرف مطالعه نمیکنند، بسیار با اهمیت و قابل تحسین میدانیم و برهمه ما است در راستای ترویج این سرگرمی مفید و ارزان قیمت که باعث بهبود سلامت روان است اهتمام تام داشته باشیم.
پر واضح است که دنیای امروز از انحطاط اخلاق رنج می برد بنابراین از آنجا که سیره ائمه اطهار سرشار از خوبیها، زیباییها و راستی هایی ست که تشنگی روح انسان را سیراب می کند، برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی بهترین فرصت برای بهره مندی از سیره حسنه امام رضا (ع ) در جهت رشد اخلاق است لذا بکوشیم این فرصت راغنمیت شمرده و از این دریای عمیق گوهرهای نابی بدست آوریم.
جشنواره ملی کتابخوانی رضوی با هدف ترویج فرهنگ رضوی و آشنایی با سیره امام هشتم شیعیان همه ساله در استان ایلام برگزار می شود.
هفت دوره قبلی این جشنواره تا سال گذشته در طول دهه کرامت برگزار که امسال برگزاری آن به هفته ولایت موکول شده است.
در هفتمین جشنواره رضوی که سال گذشته برگزار شد بیش از شش هزار و 500 نفر شرکت کردند.
7171/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.