به گزارش ایرنا، دیابت یک اختلال در سوخت و ساز بدن است که عوامل ژنتیکی و محیطی در بروز آن نقش دارند، در این اختلال انسولین به میزان کافی در بدن وجود ندارد یا قادر نیست وظایف خود را بدرستی انجام دهد، در نتیجه بعلت وجود مقاومت در برابر آن قند خون نمی تواند بطور موثر وارد سلول های بدن شده و مقدار آن بالا می رود.
این بیماری درمان قطعی ندارد اما قابل کنترل است و می توان با کنترل قند خون در محدوده طبیعی از بروز عوارض دیابت پیشگیری کنیم.
بیماری دیابت 2 نوع است که در نوع اول تولید انسولین در بدن بطور کامل قطع می شود در نتیجه قند موجود نمی تواند وارد سولها شده و انرژی بدن را تامین کند.
در دیابت نوع دوم نیز بدن نسبت به انسولین مقاوم می شود که در این حالت انسولین ترشح شده تاثیری بر روی جذب قند ندارد و یا ترشح آن به میزان کافی صورت نمی گیرد.
کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام در خصوص بیماری دیابت در استان اظهار کرد: 2 درصد از بیماران مبتلا به دیابت در ایلام مربوط به مناطق روستایی و بین 11 تا 12 درصد مربوط به مناطق شهری است.
دکتر اسد احسان زاده دیابت حاملگی را نوع دیگری از این بیماری عنوان کرد و گفت: حدود چهار درصد از بانوان در طول زمان بارداری بطور موقت به این نوع از دیابت مبتلا می شوند و ظرف مدت کوتاهی پس از پایان دوران بارداری از بین می رود.
وی مهم ترین علائم این بیماری را تکرر ادرار، خشکی دهان و تشنگی بیش از حد، پرخوری، احساس ناگهانی خستگی، کاهش وزن بدون دلیل، تاری دید، احساس سوزش و مورمور شدن دست ها و پاها و تاخیر در التیام زخم ها عنوان کرد.
کارشناس مسئول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت ایلام افزود: علت اصلی این بیماری بطور کامل مشخص نشده اما مهم ترین دلایل بروز آن استعداد ژنتیکی، اختلال ها و بیماری سیستم ایمنی بدن و برخی ویروس ها است و رعایت نکردن تغذیه مناسب و شیوه زندگی احتمال پیشرفت آنرا در افراد مبتلا افزایش می دهد.
احسان زاده با بیان اینکه دیابت طبیعی کمتر از 100 میلی گرم بر دسی لیتر است، گفت: یکی از روش های تشخیص دیابت اندازه گیری قند خون ناشتا است و در صورتیکه میزان آن بین 100 تا 126 میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد دارای پیش دیابت است.
وی تاکید کرد: اما اکنون اندازه گیری قند ناشتا ملاک اصلی تشخصیص این بیماری نیست بلکه روش جدید برای تشخیص دیابت آزمایش هموگلوبین است که اگر میزان آن بیش از پنج تا هفت میلی گرم در دسی لیتر باشد، فرد در معرض ابتلا به این بیماری است.
به گفته وی 6 اصل مهم در کنترل دیابت آموزش، کنترل وزن، تغذیه، ورزش و فعالیت بدنی، داروها و خودمراقبتی است.
7180/6119
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.