دکتر اسد احسان زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: اضافه وزن حالتی است که در آن، وزن فرد از مقدار استاندارد آن بر حسب قد تجاوز کند و چاقی نیز حالتی است که چربی ذخیره در بدن به حد بالایی برسد که برای سلامتی فرد ایجاد خطر کند.
وی با بیان اینکه نماینده توده بدنی شاخص ساده ای برای ارزیابی نسبت وزن به قد است که از تقسیم وزن بر حسب کیلوگرم بر مجذور قد بدست می آید، یادآور شد: این شاخص برای بزرگسالان بین 18.5 تا 24.9 وزن طبیعی، بین 25 تا 29.9 اضافه وزن و 30 و بالاتر چاقی در درجات مختلف است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام بر این اساس 20 درصد زنان و پنج درصد مردان ایلامی چاق هستند همچنین 38 درصد زنان و 37 درصد مردان ایلامی نیز دارای اضافه وزن هستند که در صورت عدم رعایت تغذیه صحیح و تغییر سبک زندگی در معرض چاقی قرار دارند.
دکتر احسان زاده اضافه کرد: کم تحرکی، مصرف غذاهای پر انرژی مانند مواد قندی و چربی ها، پرخوری، عدم مصرف کافی میوه و سبزیجات، ابتلا به بیماری هایی مانند آرتروز که سبب کاهش فعالیت فرد می شوند، اختلال در فعالیت برخی غدد داخلی بدن از جمله کم کاری تیروئید و زمینه ارثی از جمله علت های چاقی و اضافه وزن است.
وی یادآور شد: چاقی یکی از عوامل مهم مرگ و میر و ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، افزایش فشار خون، دیابت، سکته مغزی و برخی از انواع سرطان هاست و خطر نسبی مرگ و میر در بین افراد چاق 2 برابر بیشتر از افراد لاغر است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: 62 درصد زنان و بین پنج تا شش درصد مردان ایلامی نیز دارای چاقی شکمی هستند که میزان شیوع این نوع چاقی در مناطق شهری 40 درصد و در مناطق روستایی 38 درصد است.
دکتر احسان زاده تاکید کرد: در بین افرادی که دارای چاقی و اضافه وزن هستند کسانی که چاقی شکمی دارند بیشتر در معرض عوامل خطرساز بیماری هستند.
وی یادآور شد: با وجود اینکه ابتلا به چاقی شکمی در بین زنان ایلامی بیشتر دیده می شود که علت آن هم به جنسیت و هورمون های زنانه بازمی گردد اما مردان بیشتر در معرض سکته های قلبی و مغزی قرار دارند.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان چاقی شکمی بین سن 55 تا 64 سال در هر 2 جنس زنان و مردان وجود دارد، افزود: رژیم غذایی کم کالری، افزایش فعالیت بدنی و ورزش، تغییر در سبک زندگی، دارو درمانی و انجام جراحی از راه های کاهش وزن است.
کارشناس مسئول بیماری های غیرواگیر مرکز بهداشت استان ایلام گفت: همچنین بر اساس این پیمایش چهار درصد مردان و سه درصد زنان بالای 15 سال وزن کمتر از حد استاندارد دارند که در روستاها بیشتر از شهرهاست.
6032/6034
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.