به گزارش خبرنگار ایرنا، صدای بوق ماشین عروس که می آمد همه بچه ها پای پیاده روانه کوچه می شدند و دست زنان در این لحظه زیبای جشن و شعف جوانه زندگی، وجودشان را مملو از شادی می کردند.
یادش بخیر همیشه یک پیکان سفید و چند روبان رنگی ماشین عروس بود و بر عکس حالا عروس و داماد در صندلی عقب می نشستند و دست در دست هم روانه خانه بخت می شدند.
در میان صدای ساز و دهل و کل و شادی، دانه های شکلات به همراه چند سکه به هوا پرت می شد و عروس با لباس و چادر سفید راهی خانه بخت می شد.
گذر روزگار، هر بار گلی بر سر این سنت و آیین کهن و رسم ماندگار زد و ماشین های عروس لوکس، تالار و خانه باغ و شام عروس با سرو چندین غذا و میهمانان خاص و لباس مجلسی آنچنانی و گروه رقص و خواننده و ...هر بار فاصله سن جوانی با ازدواج را بیشتر و بیشتر کرد.
حالا دیگر یا باید آنقدر پول دار باشی تا بتوانی همه توقعات عروس را برآورده کنی یا تنها خواب عروسی و رویای شیرین زندگی مشترک را ببینی.
دیگر چشم و هم چشمی و توقعات آنچنان اوج گرفته که صدای بوق ممتد ماشین عروس در میان دهلیزهای روزگار و هزینه های زیادش گم شده و به گوش نمی رسد.

*افزایش توقع جوانان با تداوم سطح سواد دختران
یکی از کارشناسان مسایل اجتماعی ایلام گفت: از وقتی که سطح سواد دختران افزایش پیدا کرد دیگر توقع آنها نسبت به زندگی و تشکیل زندگی مشترک بالا رفت.
مینا اکبری اظهار کرد: دیگر دختران تحصیل کرده و دانشجو به این راحتی ها تن به ازدواج نمی دادند و به دنبال یک فرد در سطح سواد خود یا بالاتر می گشتند.
وی ادامه داد: افزایش توقعاتی نظیر داشتن کار مناسب، خانه، ماشین، توانایی مالی برای خرید طلا و مراسم عروسی و ... و چشم و هم چشمی موجب شد که دیگر جوانان با هر شرایطی راضی به ازدواج نشوند.
وی افزود: ازدواج های سنتی کم کم در گذر روزگار با گسترش شهر نشینی و تغییر فرهنگ ها منسوخ شد و حالا دوام یکی زندگی در داشتن شغل و مکنت و خانه و ماشین لوکس شد.
اکبری اظهار کرد: روز به روز درصد دختران دانشجو افزایش پیدا کرد و افزایش این سطح سواد موجب تغییر نگرش آنها در بسیاری مسایل به ویژه ازدواج شد.
وی گفت: دختری که حالا دارای مدرک کارشناسی ارشد اسن معیار خود را برای ازدواج جوانی با مدرک بالاتر و شغل و درآمد مناسب تر تعیین می کرد و همین مساله انتخاب را برای وی روز به روز مشکل می کرد.
وی افزود: آمارها همه ساله نشان از روند افزایش سن ازدواج کاهش آمار ازدواج و افزایش آمار طلاق دارد که بی گمان ریشه یابی این مسایل هر کدام منشا و دلایل مختلفی را بیان می کند.

*چشم و هم چشمی خانواده ها و افزایش سطح توقعات
اکبری گفت: گذر روزگار بسیاری از فرهنگ و سنت ها را هم تحت تاثیر قرار داده به گونه ای حتی موجب منسوخ شدن آنها شده است.
وی افزود: یکی از سنت های کهن اقوام مختلف به ویژه مردم منطقه کردنشین سادگی و قناعت آنها است اما این فرهنگ اکنون به دلیل چشم و هم چشمی منجر به بالا رفتن سطح توقعات و دیدگاه ها شده است.
وی ادامه داد: بیکاری، ترس از طلاق، مشکلات اقتصادی و توقع زیاد از زندگی مشترک به خصوص از سوی دختران از عوامل مهم کاهش رغبت جوانان به ازدواج است.
وی اظهار کرد: بیشتر جوانان، زندگی مجردی را به متاهل شدن ترجیح می‌دهند و فقط به یک نفر نیاز دارند تا از طریق او نیاز‌هایشان را برطرف کنند؛ کسانی هم که مشتاق زندگی مشترک هستند، شرایط لازمش را ندارند.
اکبری گفت: بسیاری از پسرها توانایی اداره و مدیریت خانواده را ندارند و خیلی از دخترها هم از همان روزهای نخست زندگی می‌خواهند همه چیز حی و حاضر آماده باشد، مثلا در اول زندگی، خانه‌ی آنچنانی و ماشین چند میلیونی و غیره را داشته باشند.
وی افزود: اکنون والدین دختر و پسر جور همه مسائل و مشکلات زوج های جوان را به دوش می کشند به عنوان مثال با تحت فشار قرار دادن زندگی خود و گذشت از همه خواسته های خود برای پسرانشان خانه و ماشین تهیه می کنند، هزینه ازدواج را می پردازند و حتی پس از عروسی اقساط و هزینه خورد و خوراکشان را هم تامین می کنند.
وی ادامه داد: متاسفانه والدین با فداکاری بیش از اندازه اجازه نمی دهند دو جوان خودشان برای حفظ زندگی مشترکشان تلاش و کار کنند که این مساله موجب اعدم اعتماد زوج های جوان به خود و همدیگر و افزایش توقع، آنان از زندگی و بی توجهی به مقوله زندگی مشترک و کار شده است.
وی گفت: با گسترش این فضای مجازی و ارتباط نامناسب در گروه های مختلف موجب شده که در جامعه امروزی ما ازدواج کاهش یابد و مشکلات فراوانی را پدید آورده به گونه ای که پسرها هوسران و تنوع طلب شده و دختران نیز پول دوست و پرتوقع که همه این عوامل نیز بستگی به تربیت خانوادگی و محیط آموزشی دارد.
اکبری اظهار کرد: یکی دیگر از مسایلی که باعث افزایش سن ازدواج جوانان شده، کار و تحصیل زنان امروزی است که به دلیل داشتن استقلال مالی و تحصیلات بالا، نیازی به حضور یک مرد در زندگی و متعهد شدن به قوانین زندگی مشترک نمی‌بینند.
وی، بیکاری، تورم اقتصادی، چشم و هم چشمی، تجملات و کم رنگ شدن اصول اعتقادی را از دیگر دلایل کاهش میل به ازدواج برشمرد و گفت: البته باید توجه داشت که مسایل اقتصادی و شغل هم حالت دارد؛ مثلا خانم‌ها وقتی شغل پیدا می‌کنند به ازدواج فکر نمی‌کنند و پسران به دنبال یافتن کاری مناسب هستند تا ازدواج کنند.
* وضعیت اقتصادی نامناسب و نبود شغل اصلی ترین دلیل برای ازدواج نکردن
اکبری گفت: عموما جوانان در جواب سوال چرا ازدواج نمی کنی ؟ وضعیت اقتصادی نامناسب و نبود شغل را اصلی ترین دلیل برای عدم تشکیل زندگی مشترک عنوان می کنند زیرا به دلیل افزایش سطح توقعات خانواده ها و جوانان اکنون باید خانه، ماشین، شغل مناسب دولتی و ...همه از سوی داماد مهیا شود که در شرایط کنونی این موقعیت برای بسیاری از افراد امکان پذیر نیست.
وی ادامه داد: اکنون آمار جوانانی که فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و بیکار می باشند بسیار زیاد است به گونه ای که این آمار در استان ایلام به بیش از 14 هزار نفر می رسد.

*بیکاری و مشکلات اقتصادی تاثیر گذار در افزایش آسیب های اجتماعی
اکبری گفت: باید دقت کرد که اکنون جوانان بیکار به دلیل سرخوردگی از جامعه و شرایط نامناسب اقتصادی معمولا گرفتار اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی می شوند که همین مساله موجب نگرانی خانواده ها و سخت گیری بیش از اندازه در انتخاب همسر برای فرزندانشان شده است.
وی افزود: اشتغال در جامعه کنونی ما مساله اش به یک معضل مبدل شده که این مساله موجب دامن زدن به بسیاری آسیب های اجتماعی دیگر نظیر افزایش سن ازدواج، کاهش زاد و ولد، افزایش آمار طلاق، بزهکاری، خودکشی و ... شده است.
وی ادامه داد: معدود خانواده ای حاضر می شود که با ازدواج دختر خود با یک فرد بیکار موافقت کند زیرا همه به خوبی با مشکلات و پیامدهای بیکاری جوانان واقفند و همین مساله در افزایش سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، اعتیاد و بزهکاری و سایر آسیب های اجتماعی که گریبانگیر جوانان امروزی شده موثر است.
به امید اینکه خانواده ها، دولت، جوانان و همه بخش های قرهنگی و اقتصادی کشور بسوی رفع مشکل نسل جوان جامعه پیش بروند و با پیگیری مشکل اشتغال جوانان، احیای فرهنگ های مناسب، کاهش توقعات و چشم و هم چشمی برای تشکیل یک زندگی ساده تلاش کنند.
6034
7177
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.